عبور از رئیسی کلید خورد؟/ قالیباف افول می کند اگر...

کدخبر: ۵۹۴۷۸۹
به هر شکل جبهه پایداری در مجلس و دولت در حال تقویت خود است؛ آنها کمربندها را سفت بسته‌اند و آماده یک کارزار انتخاباتی درون اصولگرایی می‌شوند.
عبور از رئیسی کلید خورد؟/ قالیباف افول می کند اگر...

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه اعتماد، کم‌کم جریانات محافظه‌کار در حال مشخص کردن استراتژی خود برای انتخابات مجلس دوازدهم هستند. این جریان چند زیر شاخه دارد که فعلا دعوا میان دو طیف آنهاست: «جبهه پایداری» و «نواصولگرایان» یا همان طیف محمدباقر قالیباف رییس مجلس.

در جدیدترین موضع‌گیری‌ها صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری در نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت حاضر شده و سخنرانی کرده است. او در یک سخنرانی حداقل سه موضع درباره سه طیف اتخاذ کرده است؛ حمله به علی لاریجانی، هشدار به دولت و کنایه به مجلس.

جبهه پایداری کم‌کم به ‌طور علنی در حال حرکت به سمت انتخابات است.

انتقاد از میانه‌روی و حمله لاریجانی

محصولی همان‌گونه از مواضع جریان سیاسی متبوعش پیداست، از شعار «اعتدال و میانه‌روی» انتقاد کرده است. جبهه پایداری از بدو تشکیل به عنوان یکی از تندروترین جریانات سیاسی شناخته می‌شود که نماینده تفکر آنها سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای در دولت محمود احمدی‌نژاد بود. از این رو، انتقاد دبیرکل یک جبهه سیاسی تندرو از «اعتدال و میانه‌روی» جای تعجب ندارد.

محصولی در ادامه گفته «باید مراقب واژه‌سازی با پروپاگانداهای کسانی که سالیان سال در پست‌های مختلف نظام حضور داشتند و بیشتر از خدمت به مردم خیانت کرده‌اند و امروز طلبکار هستند، باشیم و تحت تاثیر شعارها و واژه‌سازی‌های آنها مثل «خالص‌سازی» نباشیم.» هدف این جملات محصولی، مشخصا علی لاریجانی رییس پیشین مجلس است. بنا بر سخنان دبیرکل جبهه پایداری که «ایرنا» منتشر کرده، او، لاریجانی را به خیانت متهم کرده که مشخص نیست براساس کدام مستندات این اتهام را به عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد می‌کند.

تکرار کلید واژه: «اصلح»

دبیرکل جبهه پایداری در بخش دیگری از سخنانش باز هم بر استراتژی انتخاباتی محمدتقی مصباح‌یزدی، پدر معنوی جبهه پایداری تاکید کرده است؛ استراتژی که یک اسم رمز دارد و با آن هر گونه حذف و اضافه‌ای ممکن است: «انتخاب اصلح».

او گفته «ما در انتخابات مجلس باید کسی را انتخاب کنیم که اصلح باشد؛ کسی که مجلس را خانه امید ایرانیان ببیند، عدالت‌خواه و عدالت گستر، فساد گریز و فسادستیز باشد؛ نگاه و امیدش به دست جوانان و دانشمندان و نخبگان و توانایی‌های ایران و ایرانی باشد نه به دست بیگانگان و اربابان جهانی. خودش را بدهکار مردم بداند نه طلبکار».

مشابه این سخنان صادق محصولی را چند روز پیش سعید جلیلی در جریان یک اردوی دانشجویی بیان کرده بود. جلیلی که هفته گذشته در جمع دانشجویان حاضر در «طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی» سخن می‌گفته، بر انتخاب فرد «اصلح» تاکید کرده بود: «مجلس وقتی نقش خود را می‌تواند ایفا کند که افراد اصلح وارد آن شوند. یعنی اگر ۱۰ نفر در عرصه‌ای وارد می‌شوند، انصافا آن کسی انتخاب شود که نسبت به دیگران اصلح است.» دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی خطاب به دانشجویان گفته که «اصلح را بشناسند، معرفی کنند و نگذارند این اصلح منزوی شود.»

می‌توان گفت کلمه «اصلح» برای اعضای جبهه پایداری و جریانات نزدیکان به آنها، کلمه‌ای مقدس به شمار می‌رود، چراکه در هر انتخاباتی، با این کلمه نامزد مطلوب خود را معرفی می‌کنند و از نامزدی دیگر عبور.

استفاده از اصلح برای پیش بردن اهداف

کلمه «اصلح» برای جبهه پایداری و تصمیم‌گیران آنها بسیار مهم است و از آن برای پیش بردن اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند. در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶، نامزدی همزمان محمدباقر قالیباف و ابراهیم رییسی تبدیل به یک چالش برای محافظه‌کاران شده بود تا اینکه نهایتا قالیباف به نفع رییسی کنار رفت. در بحبوحه این ماجرا و زمانی که هنوز قالیباف کناره‌گیری نکرده بود، مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل وقت جبهه پایداری در سخنانی کنایه‌دار گفته بود که «اگر صالح به نفع اصلح کنار نرود، خائن است!»

سخنانی با همین مضمون را صادق محصولی دبیرکل فعلی جبهه پایداری نیز در همین سخنرانی اخیرش بیان کرده است: «کسی که مسوولیتی را در کشور برعهده می‌گیرد درحالی که شخص دیگری بهتر و شایسته‌تر از او وجود داشته باشد، به خدا و پیامبر و مومنان خیانت کرده است. همچنین کسی به جای اینکه به اصلح رای بدهد، به غیر اصلح رای بدهد، خیانت کرده است. باید به دنبال فرد اصلح رفت و او را به سمت مسوولیت کشاند.»

کلید خوردن عبور از رییسی؟

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به عملکرد دولت پرداخته؛ البته به نوعی که تماما حمایتی نبوده و انگار خواسته به ابراهیم رییسی این پیام را بفرستد که در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد. او از «عملکرد و جهت‌گیری‌های» رییسی تقدیر کرده اما در عین حال گفته که «اقدامات دولت سیزدهم کافی نیست.» دبیرکل جبهه پایداری افزوده که «لیاقت مردم ما خیلی بیشتر از اینها است و مردم انتظار دارند مسوولانی را که با مشی انقلابی و تحول‌گرای دولت سیزدهم همخوانی ندارند، به سرعت عوض شوند.»

دبیرکل جبهه پایداری در این بخش از سخنانش اظهاراتی هشدار آمیز بیان کرده؛ اظهاراتی که خبرگزاری دولت، ایرنا آن را از متن سخنان محصولی سانسور کرده است. او در بخشی که پیرامون عملکرد دولت صحبت می‌کرده، گفته که «به کسی چک سفید نمی‌دهیم.» این سخنان را باید یک هشدار به رییسی در نظر گرفت؛ هشداری درباره عملکرد دولت و در دومین سالگرد روی کار آمدن دولتی که تشکل متبوع محصولی از آن حمایت کرده است.

از طرفی با نگاه بدبینانه می‌توان گفت که این بخش از اظهارات محصولی، به نوعی آغاز روند عبور از رییسی یا تهدید به عبور از رییسی است. احتمالا محصولی با این سخنان خواسته این پیام را برای رییس دولت ارسال کند که اگر عملکرد دولتش مطلوب این جبهه نباشد، آنها این قدرت را دارند که دست حمایتی‌شان را از پشت دولت بردارند. آنها در همین انتخابات سال ۱۴۰۰ جلیلی را کنار گذاشتند و به خیمه ابراهیم رییسی رفتند؛ این جملات نشان می‌دهد که آنها باز هم می‌توانند چنین کاری کنند و این ‌بار رییسی را کنار بگذارند و به خیمه «اصلح ۱۴۰۴» بروند. البته که احتمال به وقوع پیوستن چنین نگاهی بسیار ضعیف است؛ چراکه پایداری‌ها هم خودشان می‌دانند که در کنار دولت توانسته‌اند به این بخش از قدرت وارد شوند و می‌خواهند این موهبتی که پس از سال‌ها به دست آورده‌اند همچنان در آرامش داشته باشند.

هم‌پیمانی نانوشته

به هر شکل جبهه پایداری در مجلس و دولت در حال تقویت خود است؛ آنها کمربندها را سفت بسته‌اند و آماده یک کارزار انتخاباتی درون اصولگرایی می‌شوند. کارزاری که یک سوی آن طیف موسوم به نواصولگرایان یا همان قالیبافی‌ها هستند و یک سر آن محافظه‌کاران سنتی مانند شورای وحدت نیروهای انقلاب. هر چه که باشد این طیف سیاسی با مقبولیت اندک اما صدای بلند و احتمالا امکانات مناسب، آماده تصاحب مجلس دوازدهم می‌شود؛ از سوی دیگر پایداری‌ها با دولت در قراری نانوشته، هم‌پیمانند و منفعت سیاسی هر دو، افول طیف منسوب به قالیباف است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید