خط و نشان هایی که جدی گرفته نمی شود!

پوتین از دهان روس ها افتاد!/ فروپاشی مشروعیت تزار؟

کدخبر: ۵۹۳۲۳۸
اقتصاد نیوز: در شرایطی که اقتصاد روسیه به واسطه محدودیت های اعمالی غرب درگیر چالش های جدی شده، شواهد نشان می دهد که پوتین به سان قبل چندان مقبول نیست و تقریبا مشروعیتش را میان مقام های رسمی این کشور از دست داده است.
پوتین از دهان روس ها افتاد!/ فروپاشی مشروعیت تزار؟

به گزارش اقتصادنیوز ، ولادیمیر پوتین اعلان جنگ وجودی کرده و انزجار غرب از حمله اش به اوکراین را به سان توطئه‌ای موذیانه با هدف تجزیه و انقیاد مسکو توصیف می‌کند.مرد به ظاهر قدرتمند روس در جنگ صلیبی اش علیه غرب استفاده از کلمات بیگانه را ممنوع کرده و به مقامات خود دستور داده که از خودروهای ساخت خارجی استفاده نکنند. پوتین همچنین استفاده از فن‌آوری غربی - از جمله دستگاه های اپل  را منع کرده است.

خط و نشان هایی که جدی گرفته نمی شود!

با این همه شواهد نشان می دهد خط و نشان های تزار چندان جدی گرفته نمی شود. آنگونه که نیوزویک نوشته، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین هنگام ورود به یک رویداد در کاروانی از وسایل نقلیه ساخت خارجی، سوار بر مرسدس بنز لوکس دیده شده است. همزمان گزارش‌های اخیر نشریه Verstka نشان می‌دهد که رویت مددوف تصادفی نبود. این سازمان رسانه ای مستقل در ماه جاری فاش کرد که سازمان های دولتی روس یک هفته پس از دستور پوتین مبنی بر توقف استفاده از خودروهای ساخت غرب، بیش از 53 میلیون روبل (570 هزار دلار) برای خودروهای خارجی اختصاص داده اند. یکی دیگر از رسانه های مخالف گزارشی را منتشر کرد که در آن جزئیاتی از نحوه استفاده مقام های وزارت دفاع روسیه و وزارت کشاورزی از محصولات اپل است.

Russia-China

پاشنه آشیل کرملین

امتناع یا ناتوانی مقام های روس از دستورات ضدغربی پوتین در یک لحظه حساس سیاسی برای «رئیس» رخ داده. قدرت های غربی به بهانه جنگ پرهزینه کرملین علیه اوکراین تمایلی برای کاهش تحریم‌هایی که اقتصاد روسیه را منزوی کرده، ندارند. از همین رو روبل در حال سقوط است و تلاش چندین دهه ای مسکو برای تعریف اقتصاد قلعه موفقیت چندانی نداشته.در این میان با پایان یافتن شورش گروه واگنر در آینه عقب - و نگرانی در باب واکنش ظاهرا منفعلانه مقام های  روسی به این واقعه - موقعیت پوتین در راس کرملین شاید به اندازه گذشته امن نباشد.مسکو سال ها تلاش کرده تا جایگزین های داخلی برای کالاهای خارجی را تقویت کند. با این حال، اتکای روسیه به فن آوری غربی هم یک مشکل عملی است و هم سیاسی. یک پاشنه آشیل اقتصادی و نمادی از حقارت تکنولوژیک مسکو.

8888888888888888

آغوش باز روسیه به روی خودروهای چین و ایران

تحریم های غرب و فرار سرمایه به این معنی است که بسیاری از کالاها دیگر در بازار روسیه قابل دسترسی نیستند. اولگ ایگناتوف، تحلیلگر ارشد روس فعال در اندیشکده گروه بحران، به نیوزویک گفت: اجرای دستور توقف استفاده از خودروهای خارجی و کالاهای اپل دشوار خواهد بود، زیرا در بازار نمی‌توانید جایگزین‌های زیادی پیدا کنید.بازار خودرو روسیه در شرایط سختی قرار دارد. سال گذشته بدترین سال صنعت خودرو از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود و بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سرویس آمار فدرال، تولید 67 درصد کاهش یافت. به نظر می رسد تولیدکنندگان داخلی قادر به جبران کسادی شرکت های خارجی که از جنگ اوکراین فرار می کنند، نیستند.

به گفته ایگناتوف، بسیاری از شرکت های خارجی غربی و شرکت های خارجی کره ای، بازار روسیه را ترک کردند.او افزود: پیش از این اگر می خواستید ماشین ارزان بخرید، ماشین کره ای می خریدید، اما اکنون این امکان وجود ندارد. ایگناتوف در با تولیدکنندگان روس گفت: مشکل این است که آنها به اندازه کافی خودرو تولید نمی کنند. به باورش دیر یا زود خودروهای تولید چین یا شاید خودروهای ایرانی در خاک روسیه بومی سازی خواهند شد.ایگناتوف گفت که روسیه قادر نیست به نیازهای یک بازار مدرن مخابراتی پاسخ دهد. اگرچه مسکو می تواند گوشی های هوشمند تولید کند، اما سیستم عامل مستقل موثری ندارد.به اعتقاد او، در چنین شرایطی روس ها انتخاب زیادی ندارند، آنها باید از تلفن های هوشمند با سیستم عامل اندروید یا با سیستم های عملیاتی چین استفاده کنند.

_123467722_tabletop

پایه های لرزان دولت مافیایی پوتین

 چندین دهه است که پوتین مانع از ظهور رهبران جدید می شود. حالا با گذشت 18 ماه از جنگ فاجعه بار اوکراین، شواهد نشان می دهد نخبگان روس فارغ از نارضایتی های گزارش شده، برای بسیج شدن علیه تزار تمایل دارند. در همین راستا ناظران معتقدند، هدف شورش واگنر پوتین نبود، بلکه یوگنی پریگوژین، الیگارش سرکش روس قصد داشت رقبای خود در وزارت دفاع - یعنی سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش را کناربزند.اما به نظر می رسد که لرزه های کودتای کوتاه مدت، پایه های دولت مافیایی پوتین را متزلزل کرده است. در چنین شرایطی ادامه حیات واگنر چالشی برای رهبری پوتین است. مارک وویگر - مشاور ویژه سابق در امور روسیه و اوراسیا در این باره به نیوزویک گفت: مشکل پوتین با پریگوژین شبیه مشکل او با لوکاشنکو است.هر دو زیردست‌های سرکشی هستند که نمی‌خواهند تحت کنترل باشند، و هر یک از آنها امپراتوری کوچک خود را کنترل می‌کند؛ یکی در بلاروس، دیگری در آفریقا.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید