راه گریز از سقوط

چین در یک قدمی سرنوشت شوم شوروی! جهان درگیر پس لرزه دیکتاتوری «شی»

کدخبر: ۵۹۵۳۰۸
اقتصادنیوز: امروز اقتصاد چین به واسطه متغیرهایی چون بی اعتمادی سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این کشور، کاهش تقاضا و افزایش ترخ بیکاری درگیر رکود شده است؛ رکودی که هم می تواند پایان ریاست «شی» را رقم بزند و هم زمینه ساز جنگ در اوکراین و ایجاد چالش برای اقتصادجهانی باشد.
چین در یک قدمی سرنوشت شوم شوروی! جهان درگیر پس لرزه دیکتاتوری «شی»

به گزارش اقتصادنیوز، تشخیص اینکه چه زمانی وقوع بحران در رژیم دیکتاتوری، به سان شکست ناگهانی مدل اقتصادی چین، زمینه ساز پایان ساختار سیاسی می شود، دشوار است. همانگونه که در ارتباط با اتحاد جماهیر شوروی رخ داد، انتشاراخبار بد اقتصادی لزوما پایان رژیم یا ساختار سیاسی را نشان نمی دهد، شوروی ناچار بود هر چند سال یکبار گندم وارد کند، آن هم در شرایطی که بیشتر از ایالات متحده برای کشاورزان خود تراکتور می ساخت. چین درگیر بیماری ویران کننده ثروت است؛ همان گزاره ای که برخی از متخصصان آن را به شدت تحسین کرده اند: گسترش زیرساخت های بسیار چشمگیر که در حال حاضر به لائوس می رسد و حدود 550 شهر در 33 استان را به هم متصل می کند.

باتلاق خوساخته «شی»

بحران اقتصادی ناگهانی که اقتصاد چین را پس از چندین دهه رشد به بن بست رسانده ، بحرانی «دوره ای» نیست. شی جین‌پینگ نمی‌تواند چالش هایی چون کوه عظیم بدهی که پیش شرط سرمایه گذاری در مقیاس گسترده است و همچنین رکود امکلاک مستغلات و بی اعتمادی بخش خصوصی را به ناگهان نادیده انگارد.امروز میلیون‌ها نفر بدون شمارش تمام یا بیشتر پس‌انداز خود را در در زمین و ملک هزینه کرده اند و همین مقوله موجب شده تا تقاضا کاهش یابد. این گروه به مستاجرهایی نیاز دارند که می بایست زوج های جوانی باشند که خانواده تشکیل می دهند، به خصوص امروزه که بسیاری از جوانان و نه چندان جوان چینی مجرد درگیر معاش با خانواده شان هستند. دقیقا در همین نقطه است که یک مشکل اقتصادی به یک مشکل سیاسی تبدیل می‌شود؛ چالشی که می‌تواند برای هر رژیمی کشنده باشد، حتی خودکامگی درگیر خودستایی و به ظاهر وحشتناک شی جین پینگ.

آنگونه که انهرد نوشته، اولین ضربه سیاسی به چین در ژوئیه 2023 وارد شد. همان بازه زمانی که مقامات انتشار آمار بیکاری میان 16 تا 24 درصد را که در ژوئن به 21.3 درصد رسید، متوقف کردند. رقمی که هم بسیار بالاست و هم دست کم گرفته شده است. گزاره ای که نرخ بیکاری را به شکلی بالقوه در آستانه انفجار قرار داد شخص شی جین پینگ بود.تنها شی بود، به واسطه تصمیم کاملا شخصی و به نام برابری اجتماعی، صنعت تدریس خصوصی چین را در ژوئیه 2021 تعطیل و فارغ‌التحصیلان جدید دانشگاه را از مشاغل آغازین مطلوب محروم کرد. هفت شرکت بزرگ آموزشی به تنهایی مجبور شدند 250 هزار فارغ التحصیل را اخراج کنند. فارغ التحصیلان کارآفرین سعی کردند به صورت خصوصی تدریس کنند، اما در اکتبر 2021 تدریس آنلاین متوقف شد.

-1x-1

راه گریز از سقوط

شی مسئول اصلی سقوط ناگهانی تقاضا برای فارغ التحصیلان جدید جهت فعالیت در بخش فن آوری پیشرفته بود. دیکتاتورها به حسادت معروف هستند. منظره ای که بیش از 25 هزار کارمند علی بابا هیجان زده در روز تولد بنیانگذار این شرکت شادی می کردند برای شی که فقط کف زدن های وظیفه شناسانه زیر دستانش را طلب می کند غیر قابل تحمل بود.نوامبر 2020، بنیانگذار علی بابا به دلیل زیر سوال بردن اظهارات یکی از مقام های حزب احضار شد. پس از آن او به مدت سه ماه ناپدید شد و علی بابا به جای استخدام 20 هزار فارغ التحصیل جدید ناچار شد همین تعداد را در سال 2021 اخراج کند، در حالی که بسیاری از مشاغل دیگر توسط سایر شرکت های چینی با فن آوری پیشرفته سرکوب شدند.

در شرایطی که چین در مشکل عمیقی فرو رفته و اعضای حزب درصددند تا به بهانه مقاله با فساد رقبای خود را کناری بزنند، این احتمال وجود دادر که شی که به تایوان حمله کند تا توجه ها را از چالش های داخلی منحرف نماید. این باور که رهبران جنگ‌ها را برای منحرف کردن افکار عمومی به راه می‌اندازند در میان روشنفکران متوسط رایج است با این همه تحلیلگران وقوع چنین رخدادی را فعلا بعید می دانند. حتی این نظریه که ژنرال لئوپولدو گالتیری در سال 1982 به فالکلند حمله کرد تا توجه را از اقتصاد ورشکسته آرژانتین و شکنجه‌گاه‌های حکومت نظامی منحرف کند، متزلزل است. با این همه نباید مواضع شی در ارتباط با حمله این کشور به تایوان را نادیده گرفت، با این همه به باور ناظران عامل محرک شی برای حمله به تایوان بیش از اقتصاد در حال سقوط می تواند جنگ در اوکراین باشد.

88888888888888888888888888888

الگوبرداری چین از روسیه

حمله روسیه به اوکراین ثابت می‌کند که جنگ‌ها بدون آرماگدون هسته‌ای و با بسیاری محدودیت‌های دیگر نیز قابل انجام هستند.حتی فروپاشی طرح پیروزی سریع پوتین نیز نمی تواند شی را منصرف کند، زیرا او برای پیروزی سریع به به عدم وفاداری ارتش تایوان متکی است. سال گذشته، تایوان با افزایش خدمت سربازی به یک سال از چهار ماه به تنش‌های شدید واکنش نشان داد و سپس شروع این طرح را تا سال 2024 به تعویق انداخت. فارغ از همه این گمانه زنی ها، کل جهان بهای رکود اقتصادی چین را خواهد پرداخت، زیرا این کشور بخش بزرگی از کیک اقتصاد جهانی را از آن خود کرده است.

نوامبر سال 2022، هزاران کارگر کارخانه فاکسکان دستورات پلیس را نادیده گرفتند چرا که نمی‌خواستند درگیر قرنطینه کووید صفر شوند در آن بازه زمانی شی دستور شلیک  نداد. در عوض،  بدون قید و شرط تسلیم شد، و به طور ناگهانی همه محدودیت‌های کووید را د متوقف کرد؛ گزاره ای که قدرت حزب را درهم شکست. چین از آن زمان در وضعیت اضطرار قرار دارد، اکنون با افزایش بیکاری جوانان و پس انداز از دست رفته که ماحصل سیاست های شی است، می توان هم جنگ تایوان و هم چین پسا کمونیستی را تصور کرد.بسیاری در چین همچنین می‌دانند که شی  مسئول گسترش نگرش‌های ضد چینی در سراسر جهان است، که به نوبه خود سرمایه‌گذاری را تا حد زیادی کاهش داده، اشتغال را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده  که گردشگران و دانشجویان چینی در بسیاری از کشورها احساس ناامنی کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید