کیم یو جونگ کیست؟

صحنه‌گردان رازآلود کره شمالی به میدان آمد/ آینده نامعلوم در دستان برادر

کدخبر: ۵۹۵۳۵۵
اقتصادنیوز: کیم یو جونگ؛ خواهر رهبر کره شمالی حالا از پس پرده بیرون آمده و دستگاه پروپاگاندای پیونگ یانگ زیر سلطه اوست.
صحنه‌گردان رازآلود کره شمالی به میدان آمد/ آینده نامعلوم در دستان برادر

به گزارش اقتصادنیوز ، دشمنان کرۀ شمالی ماه اوت شلوغی پیش رو داشتند. نخست، در 18 اوت، رهبران آمریکا، ژاپن و کرۀ جنوبی در کمپ دیوید در مری‌لند دور هم جمع شدند تا دربارۀ مسائلی، از جمله پرخاشگری کرۀ شمالی، صحبت کنند. چند روز بعد، آمریکایی‌ها و کره‌ای‌های جنوب مانور نظامی را آغاز کردند که هدفش نشان دادن آمادگی‌شان برای مقابله با کرۀ شمالی بود.

 
آنطور که اکوایران به نقل از اکونومیست گزارش داده است، کرۀ شمالی که به ندرت فرصتی را برای نمایش خشمش از دست می‌دهد، به هر دو مورد اعتراض کرد. زنِ پشت این محکومیت‌ها کیم یو جونگ خواهد بود که دستگاه پروپاگاندای کرۀ شمالی را کنترل می‌کند. خانم کیم کیست و چگونه چنین اهمیتی را در رژیمی به دست آورده که تمامی قدرت‌ها از رئیس آن، کیم جونگ‌اون، سرچشمه می‌گیرد؟

پاسخ شاید ساده به نظر بیاید: او خواهر کوچک‌تر رهبر عالی است. پدرشان، کیم جونگ‌ایل، دیکتاتور سابق کرۀ شمالی بود؛ در نتیجه، خانم کیم بخشی از «تبار پائکتو» است که با کیم ایل‌سونگ، پدربزرگش و پدرِ بنیانگذارِ کرۀ شمالی، آغاز شد. با این همه، خون به تنهایی نمی‌تواند توضیح دهد چرا خانم کیم در موقعیتی است که رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی را «گدای بی‌ادب و بداخلاق» بنامد یا آمریکا را با یک «سگ پر سر و صدای ترسیده» مقایسه کند. خانم کیم برادر بزرگ‌تر دیگری، کیم جونگ چول، هم دارد. او که گفته می‌شود از نظر پدرشان برای رهبری زیادی نرم بود، ظاهراً بزرگ‌ترین دستاوردش تا به امروز مهارت متوسط در زمینۀ گیتار است. کیم جونگ نام، برادر ناتنی دیگری که زمانی گمان می‌شد در خط به ارث بردن پادشاهی است، در سال 2017 در فرودگاهی در کوالالامپور با گاز اعصاب ترور شد.

static.reuters

جایگاه کیم یو جونگ در کنار برادرش، به معنای استعاری و دقیق کلمه، نتیجۀ یک عمر آمادگی برای چنین مسئولیت‌هایی است. گفته می‌شود متولد 1987 است و مانند برادرانش در کودکی در سوییس تحصیل کرده است. نخستین حضورش در رسانه‌های حکومتی در پس‌زمینۀ عکس پدرش در سال 2009 بود؛ برای اولین بار در سال 2014 بود که نامش چاپ شد. حدوداً در همان زمان او معاون رئیس ادارۀ پروپاگاندا و تحریک بود که نه تنها مسئول توهین‌های کرۀ شمالی به دشمنانش است، بلکه مسئول خلوص ایدئولوژیک خود کشور هم هست. 

اجازه ندهید عنوان «معاون» مدیر فریبتان بدهد، کیم‌ها از کسی دستور نمی‌گیرند. تقریباً به محض پیوستنش به این اداره که زمانی تحت کنترل پدرش بود، گزارش‌هایی منتشر شد که می‌گفتند خانم کیم در عمل مدیر آنجاست. سریال بددهانی‌ها آغاز شد. رسانۀ حکومتی، مایکل کربی مسئول تحقیقات سازمان ملل دربارۀ نقض حقوق بشر در کرۀ شمالی را «یک عیاش پیر حال به هم زن» (و کلی بدتر) نامید. پارک گون‌هه، رئیس‌جمهور وقت کرۀ جنوبی را «هرزه‌ای شهوت‌ران» خواند که «به گانگستری التماس می‌کند کسی را کتک بزند.» آن گانگستر البته آمریکا بود. رئیس‌جمهورش باراک اوباما هم هدف توهین‌های نژادپرستانۀ زشتی قرار گرفت.

liFaROGpyZjt

در سال‌های اخیر، خانم کیم از پشت صحنه بیرون آمده است. دیدار او از کرۀ جنوبی در سال 2018 برای المپیک زمستانی پیونگ‌یانگ، جایگاه او را در مقام فرستادۀ معتمد این پادشاهی تأیید کرد. وقتی کیم جونگ اون، بین سال‌های 2018 و 2019 چندین بار با مون جائه‌این، رئیس‌جمهور وقت کرۀ جنوبی و دانلد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا دیدار کرد، خانم کیم معمولاً همراهی‌اش می‌کرد. در سال 2020، او برای نخستین بار بیانیه‌ای را به نام خودش منتشر کرد. 

آیندۀ خانم کیم نامعلوم است. تمام شایعات مربوط به مشکلات سلامتی کیم جونگ‌اون سریعاً به احتمال جانشینی او ختم می‌شود. اما خواهر رهبر بودن دشوار است، به ویژه وقتی خود رهبر فرزندانی دارد که تاج و تخت را به ارث ببرند. بعضی خواهران و برادران رهبران کرۀ شمالی شغل‌هایی دکوری داشته‌اند. بعضی دیگرشان قربانی تصفیه‌ها شده‌اند. خانم کیم، علیرغم جایگاه ویژه‌اش، در یک مسئله با تمامی مردم کرۀ شمالی مشترک است: تا زمانی که کیم جونگ اون زندگی می‌کند، زندگی و ثروت خانم کیم هم در دستان اوست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید