فعال شدن رادارها به سمت بلاروس

خواب ناتو بر آشفت! / تب وحشت از «واگنرها» و «پهپادها» بالا رفت

کدخبر: ۵۹۳۵۶۲
اقتصادنیوز: در پاسخ به تمرینات نظامی بلاروس در غرب این کشور، لهستان، لیتوانی و لتونی هزاران نیرو را در چند هفته گذشته به مرزهای خود اعزام کرده‌اند.
خواب ناتو بر آشفت! / تب وحشت از «واگنرها» و «پهپادها» بالا رفت

به گزارش اقتصادنیوز ، در پاسخ به رزمایش‌های نظامی بلاروس در غرب این کشور، لهستان، لیتوانی و لتونی هزاران نیرو را در چند هفته گذشته به مرزهای خود اعزام کرده‌اند. مقامات کشورهای ناتو به سمافور گفته‌اند که آن‌ها همچنین از نزدیک سیل نیروهای مزدور واگنر به بلاروس را پس از قیام نافرجام ژوئن آنها در روسیه و آموزش سرویس‌های امنیتی بلاروس تحت نظر دارند. آن‌ها همچنین نگران روابط روبه‌رشد مینسک با تهران هستند.

آنطور که اکوایران گزارش داده است، ناتو و کشورهای بالتیک نگران امنیت شکاف سووالکی (کریدور زمینی در مرزهای لهستان با لیتوانی که بلاروس را از قلمرو روسیه در کالینینگراد جدا می‌کند) هستند. این قلمرو طی چندین دهه موضوع تمرکز ناتو بوده است، اما جنگ در اوکراین و حضور فزاینده واگنر در بلاروس خطرات را افزایش داده است. هرگونه حمله روسیه یا توسط کشوری دیگر اما با حمایت روسیه می‌تواند سه کشور بالتیک را از بقیه ناتو جدا کند.

دولت‌های ناتو و خاورمیانه نیز مشارکت نظامی روبه‌رشد بلاروس با ایران را -در بحبوحه شواهدی که نشان می‌دهد این دو کشور در حال آماده‌شدن برای ساخت تأسیسات تولید پهپاد در خاک بلاروس هستند- پیگیری می‌کنند. اواخر ماه گذشته، وزیر دفاع بلاروس با همتای ایرانی خود در تهران دیدار و توافقنامه همکاری با هدف تقویت بنیه دفاعی یکدیگر را امضا کردند. دستگاه‌های اطلاعات اوکراین و اسرائیل بر این باورند که این توافق شامل توسعه یک کارخانه تولید پهپاد است که می‌تواند توانایی روسیه برای ضربه‌زدن به اوکراین را شدت افزایش دهد.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی درگفت‌وگو به سمافور ادعا کرد: «تماسی بین ایران و بلاروس وجود داشت و توافقنامه‌ای برای تولید پهپاد امضا شد، اما بلاروسی‌ها فعلاً آن را تکذیب می‌کنند. این یک تحول بسیار نگران‌کننده است که نشان‌دهنده عزم ایران است».

از زمان حمله پوتین به اوکراین، بلاروس نقشی اصلی در کمک به روسیه ایفا کرده است. این شامل اجازه‌دادن به ارتش روسیه برای راه‌اندازی عملیات تهاجمی از خاک بلاروس و ذخیره تسلیحات است. اما مشارکت مینسک با گروه واگنر و تهران به طور قابل توجهی مخاطرات را برای اوکراین و ناتو را تشدید می‌کند.

مقامات ناتو تخمین می‌زنند که از ژوئن، ۶۵۰۰ نیروی واگنر از روسیه به بلاروس نقل مکان کرده که احتمال آمدن تعداد بیشتری نیز وجود دارد. مینسک می‌گوید که مزدوران واگنر به آموزش نیروهای امنیتی بلاروس کمک می‌کنند. اما مقامات لهستانی و اوکراینی می‌گویند که تعدادی نیز در مرزهای بلاروس مستقر شده‌اند. آن‌ها نگرانند که نیروهای واگنر علیه لهستان، لیتوانی و لتونی خرابکاری کنند. هر سه کشور حمایت نظامی قابل توجهی به اوکراین می‌کنند.

روز دوشنبه، ژنرال سرهی نایف، فرمانده نیروهای مشترک نیروهای مسلح اوکراین به رادیو اوکراین گفت: «ممکن است دشمن فعالیت‌های خود را بر پیچیده‌ترکردن کمک‌های نظامی و فنی نظامی به اوکراین از سوی کشورهای شریک متمرکز کند».

ساخت تأسیسات تولید پهپادهای ایرانی در بلاروس نیز توانایی روسیه در حمله به اوکراین را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. وجود چنین تأسیساتی در بلاروس به کرملین اجازه می‌دهد تا پهپادهای انتحاری را از جبهه دیگری پرتاب کند. گروه‌های مخالف بلاروس گزارش داده‌اند که در هفته‌های اخیر مهندسان ایرانی را در کنار افسران اطلاعاتی روسیه در نزدیک مرز اوکراین دیده‌اند.

بلاروس از سمت چین نیز حمایت می‌شود. روز دوشنبه، پکن اعلام کرد که لی شانگفو، وزیر دفاع چین به منظور تقویت روابط بلاروس و چین، در این ماه از مینسک بازدید خواهد کرد.

بلاروس هدف از مانورهای نظامی خود در نزدیکی شکاف سووالکی را یادگیری از تجربیات آموخته‌شده از «عملیات ویژه نظامی» توصیف کرد. این اصطلاحی است که پوتین برای توصیف جنگ خود در اوکراین استفاده می‌کند. وزارت دفاع بلاروس گفت که این رزمایش شامل «استفاده از پهپادها و همچنین تعامل نزدیک واحدهای تانک و واحدهای موتوری با واحدهای دیگر شاخه‌های نیروهای مسلح» است. مینسک اتهامات لهستان مبنی بر نقض حریم هوایی لهستان از سوی هواپیماهای بلاروس به عنوان بخشی از این رزمایش‌ها را رد کرده است.

در سفر ماه گذشته ژنرال ویکتور خرنین، وزیر دفاع بلاروس به ایران، تهران و مینسک همکاری دفاعی خود را اعلام کردند. اگرچه به طور مشخص به ساخت تأسیسات ساخت پهپاد اشاره‌ای نداشتند. به گزارش رسانه دولتی ایران، خرنین بر پتانسیل همکاری مستقیم و غیرمستقیم بین وزارتخانه‌های دفاع دو کشور تأکید کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید