سعید جلیلی به دانشجویان هشدار داد/ فتنه زرد چیست؟

کدخبر: ۵۹۳۱۵۱
جلیلی با هشدار به دانشجویان گفت: فتنه زرد با توئیت و فالوور بیشتر می‌خواهد بر استدلال و حرف حق غلبه کند.
سعید جلیلی به دانشجویان هشدار داد/ فتنه زرد چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اطلاعات آنلاین، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی خواستار شناخت صحنه فتنه زرد شد و با تحلیل اهمیت مردم‌سالاری دینی در برابر طراحی صد ساله دیگران برای این منطقه، از اهمیت نقش‌آفرینی فعالانه در انتخابات مجلس سخن گفت.

بخش‌هایی از اظهارات او را در ادامه‌ می‌خوانید:

*اگر می‌خواهید افسر این جنگ نرم باشید باید میدان را بشناسید. کسی در این میدان پیروز است که صحنه را او تعریف کند وگرنه حرکت او منفعلانه خواهد بود. کسی موفق خواهد بود که میدان را بشناسد. هم میدان را باید شناخت، هم باید دانست طرف مقابل چگونه می‌خواهد صحنه را تعریف کند. برای اینکه در میدان بتوانید حرکت درست داشته باشید باید بتوانید از آنچه می‌خواهد پیش بیاید پیشی بگیرید وگرنه عقب خواهید ماند، وگرنه او خواهد آمد و صحنه را تعریف خواهد کرد. اما چه کنیم تا وقتی وارد میدان شدیم منفعل نشویم؟ چگونه می‌توان میدان را شناخت؟

*بعد از فتنه هشتاد و هشت، زیاد پرسیده می‌شد که فتنه بعد چیست؟ در جاهلیت که شریعتی نبود، حقیقتی نبود، استدلالی نبود، منطقی نبود، مبنای حکم دادن این بود که چه کسی زودتر می‌توانست هجو کند، یک شعر خوب بگوید، دیگری را منکوب کند. فتنه زرد با توئیت و فالوور بیشتر می‌خواهد بر استدلال و حرف حق غلبه کند. این شکل جاهلی بود، شکل مدرن آن می‌شود اینکه در جامعه شما استدلال جایگاه نداشته باشد، منطق جایگاه نداشته باشد، حقیقت جایگاهی نداشته باشد، بلکه اگر کسی زودتر توانست یک توئیت بزند، طرف مقابلش را هجو کند، یا توانست زودتر فالوور جمع کند، یا اگر کسی بر این مبنا توانست بیشتر به اصطلاح لایک بگیرد، بتواند غلبه پیدا کند؛ یعنی مناسبات درون جامعه شما به جای آنکه بر مبنای حق تعریف شود، بشود چه کسی فالوورش بیشتر شد. اگر این مناسبات غلبه پیدا کرد، می‌شود همان میدانی که باید شناخت.

* اگر شما این‌جا میدان را خوب تشخیص ندهید، آن موقع خود شما هم می‌گویید «او توئیت زد، یکی هم من می‌زنم»، «او هجو کرد، یک هجو هم من می‌کنم»، مقهور بازی او می‌شوید، در حالی که تمایز شما این نیست، امتیاز شما این نیست. امتیاز شما آن حقیقت است، امتیاز شما دفاع از حق است. اینکه می‌گوییم میدان را باید شناخت، یکی از جنبه‌هایش همین است. اگر شما فعال باشید، اما در یک مسیر و میدانی فعال باشید که او تعریف می‌کند، یعنی صبح تا شب در گوشه‌ای بنشینیم بگوییم این و آنچه گفتند، آن وقت می‌بینید فضای کشور می‌رود به سمت مسائل به اصطلاح زرد. فتنه زرد این است؛ یعنی در یک جامعه به‌جای آنکه مبنا استدلال و حقیقت باشد و عمق در مسائل خریدار داشته باشد، یک سطحی از ابتذال رونق داشته باشد؛ یک سطحی از حرف‌هایی که شاید ظاهر خوبی داشته باشند، اما عمق ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید