شورش ارتش روسیه علیه پوتین؟/ رئیس جمهور آماده می شود

کدخبر: ۵۹۵۰۷۵
نیکولا میکوویچ، تحلیلگر ژئوپلیتیک، به نیوزویک گفت: «به احتمال زیاد این ارتش عادی روسیه خواهد بود و نه گروه واگنر، که تلاش خواهد کرد شورش دیگری را آغاز کند.»
شورش ارتش روسیه علیه پوتین؟/ رئیس جمهور آماده می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، گزارش‌ها حاکی از آن است که ولادیمیر پوتین نگران است که مرگ یوگنی پریگوژین منجر به شورش دیگری، مانند آنچه رئیس گروه واگنر انجام داد، شود.

نسخه روسی زبان مسکو تایمز، نشریه‌ای که منتقد ولادیمیر پوتین و جنگ او در اوکراین است، گفت که سرویس‌های اطلاعاتی روسیه برای جلوگیری از تکرار شورش 24 ژوئن به رهبری پریگوژین در تلاش هستند، شورشی که طی آن مزدوران وی تأسیسات نظامی در شهر جنوبی روستوف-آن-دون را تصرف کردند و سپس به سمت مسکو راهپیمایی کردند، تا اینکه در نزدیکی پایتخت متوقف شدند.

به نوشته نیوزویک، مقامات روسی گفته‌اند که پریگوژین در 23 آگوست در سقوط هواپیمای خود بین مسکو و سن پترزبورگ کشته شده است. کرملین مسئولیت این حادثه را -که در آن برخی فرماندهان واگنر نیز کشته شدند- رد کرده است، اما تحلیلگران انگشت اتهام را به سوی پوتین نشانه رفته‌اند که به دنبال انتقام گرفتن از پریگوژین، برای به چالش کشیدن قدرت خود بوده است.

در همین حال، مسکو تایمز روز دوشنبه گزارش داد که تانک‌هایی که دو ماه پیش به پایتخت روسیه نزدیک می‌شدند، «تأثیر پاک نشدنی» روی پوتین گذاشته‌اند. به گفته این نشریه، پریگوژین به دلیل سرپیچی از فرماندهی ارتش روسیه و «فرمان شخصی رئیس جمهور»، به عنوان «تهدیدی» برای رژیم در نظر گرفته می‌شد.

این نشریه به نقل از چهار منبع ناشناس نزدیک به مقامات روسیه، از جمله افراد در ارتباط با کرملین و نهادهای امنیتی روسیه، گزارش داد: «کرملین معتقد است که پس از براندازی یوگنی پریگوژین، خطر یک شورش نظامی جدید در روسیه وجود دارد.»

مسکو تایمز افزود که نهادهای اطلاعاتی روسیه در حال حاضر، برای کنترل و جلوگیری از شورش دیگری مانند آنچه واگنر انجام داد، تلاش می‌کنند.

نیکولا میکوویچ، تحلیلگر ژئوپلیتیک، به نیوزویک گفت: «به احتمال زیاد این ارتش عادی روسیه خواهد بود و نه گروه واگنر، که تلاش خواهد کرد شورش دیگری را آغاز کند.»

2023-08-27T191449Z_193774146_RC2

وی گفت که اکثر فرماندهان روسی از نحوه هدایت جنگ توسط وزیر دفاع، سرگئی شویگو و رئیس ستاد کل ارتش، والری گراسیموف، ناراضی هستند، «بنابراین اگر روسیه به شکست‌های خود در اوکراین ادامه دهد، وقوع یک شورش جدید اجتناب ناپذیر خواهد بود.»

میکوویچ افزود: «من فکر نمی‌کنم که آن‌ها - حداقل در حال حاضر - برای سرنگونی پوتین تلاش کنند، زیرا محبوبیت او هنوز نسبتاً بالا است. در عوض، آنها بر شویگو و گراسیموف تمرکز خواهند کرد، درست مانند پریگوژین.»

در دو ماه پس از شورش واگنر، گمانه زنی‌هایی در مورد تضعیف قدرت پوتین وجود داشت، اما او اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار چنین چالش‌هایی برای قدرت خود اتخاذ کرده است.

در ماه ژوئیه، کانال تلگرامی مش، همسو با کرملین، نوشت که در واکنش به شورش، به افسران پلیس در منطقه مسکو مهارت‌های جدیدی از جمله تاکتیک‌های جنگ شهری، نحوه شلیک مسلسل‌های سبک و پرتاب نارنجک آموزش داده می‌شود.

در اوایل ماه اوت، مقامات دفاعی بریتانیا گفتند پوتین در حال تجهیز نیروهای شخصی خود، روسگواردیا، با تسلیحات سنگین است که می‌تواند شامل تجهیزات توپخانه و هلیکوپترهای تهاجمی باشد.

در همین حال، مرگ پریگوژین در هفته گذشته زمانی رخ داد که مشخص شد متحد او، ژنرال سرگئی سوروویکین، از فرماندهی نیروی هوایی روسیه برکنار شده است. هفته گذشته، پوتین فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن نیروهای واگنر و سایر شرکت‌های نظامی خصوصی باید به دولت روسیه سوگند وفاداری یاد کنند.

تاد آرمسترانگ، رئیس بخش مطالعات روسیه، اروپای مرکزی و اوراسیا در کالج گرینل در آیووا، به نیوزویک گفت: «اهمیت این که پوتین دستور قتل را صادر کرده یا نه، از سایه قدرتی که به نظر می‌رسد او با مرگ پریگوژین به دست آورده است، کمتر است».

وی افزود: «سوال واقعی این است که آیا قدرت او بر پایه‌های محکمی استوار است یا اینکه در صفوف به‌اصطلاح سیلوویکی‌ها، کسانی که قدرت سیاسی را در روسیه در دست دارند، نارضایتی معناداری وجود دارد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید