پادشاهی ها واشنگتن را دور زدند؟

سلاطین خلیج فارس؛ آهن ربای پول یا خودپرداز‍!

کدخبر: ۵۹۷۲۴۹
اقتصادنیوز: همزمان با آغاز جنگ اوکراین و افزایش بهای انرژی، پادشاهی های خلیج فارس به واسطه افزایش نقدینگی شان فرصت بیشتری برای جذب سرمایه گذاران خارجی پیدا کرده اند؛ رخدادی که موجب شده امروز خاورمیانه به بهشت صاحبان سرمایه و پول تبدیل شود.
سلاطین خلیج فارس؛ آهن ربای پول یا خودپرداز‍!

به گزارش اقتصادنیوز ، پادشاهی های خاورمیانه که مشتاق گسترش نفوذشان هستند، بیش از هر زمان دیگر در در عرصه جهانی مانور می دهند.این گروه از بازیگران به واسطه منابع انرژی، پول نقد بسیاری در اختیار دارند، آن هم در شرایطی که سرمایه‌گذاران سنتی غربی - که با افزایش نرخ‌های بهره با مشکل مواجه شده بودند - از معامله و سرمایه‌گذاری خصوصی عقب‌نشینی کردند.به همین دلیل می توان گفت که صندوق‌های ثروت مستقل منطقه تبدیل به دستگاه خودپرداز برای سرمایه‌گذاری خصوصی، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و صندوق‌های املاک و مستغلات شده‌اند که در تلاش برای جمع‌آوری پول هستند.

خاورمیانه یا آهنربای پول!

منطقه تمایل بسیاری به ادغام بازارها دارد.معاملات اخیر چون خرید مدیر سرمایه گذاری فورترس توسط صندوق ابوظبی به مبلغ بیش از 2 میلیارد دلار و خرید 700 میلیون دلاری صندوق سعودی از وام دهنده جهانی واحد هوانوردیاستاندارد چارترد در همین قاب قابل تبیین است.بی دلیل نیست که پیتر جادرستن، بنیانگذار شرکت مشاوره جمع آوری کمک های مالی در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت:  اکنون، همه می خواهند به خاورمیانه بروند – به سان روزگاری که ایالات متحده برای همه کانون طلا محسوب می شد. مدیران صندوق‌هایی که از منطقه بازدید می‌کنند می‌گویند که اغلب در اتاق‌های انتظار صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی روبروی رقبا منتظر می‌مانند. آنها می گویند که مدیران سیلیکون ولی و نیویورک در لابی با کف سنگ مرمر سفید ابوظبی حضور دارند.

کنفرانس ریاض که قرار است ماه آینده برگزار شود - پروژه محمد بن سلمان که به عنوان ابتکار سرمایه گذاری شناخته می شود - آهنربایی برای شکارچیان پول است. عضو ارشد شرکت مالی اندریسن هوروویتز، در کنفرانسی گفت که عربستان سعودی کشور استارت آپ ها است. او از محمد بن سلمان به عنوان بنیانگذار یاد کرد که در حال ایجاد یک فرهنگ جدید و چشم انداز تازه برای عربستان است.تسلط منطقه بر صندوق های خصوصی آشکارتر شده، به شکلی که پول سرمایه گذاران برای سال ها دست نخورده می ماند. در حالی که آمار دقیق اندک است، ارقام مربوط به دو تا از بزرگترین صندوق های دولتی حکایت از افزایش قیمت دارند. هاروی شوارتز، مدیرعامل کارلایل در کنفرانس ماه ژوئن گفت: سرمایه گذاران خاورمیانه  پیشرو و پویا هستند.

im-845049

پادشاهی ها واشنگتن را دور زدند!

در حالی که خاورمیانه روی گاز قدم می گذارد، حامیان سنتی صندوق های سرمایه گذاری - طرح های بازنشستگی و موقوفات دانشگاه ها - در حال عقب نشینی هستند. تغییر جهانی به سوی نرخ های بهره بالا، بخش هایی چون سهام و اوراق قرضه را درگیر رکود کرده است.بر اساس گزارش ها، سرمایه گذاران در نیمه اول سال 2023،  33 میلیارد دلار در صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر مستقر در ایالات متحده صرف کردند؛ مبلغی اندک در مدت مشابه. جمع آوری کمک های مالی جهانی برای تمام صندوق های خصوصی در سال گذشته 10 درصد کاهش یافت و به 1.5 تریلیون دلار رسید - کاهشی که بسیاری انتظار دارند ادامه یابد.دلیل اصلی استقبال سرمایه گذاران و صاحبان صندوق از خواست پادشاهی منطقه دو عامل است.نخست: قیمت‌ بالای انرژی – ماحصل حمله روسیه به اوکراین –این رخداد ده‌ها میلیارد دلار پول به صندوق‌های ثروت وابسته به نفت و گاز منطقه تزریق کرده است. این بدان معناست که کاهش قیمت نفت می تواند به سرعت باعث عقب نشینی کشورهای حاشیه خلیج فارس شود، همانطور که در دوران رونق انرژی در گذشته اتفاق افتاد.

همزمان شاهزاده محمد و مقام های ارشد امارات برای نفوذ بیشتر در صحنه ژئوپلیتیک، مالی و ورزش جهانی – خیز برداشته اند تا پول بیشتری را به صندوق‌های دارایی خود جهت انجام معاملات و گسترش صنعت تزریق کنند.تلاقی سیاست و پول در منطقه باعث شده که صندوق های ثروت خلیج فارس از عربستان سعودی، امارات متحده تا قطر به حامیان مالی اصلی دو شخصیت کلیدی دولت ترامپ تبدیل شوند؛ چهره هایی چون جرد کوشنر و استیون منوچین، وزیر خزانه داری سابق، که با هم میلیاردها دلار از منطقه جمع آوری کردند.مدیران صندوق‌ها می‌گویند که صندوق‌های خلیج‌فارس، همتایان آمریکایی را مجبور کرده‌اند تا دفاتری را در منطقه باز کرده تا راحت‌تر سرمایه‌گذاری‌ها انجام شود.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید