والاس ناامید از ناتو

نقش بایدن در کناره‌گیری وزیر دفاع سابق بریتانیا

کدخبر: ۵۹۵۹۲۶
اقتصادنیوز: بن والاس، وزیر دفاع پیشین بریتانیا، پس از تهدید به لغو سفارش هلیکوپترهای ساخت ایالات‌متحده ، متهم به ایجاد چالش دیپلماتیک با کاخ سفید شد.
نقش بایدن در کناره‌گیری وزیر دفاع سابق بریتانیا

به گزارش اقتصادنیوز به نوشته روزنامه تایمز، وزیر دفاع سابق بریتانیا،  ماه گذشته، پیش از این‌که یک موضع توافق شده در میان وزیران در لندن حاصل شود، این هشدار را مستقیماً به همتای خود در پنتاگون ارسال کرد. چالشی که سفیران بریتانیا و آمریکا را درگیر آن کرده و داونینگ استریت را مجبور کرد تا در تلاش برای کاهش تنش‌ها مداخله کند.

والاس که روز پنج‌شنبه رسما از سمت وزیر دفاع کنار رفت، امیدوار بود جانشین ینس استولتنبرگ به عنوان دبیرکل ناتو شود. در ماه ژوئن، والاس، پس از اینکه رئیس جمهور بایدن از نامزدی او حمایت نکرد،  اذعان کرد که کمپین او برای رهبری این ائتلاف نظامی شکست خورده است. استولتنبرگ، نخست‌وزیر سابق نروژ، مدت یک سال دیگر دوره فرماندهی خود را تمدید کرد. گفته می‌شود که رهبران این ائتلاف به دنبال یک رئیس سابق دولت برای جایگزینی او هستند.

ماه گذشته، والاس علناً ناامیدی خود را از عدم حمایت کاخ سفید ابراز کرد و به ساندی تایمز گفت: «چرا زمانی که آن‌ها نامزدی را معرفی می‌کنند، از نزدیک‌ترین متحد خود حمایت نمی‌کنند؟ من فکر می‌کنم این یک سوال منصفانه است».

اکنون مشخص شده که والاس 53 ساله، در آخرین هفته‌های وزارت خود برای لغو قرارداد میلیاردی برای خرید هلیکوپترهای نظامی برای نیروهای ویژه بریتانیا تلاش کرده است. 

این قرارداد شامل خرید 14 فروند بالگرد شینوک H-47 ساخت بوئینگ است که در آرلینگتون ویرجینیا مستقر است. انتظار می‌رفت اولین بالگردهای جدید تا سال 2026 تحویل داده شود. آمریکا گفته که این هلیکوپترها توانایی‌های بریتانیا و قدرت مشارکت در عملیات مشترک با ایالات متحده و دیگر شرکای ناتو را بهبود می‌بخشد.

با این حال، منابع انگلیسی گفتند که در هفته‌های اخیر والاس شروع به ابراز تردیدهای جدی در مورد این معامله کرده است. در طول بحث‌های داخلی، او لغو آن را به عنوان بخشی از  کاهش هزینه‌ها برای کاهش فشار بر بودجه‌های فشرده وزارت دفاع پیشنهاد کرده بود.  همچنین بحث‌هاییی در مورد این‌که آیا بریتانیا به این قابلیت نیاز دارد یا خیر وجود دارد. یک منبع نزدیک به والاس گفت که بریتانیا در حال حاضر بزرگترین ناوگان بالگردهای سنگین در اروپا را داشت و این پول را می‌توان برای سرمایه‌گذاری در هلیکوپترهای پشتیبانی با ارتفاع متوسط هزینه کرد که کار با آن‌ها ارزان‌تر است.همچنین نگرانی هایی وجود دارد که بریتانیا فاقد ارتباطات، فناوری ماهواره ای و حمل و نقل برای انجام عملیات نیروهای ویژه با شینوک‌ها است. 

با این حال، سایر اعضای دولت با این استدلال‌ها مخالفت کردند و یکی از آنها این پیشنهاد را «دیوانه‌وار» توصیف کرد. عضو دیگری معتقد بود: «به نظر می‌رسد که او سعی دارد آمریکایی‌ها را عصبانی کند. مطمئناً برخی این کار چنین تعبیر می‌کنند». یک منبع نزدیک به والاس قاطعانه ارتباط این موضوع با مسئله ناتو را تکذیب کرد.

با افزایش نگرانی‌های فزاینده در ایالات متحده، جین هارتلی، سفیر  آمریکا در بریتانیا، در تاریخ 1 اوت به خانه شماره 10 داونینگ استریت نامه نوشت تا در مورد آینده این معامله شفاف‌سازی کند. مشخص است که داونینگ استریت تلاش کرده تا به هارتلی تضمین دهد. گفته می شود به طور جداگانه، کارن پیرس، سفیر بریتانیا در ایالات متحده، از واشنگتن پیام‌هایی دریافت کرده است. در نامه‌ای که به لندن فرستاده شده، گفته می شود که او به شماره 10 هشدار داده که لغو این قرارداد «ایده بدی» است. 

یک منبع آگاه به تایمز گفته که مقامات انگلیسی همچنین سعی کرده‌اند به همتایان خود اطمینان دهند که این موضوع با خروج والاس از دولت حل خواهد شد. او هفته گذشته توسط گرانت شاپس به عنوان وزیر دفاع جایگزین شد.

گفته می شود والاس در نامه ای در 10 اوت به لوید آستین، وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور دفاع، به صراحت اعلام کرده است که در حال بررسی لغو این قرارداد است. یک منبع گفت: «نامه والاس علیرغم وجود هیچ موضع توافقی در دولت ارسال شده است. در همین حال والاس به همتای خود در ایالات متحده نامه می نویسد که ممکن است این اتفاق بیفتد، در حالی که این مسئله به صورت خصوصی در داخل دولت مورد بررسی قرار داشت. این یک رفتار کاملا مخرب است.»
 

مشخص نیست که آیا داونینگ استریت از این نامه مطلع بوده یا مجوز آن را داده است یا نه. 

این ماجرا خطر تحت‌الشعاع قرار دادن کارنامه دوران وزارت والاس را به همراه دارد که در طی آن او به دلیل مدیریت بحران افغانستان و حمله روسیه به اوکراین مورد تحسین قرار گرفته است.

والاس که طولانی‌ترین وزیر دفاع محافظه‌کار از زمان وینستون چرچیل بود، همواره محبوب‌ترین وزیر در میان اعضای حزب بود و زمانی به عنوان یکی از پیشتازان بالقوه نخست‌وزیر شدن در نظر گرفته می‌شد.

با این حال، منابع گفتند که او به شدت ناامید شده که کارزار او برای جانشینی استولتنبرگ شکست خورده است، چیزی که او بایدن و کاخ سفید را مقصر دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید