ادعای ضد ایرانی جدید ناتو!

کدخبر: ۵۹۶۹۰۵
اقتصادنیوز: معاون دبیرکل ناتو در سفر به تل آویو ادعا کرده است که ناتو در نگرانی‌های امنیتی با اسرائیل شریک است.
ادعای ضد ایرانی جدید ناتو!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، معاون دبیرکل ناتو در سفری سه روزه به تل آویو ادعا کرده است که ناتو نیز در نگرانی‌های امنیتی با تل آویو شریک است.

«میرچا جوآنا» در گفتگو با «المانیتور» به طرح ادعای هشدار درباره روابط نزدیک جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همکاری دو کشور با کره شمالی پرداخت و در این ارتباط مدعی شد که نزدیکی ایران به روسیه نگران کننده است.

او مدعی شد که نگرانی عمیق تل آویو در مورد جمهوری اسلامی را کاملاً درک می‌کند. این مقام ناتو با طرح ادعایی نقش ایران در اوکراین، این موضوع را چالشی بزرگ برای امنیت در اروپا و همچنین در خاورمیانه یاد کرد. این در حالی است که ایران هرگونه ادعایی درباره ایفای نقش در جنگ اوکراین را رد کرده و چنین ادعاهایی را در راستای سیاست ایران هراسانه مقامات غربی عنوان کرده است.

ماه گذشته نیز چهار مقام صهیونیستی و آمریکایی به آکسیوس گفته بودند که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم اسرائیل در چارچوب توافق با عربستان، خواستار توافقی امنیتی با واشنگتن در جهت حفظ بازدارندگی در برابر ایران است.

براساس این گزارش، یک توافق رسمی که احتمالاً باید توسط کنگره تأیید شود، تضمین‌های امنیتی قوی‌تری را به تل آویو در برابر ایران می‌دهد. پیش از این «ژنرال مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادعایی به کنگره گفته بود که اگر ایرانی‌ها تصمیم بگیرند می‌توانند ظرف پنج ماه یک بمب هسته‌ای بسازند و این موضوع با ترس و نگرانی شدید در تل آویو همراه شده است.

حداقل سه مقام اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که نتانیاهو در آخرین تماس تلفنی خود با جو بایدن در ماه ژوئیه گذشته یعنی حدود یک ماه پیش، ایده توافق امنیتی آمریکا و اسرائیل در برابر ایران را مطرح کرده است. مقامات گفتند که نتانیاهو به بایدن گفت که می‌خواهد «ران درمر»، وزیر امور استراتژیک و معتمد خود را برای ارائه جزئیات به واشنگتن بفرستد. یک مقام ارشد صهیونیستی نیز به آکسیوس گفت که درمر نیروی محرکه این ایده است و مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن نتانیاهو در هفت ماه پیش، شروع به اجرای طرح‌های خود در تل آویو کرده است تا رضایت واشنگتن را بدست آورد.

پارامترهای دقیق توافق پیشنهادی نیانیاهو مشخص نیست، اما مقامات تل آویو می‌گویند که قرار است بر تضمین‌های امنیتی ایالات متحده در مورد تهدید نظامی احتمالی هسته‌ای ایران تمرکز داشته باشد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به سوالات در مورد ایده نتانیاهو برای توافق امنیتی با آمریکا در برابر ایران پاسخ نداده و گفته است که دولت بایدن به حمایت خود از عادی سازی کامل روابط کشورهای عربی با اسرائیل و گفتگو با شرکای منطقه‌ای خود [در خاورمیانه] در مورد چگونگی پیشرفت بیشتر ادامه می‌دهد. این سخنگو افزود: «عادی سازی و جزئیات هر توافقی که به دست آید، باید توسط دو کشور مستقل تصمیم‌گیری شود.»

از سوی دیگر این درخواست نتانیاهو در شرایطی مطرح شده که دولت بایدن و مقامات سعودی در حال بحث بر سر توافق امنیتی احتمالی هستند. توافقی که تضمین‌های امنیتی ایالات متحده را به عربستان خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید