پیام کروبی به کنگره حزب اعتمادملی؛ تغییر باید از درون و غیرخشونت‌آمیز باشد

کدخبر: ۵۹۵۴۴۷
اقتصادنیوز: اعتمادآنلاین متن کامل پیام شیخ مهدی کروبی رئیس مجلس ششم و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، خطاب به کنگره حزب اعتمادملی را منتشر کرده است.
پیام کروبی به کنگره حزب اعتمادملی؛ تغییر باید از درون و غیرخشونت‌آمیز باشد

به گزارش اقتصادنیوز مهدی کروبی در بخش‌هایی از این پیام ضمن بر شمردن تاریخچه تشکیل حزب اعتمادملی بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ تحزب در ایران تاکید کرد. او در این پیام تصریح کرد: حزب البته نباید نهادی از بالا باشد. حزب باید از پایین با نمایندگی اقشار و اصناف و افکار ملت، بتواند دولت را تغییر دهد و حکومت را اصلاح کند. حزبی که نتواند درباره سیاست‌های کلان کشور نظر دهد حزب نیست. در زمان شاه هم احزاب دربارساخته وجود داشتند و تعداد کرسی‌های هر حزب و حتی اینکه کدامیک در مجلس اقلیت و اکثریت باشند، روشن بود. حزب ایران نوین همیشه اکثریت و حزب مردم همیشه اقلیت بود. اما شاه حتی این را هم تحمل نکرد و حزب واحد رستاخیز را ایجاد کرد. 

موسس حزب اعتمادملی در ادامه با اشاره به تحولات سیاسی پس از انقلاب اسلامی، به انتقاد از نظارت استصوابی و همچنین تغییرات جدید در قانون انتخابات از جمله لزوم پیش‌ثبت‌نام نامزدها پرداخت.

او همچنین یادآور شد: در نبود حزب است که راه خیابان گشوده می‌شود و مردم راهی جز بیان مستقیم اعتراض نمی‌یابند. در نبود حزب است که یک باند چند نفره کشور را در دست می‌گیرد. در نبود حزب است که کشور بدون برنامه اداره می‌شود.

کروبی به دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد بر دولت‌های نهم ودهم نیز اشاره و تصریح کرد: شعار ما در سال ۱۳۸۸ «تغییر» بود . هنوز راهی جز تغییر وجود ندارد. تغییری که اساس آن بر احیای جمهوریت از درون اسلامیتی است که چهل و پنج سال قبل در پاریس به مردم وعده دادیم تا ایران برای همیشه از هر نوع سلطنت عبور کند. هنوز حرف‌های انقلاب اسلامی قابل دفاع است و هنوز می‌توان با آن آرمان‌ها از حقوق اساسی ملت دفاع کرد. هنوز می‌توان به صورت مسالمت‌آمیز در درون کشور تغییرات اساسی ایجاد کرد. همواره باید آماده بود تا امکان تغییر فراهم شود. در این راه باید ضمن حفظ اتحاد حزب اعتمادملی با دیگر اصلاح‌طلبان و نیز همه مصلحان جامعه به خصوص جوانان و زنان و روشنفکران و جریان‌های آزادیخواه و میانه‌رو درون ایران از تکثر و تنوع در درون این حرکت دفاع کرد و راه تغییر را فقط در یک مسیر جستجو نکرد. هیچ‌کس نباید دیگری را انکار کند و خود را تنها مرجع تغییر بداند. باید با ملت حرف زد و دولت و مجلس و کل حاکمیت را نقد کرد. باید اعتماد به اصلاح را به ملت را بازگرداند و با مرور تجربه اصلاحات با مردمی که امروز از ما جلو زده‌اند صادقانه حرف زد و با به رسمیت شناختن مطالبات بر حق ملت هم از محافظه‌کاری عبور کرد و هم جلوی ویرانگری و ویرانه‌خواهی ایران را از هر دو جهت گرفت. ایران برای ما همیشه مهم بوده است. ما حزب اعتماد «ملی» هستیم.

این چهره اصلاح‌طلب در پایان تصریح کرد: شرط توسعه احیای اعتماد است. اعتماد ملت به دولت و اعتماد ملت به اصلاحات و اعتماد ملت به امید... راه اعتماد اما از تغییر می‌گذرد. تغییری از درون ایران، به دست ملت و بدون هر گونه خشونت...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید