چرا اردوغان و بشار اسد با هم دیدار نمی کنند؟

کدخبر: ۵۹۵۵۵۶
مشاور ارشد رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که دیدارها با دولت سوریه در سطوح مختلف ادامه دارد.
چرا اردوغان و بشار اسد با هم دیدار نمی کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، عاکف چاغاتای قلیچ، مشاور ارشد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: دیدارها با دولت سوریه در سطوح مختلف ادامه دارد. پرونده‌هایی وجود دارند که مانع دیدارها در سطوح عالی‌رتبه می‌شوند.

وی بر موضع ثابت ترکیه درباره این پرونده تأکید کرد و گفت: بدون حل این پرونده‌ها دیدار میان رجب طیب اردوغان و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ممکن نیست.

مشاور ارشد اردوغان بر احترام به تمامیت ارضی سوریه و مخالفت با سیطره هرگونه گروه تروریستی بر آنجا تأکید کرد.

وی مدعی شد: «ما اقداماتی را برای ممانعت از سیطره گروه‌های تروریستی بر این منطقه برای حفظ امنیت ملی خود و به خاطر سوریه اتخاذ کردیم.»

اخیرا بشار اسد تأکید کرد که عقب نشینی ترکیه از خاک سوریه شرط ازسرگیری روابط میان دمشق و آنکارا است.

یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه نیز به تازگی تأکید کرد: تدوین و تصویب قانون اساسی جدید سوریه مهمترین مرحله برای برقراری صلح در سوریه است. ارتش ترکیه بدون تامین امنیت مرزها و مردمش، سوریه را ترک نخواهد کرد.

گولر در یک مصاحبه تلویزیونی افزود: ترکیه صادقانه خواهان صلح است؛ اما ما نکات حساسی داریم. غیرقابل تصور است که سوریه را بدون تضمین امنیت مرزها و مردم خود، ترک کنیم و من فکر می‌کنم که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در این زمینه منطقی‌تر عمل خواهد کرد.

وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد که رجب طیب اردوغان «تلاش‌های بی‌وقفه و صادقانه‌ای برای برقراری صلح در سوریه» انجام می‌دهد.

اردوغان نیز اخیرا گفته بود که به دلیل وجود تهدید تروریستی علیه کشورش، به خروج نظامیان ترکیه از سوریه فکر نمی‌کند، در حالی که آنکارا بارها تاکید کرده که هیچ پیش‌شرطی از جمله خروج نیروهایش از خاک سوریه که منجر به مذاکره مستقیم با رهبری سوریه شود را نمی‌پذیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید