بحران یوآن/کوچ شرکت های آمریکایی

اقتصاد چین در یک قدمی فروپاشی؟

کدخبر: ۵۹۳۸۰۱
اقتصادنیوز: در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران با استناد به آمار و داده ها پیش بینی می کردند که چین به لحاظ اقتصادی گوی سبقت را از آمریکا ربوده و در این زمینه به هژمونی تبدیل خواهد شد، داده های اخیر که نشان از کاهش ارزش یوآن و افزایش نرخ بیکاری جوانان دارد در کنار گزاره هایی چون بی اعتمادی حاکم بر کسب و کارها بالاخص سرمایه گذاری های خارجی نگرانی ها در باب سرنوشت اقتصاد پکن را افزایش داده است.
اقتصاد چین در یک قدمی فروپاشی؟

به گزارش اقتصادنیوز ، شواهد نشان می دهد که رویای تبدیل شدن چین به ابرقدرت اقتصادی از بین رفته است. فعلا فرایند معاملات بانک‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی در چین کاهش یافته و شرکت‌های محلی به همتایان چینی شان متوسل شده‌اند. این در حالی است که رشد کند اقتصاد چین و مشکل فزاینده این بازیگر در تامین اطلاعات، اشتهای سرمایه گذاران خارجی را نیز کاهش داده است.در چنین شرایطی شاید فرمان اجرایی بایدن که به واسطه اش آمریکایی‌ها را از سرمایه‌گذاری در برخی شرکت‌های چینی منع کرده، آخرین میخ به این تابوت است.

کوچ شرکت های آمریکایی

تحلیلگران می گویند که چین ظاهرا تمایلی برای صدور مجوز به شرکت آمریکایی جهت افزایش رشد اقتصادش ندارد.در همین راستا، استفن روچ، رئیس پیشین شرکت مورگان استنلی آسیا و یکی از همکاران ارشد فعال در مرکز چین دانشگاه ییل، در این باره به وال استریت ژورنال گفت: کسب‌وکار غربی که چند سال پیش آزادانه در چین فعالیت داشتند، هر ماه با چالش مواجه می‌شوند. محیط امروز بسیار متفاوت است.به باور روچ،  برنامه‌های توسعه گسترده پکن انگاری معلق شده.

گروهی از ناظران با استناد به رکود طولانی که شرکت های وال استریت با آن دست به گریبان هستند بر این باورند که تلاش این کسب و کارها در چین نیز بی نتیجه خواهد بود.بر اساس گزارش‌های سالانه مرتبط با کسب‌وکارهای چینی، گلدمن، مورگان استنلی و جی‌پی‌مورگان در سال گذشته کاهش درآمد را گزارش کردند. در همین حال، همتایان چینی شان نیز بین 6% و 0.3% افزایش درآمد را به ثبت رساندند.

27117670-ef41-11ea-adff-9fd543878461 کاهش اشتهای سرمایه گذاران خارجی

کاهش اشتیاق سرمایه گذاران بین المللی برای فعالیت در چین، کسب و کارهای فرامرزی نیز تحت تأثیر قرار داده است.بر اساس داده‌های  واند، سال گذشته سرمایه‌گذاران خارجی 12 میلیارد دلار سهام داخلی چین را از طریق یک پیوند تجاری خریداری کردند که پایین‌ترین میزان از سال 2016 قلمداد می شود. در همین حال، آنها حدود 84 میلیارد دلار از بازار اوراق قرضه چین در سال 2022 و 20 میلیارد دلار در سال 2023 تا پایان ژوئیه برداشت کردند. تقاضای خارجی برای سهام و اوراق قرضه چینی در سال جاری تا حدودی بهبود یافت، اما به نظر می رسد روزهای خرید بالا، حداقل در حال حاضر به پایان رسیده است.

از منظر مدیران دارایی، چین بازار گسترده و دست نخورده ای است. اما موسسه های بین‌المللی برای رقابت با رقبای محلی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را ارائه می دهند، با چالش هایی روبرو هستند. بلک راک سپتامبر 2021 پس از دریافت سفارشات از بیش از صد و ده هزار نفر، 6.68 میلیارد یوان، معادل حدود 917 میلیون دلار، برای صندوق سرمایه گذاری مشترک خود در چین جمع آوری کرد. صندوق اوراق بهادار مختلط نیوهورایزنز نیز با سرمایه متوسط و کلان فهرست شده در سرزمین اصلی چین سرمایه‌گذاری می‌کند.

53112590

اقتصاد چین در آستانه فروپاشی!

در آغاز سال 2023 بسیاری از تحلیلگران وال استریت در باب بازارهای چین پیش بینی های مثبتی را ارائه کردند و انتظار داشتند دومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از پایان دادن به محدودیت های مرتبط با سیاست کووید صفر زمینه را برای رونق هزینه های مصرف کننده هموار کند.اما حالا داده‌های اقتصادی هولناکی منتشر شده که نشان می دهد بانک مرکزی چین ناچار شده تا به شکلی غیرمنتظره نرخ‌های بهره کلیدی را کاهش دهد. اندرو کولیر، مدیر عامل شرکت تجاری فعال در هنگ کنگ در گفتگو با وال استریت گفت که  اکنون این شرکت و شرکت های مشابه با ریسک ژئوپلیتیکی دست و پنجه نرم می کنند؛ گزاره ای که موجب می شود تا سرمایه گذاری ها ارزش زمان و دردسر را نداشته باشند، به خصوص اگر پول زیادی نیز به دست نیاید.

هفت ماه پس از پایان سیاست‌های کووید-۱۹ چین، اقتصاد این کشور کندتر از حد انتظار رشد می‌کند و رکود حاکم بر آن نگرانی‌هایی را در باب این که آیا دومین اقتصاد بزرگ جهان به سمت فروپاشی پیش می‌رود یا نه، افزایش داده.ماه ژوئیه، گزارش شد که نرخ سالانه رشد تولید ناخالص داخلی چین در حال کاهش است - سطحی که به سختی با رشد باورنکردنی این کشور در دو دهه گذشته قابل قیاس خواهد بود.پکن تاکنون در برابر ارائه هر نوع محرک اقتصادی مقاومت کرده و مشخص نیست که جهت گیری اش در حوزه اقتصاد چیست. اوایل ماه جاری، بانک خلق چین برای دومین بار در سه ماه گذشته نرخ بهره اصلی خود را کاهش داد.

Cropped-16889542462023-03-14T081457Z_1641419897_RC2ITZ9DHT6G_RTRMADP_3_HEALTH-CORONAVIRUS-CHINA-TRAVEL

بحران یوآن

رشد اقتصادی چین در دو دهه گذشته طبقه جدیدی از بورژوازی را تعریف کرد و شرایط زندگی بسیاری از شهروندانش را بهبود بخشید، به طوری که این کشور سال گذشته اعلام کرد که نزدیک به هشتصد میلیون نفر را از فقر نجات داده است.اما قرارداد اجتماعی ناگفته بین مردم و حزب کمونیست چیناز اعتبار افتاده؛ توافقی که در جریانش مردم با سیستم غیر دموکراتیک در ازای پیشرفت اقتصادی موافقت کرده اند؛ علاوه بر این بیکاری جوانان در سال جاری به طور قابل توجهی افزایش یافته است.اوایل این ماه، چین تصمیم گرفت انتشار آمار بیکاری جوانان را متوقف کند، زیرا داده های ژوئن نشان داد که نرخ بیکاری این کشور برای جوانان 16 تا 24 ساله در مناطق شهری به بیش از 20 درصد رسیده است.

هفته گذشته ارزش یوان چین به پایین ترین سطح خود در 16 سال گذشته رسید و سرمایه گذاران را در باب وضعیت اقتصاد دوم جهان نگران کرد. بانک خلق چین در واکنش به سقوط ارزش پول، ارز را با نرخی بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن در بازار تعیین کرد.علاوه بر بحران یوان، اداره ملی آمار چین (NBS) گزارش داد که اقتصاد این کشور پس از سقوط قیمت‌های مصرف‌کننده نسبت به مدت مشابه در ماه ژوئیه - به میزان 0.3 درصد - درگیر افت تورم شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید