مرحله جدید در ضدحمله اوکراینی‌ها

خطوط دفاعی روسیه شکسته شد؟

کدخبر: ۵۹۴۵۱۳
اقتصادنیوز: بر اساس یک ارزیابی جدید، نیروهای اوکراینی احتمالاً «سخت‌ترین خط دفاعی روسیه» در منطقه جنوبی زاپوریژیا را شکسته است؛ جایی که کیف بیشتر تلاش‌های حمله خود را در آن متمرکز کرده است.
خطوط دفاعی روسیه شکسته شد؟

به گزارش اقتصادنیوز  به نوشته نیوزویک، اندیشکده مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) مستقر در واشنگتن‌دی‌سی گفت که کیف «دستاوردهای تاکتیکی مهم» جدیدی در منطقه جنوبی اوکراین را به دست آورده و توانست با نیروهایش برخی از «چالش‌برانگیزترین» مواضع دفاعی مسکو را تحت فشار قرار دهد.

حمله متقابل اوکراین که اکنون تقریباً سه ماه از آغاز آن می‌گذرد، شاهد پس گرفته‌شدن مقادیر کمی از خاک اشغال‌شده از نیروهای روسیه بوده است. این فشار بر روی خطوط مقدم شرق و جنوب کشور متمرکز شده و تعداد حملات به اهداف در کریمه اشغالی افزایش یافته است. یک فرمانده اوکراینی در جنوب کشور در مقاله‌ای که روز شنبه منتشر شد به رویترز گفت که کیف موفق شده سخت‌ترین دفاع روسیه در جنوب را بشکند و اکنون به سمت شهر بندری زاپوریژیا در بردیانسک و به سمت دریای آزوف پیشروی خواهد کرد.

در آستانه آغاز ضدحمله بزرگ اوکراین، روسیه سراسر سرزمینی را که کیف قصد بازپس‌گیری آن را داشت، شدیداً مین‌گذاری کرد و چندین لایه دفاعی ساخت که به طور قابل توجهی پیشرفت اوکراین را کند کرده است. اوکراین گفته بود که قصد دارد فشارهای خود را زودتر آغاز کند تا نیروهای مسکو را از ایجاد دفاع مؤثر بازدارد، اما فرآیند دریافت تسلیحات غربی عملیات را به تأخیر انداخت.

ISW گفت که این ضدحمله آهسته که برخی آن را به خاطر کندی و دستاوردهای کم مورد انتقاد قرار داده‌اند، اکنون نیروهای اوکراینی را «در فاصله حمله به خط بعدی مواضع دفاعی روسیه قرار داده است». این اندیشکده افزود که اگرچه ممکن است این خطوط ضعیف‌تر از آن‌هایی باشند که اوکراین قبلاً از آن عبور کرده است، اما همچنان «چالشی مهم» خواهند بود.

ISW گفت که مسکو «نیروی انسانی، تدارکات و تلاش قابل توجهی» را برای ایجاد و نگه‌داشتن «لایه‌های متراکم میدان‌های مین و استحکامات» اختصاص داده که اوکراین به آرامی از آن عبور می‌کند. در این ارزیابی آمده که مرحله بعدی دفاع احتمالاً مانند خطوط اول روسیه است که شامل استحکامات «دندان اژدها»، خندق‌های ضدتانک و زمین‌های مین‌گذاری‌شده بیشتر باشد؛ البته دشوار است که گفت چقدر با آن‌هایی که قبلاً اوکراین از آن‌ها عبور کرده بود، متفاوت است.

روز یکشنبه، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که روسیه بیش از ۲۰ شهرک در منطقه زاپوریژیا را در ۲۴ ساعت گذشته بمباران کرده است. کیف هفته گذشته گفت که اکنون کنترل این شهر را در دست دارد. ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این کشور در حال انجام عملیات و حرکت به سمت شهر ملیتوپل در زاپوریژیا هستند که تحت کنترل روسیه است.

روز گذشته نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یگان‌های این کشور سه حمله از یک تیپ حمله هوایی اوکراین را در زاپوریژیا دفع کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید