«اقتصاد نیوز» از گزارش می‌دهد؛

مهمان مرموز تهران؛ معتمد امنیتی سلطان

کدخبر: ۵۹۶۲۶۶
اقتصادنیوز: دوازدهم شهریور، مقامات ایرانی میزبان یکی از شخصیت‌های سیاسیِ مرموز ترکیه بودند: هاکان فیدان، وزیر امور خارجه این کشور. اما چرا این شخصیت مرموز است؟
مهمان مرموز تهران؛ معتمد امنیتی سلطان

به گزارش اقتصادنیوز ، هاکان فیدان متولد 1968 در ترکیه است اما از طرف خانواده پدری، اصالت کُرد دارد. او در فاصله سال‌های 1986 تا 2001 در ارتش ترکیه فعالیت می‌کرد.

ترکیه از سال 2008 یک سلسله مذاکرات با گروه پ.ک.ک و کردهای سوری را آغاز کرد تا بتواند به صلح برسد. این مذاکرات در سال 2015 خاتمه یافت. هاکان فیدان در سال 2009 مسئولیت این مذاکرات را بر عهده داشت.

رسانه‌های اسرائیلی او را به عنوان فردی معرفی کرده بودند که همسو با متحدان ترکیه نیست. فیدان از حمایت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برخوردار بود و به فعالیت خود در دنیای سیاست ترکیه ادامه داد.

ورود به فضای امنیتی ترکیه

سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه با عنوان اختصاری «میت» شناخته می‌شود و 8 سال پیش یعنی در سال 2015 ، فیدان به عنوان رئیس این سازمان آغاز به کار کرد و تا سال 2023 این مسئولیت را بر عهده داشت.

در ژوئن 2023، فیدان به عنوان وزیر امور خارجه دولت اردوغان آغاز به کار کرد. فیدان در تمام این سال‌ها از مصاحبه و حضور در انظار عمومی خودداری کرده است. به همین دلیل او را به عنوان فردی مرموز می‌شناسند و شخصیتی رازآلود برای مردم ترکیه دارد.

فیدان در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، بر تلاش برای مبارزه و نابودی گروه پ.ک.ک تاکید کرد.

اکوایران در گزارش تصویری زیر، به جزئیات بیشتری از شخصیت و فعالیت‌های هاکان فیدان پرداخته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید