اصول 26و27 قانون اساسی را اجرا کنید، آزادی‌های مشروع و قانونی مردم تامین می شود

کدخبر: ۵۹۵۹۵۲
اقتصادنیوز: صالح نیکبخت حقوقدان و وکیل دادگستری در یادداشت امروز خود در اعتماد خواهان اجرای کامل قانون اساسی شد.
اصول 26و27 قانون اساسی را اجرا کنید، آزادی‌های مشروع و قانونی مردم  تامین می شود

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است:  آزادی‌های مشروع و همچنین حقوق اساسی ملت ایران نزدیک به 44سال است که غالبا نادیده گرفته شده است. این آزادی‌های قانونی در فصل‌های دوم و سوم و کلیات آن در اصل سوم قانون اساسی مطرح شده است. اما مشکل در جایی برجسته می‌شود که بدانیم، این اصول ذیل اصول فراموش‌شده قانون اساسی ایران قرار داشته و هر زمان شخصی در سلسله‌مراتب قدرت، مردم عادی و دانشگاهیان و... به عدم توجه به این اصول اشاره کرده یا به نقد آنها بپردازد با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. چنان‌که در همین ایام لیست‌های مختلفی منتشر می‌شوند که در آنها بیش از 110 نفر از اساتید و مدرسان دانشگاه‌ها یا تحت تعقیب قرار گرفته یا جایگاه خود در دانشگاه‌ها را از دست داده‌اند.

روندی که نشان می‌دهد به‌رغم تاکیدات عالی‌ترین مقام کشور، مساله آزادی‌های مشروع مردم نه تنها توسط قوه قضاییه تحقق پیدا نمی‌کند، بلکه زیر پاگذاشتن آزادی‌های مشروع در جامعه تنها ناشی از فعل یا ترک فعل دستگاه قضایی نیست و افراد، جریانات و نهادهای دیگری در این امر دخیل هستند.

در واقع همانطور که به جای وزارت علوم، وزارت‌خانه‌های دیگری اقدام به اخراج اساتید از دانشگاه‌ها می‌کنند در زمینه عدم تحقق آزادی‌های مشروع هم سایر بخش‌ها، ارگان‌ها و نهادها اثرگذار هستند.

رییس قوه قضاییه و سایر ارکان قوه قضاییه (دادگاه‌ها، دیوان‌عالی‌کشور و دیوان عدالت) به تنهایی قادر به استیفای حقوق از دست رفته و پایمال شده ایرانیان نیستند، مگر اینکه این اراده در نظام حکمرانی شکل گرفته و در این کشور اصول قانون اساسی شامل اصل26 و اصل 27 در مورد آزادی احزاب و انجمن‌های سیاسی و راهپیمایی‌های اعتراضی برای همه مردم ایران تامین و از آزادی‌های مشروع و قانونی مردم محافظت شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید