درخواست جدید بورل درباره جنگ اوکراین؛ ارسال یک میلیون گلوله توپ!

کدخبر: ۵۹۵۲۰۱
اقتصادنیوز: جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه کشورهای عضو با هدف تعیین‌شده برای ارسال یک میلیون گلوله توپخانه به کی‌یف فاصله زیادی دارند، خواستار ارسال مهمات بیشتر به اوکراین شد.
درخواست جدید بورل درباره جنگ اوکراین؛ ارسال یک میلیون گلوله توپ!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، او شامگاه چهارشنبه از کشورهای عضو خواست تا مهمات بیشتری برای اوکراین سفارش دهند.

به گفته بورل، آمار و ارقام کمک‌های ارسالی به اوکراین نشان می‌دهد که این اتحادیه با هدف تعیین‌شده در ماه مارس برای ارسال یک میلیون گلوله توپخانه به کی‌یف در ۱۲ ماه، فاصله زیادی دارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی توضیح داد که توافق‌نامه‌های فراگیری با شرکت‌های تسلیحاتی امضا شده تا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه داده شود تا سفارش‌های مشترکی برای گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری بدهند؛ مهماتی که به گفته بورل اوکراین در جنگ با روسیه به آن نیاز فوری دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست وزرای دفاع این اتحادیه در اسپانیا، به خبرنگاران گفت: «اکنون بر عهده کشورهای عضو است که دستورات ملموسی را در چارچوب این توافقنامه‌ها صادر کنند».

طبق این گزارش، کشورهای اتحادیه اروپا در ماه مارس بر روی طرحی به ارزش حدود ۲ میلیارد یورو برای ارائه ۱ میلیون گلوله توپخانه یا موشک به اوکراین ظرف ۱۲ ماه توافق کردند.

به نوشته رویترز، اولین عنصر این توافق شامل ارسال این گلوله‌ها از ذخایر کنونی کشورهای اروپایی یا خرید آنها از کشورهای دیگر بود.

بورل می‌گوید که این اتحادیه تاکنون حدود ۲۲۴ هزار گلوله مهمات و ۲ هزار ۳۰۰ موشک به ارزش مجموعاً ۱.۱ میلیارد یورو به اوکراین ارسال کرده است، که بدان معناست که این اتحادیه در پنجمین ماه از شروع این طرح، حتی به یک چهارم هدف خود نرسیده است.

پیش از این،  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که حجم کمک‌های غرب به اوکراین طی یک سال پس از آغاز عملیات ویژه نظامی به بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده که از این مقدار، ۷۵ میلیارد دلار آن مربوط به کمک‌های نظامی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید