چالش «سن» برای دموکرات ها

پاشنه آشیل بایدن؛ خیز ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید؟

کدخبر: ۵۹۷۷۶۱
اقتصاد نیوز: ناظران با اشاره به بخشی از دستاوردهای جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده با استناد به داده های حاصل از نظرسنجی و دستاوردهای میدانی بر این باورند که نامزد اصلی حزب دموکرات به واسطه شرایط سنی و گزاره های دیگر شانس زیادی جهت پیروزی در برابر ترامپ را ندارد.
پاشنه آشیل بایدن؛ خیز ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید؟

به گزارش اقتصادنیوز ، نظرسنجی سی‌ان‌ان و سایر سایت ها نشان می دهد که که جو بایدن محبوبیت چندانی ندارد.رئیس جمهوری آمریکا فارغ از دستاوردهایی چون تعریف قانون زیرساختی فراگیر دوحزبی، بهبود وضعیت اقتصادی، تلاش برای تثبیت دموکراسی، خیز برای احیای فعالیت های صنعتی، نجات میلیون ها کودک از فقر و گسترش دسترسی به مراقبت های بهداشتی و برخی از داروهای کلیدی و فراتر از آن بازتعریف ائتلافی فراآتلانتیکی در جریان جنگ اوکراین، از اعتبار چندانی برخوردار نیست.

بخت پایین بایدن

براساس اطلاعات به دست آمده از نظرسنجی ها، سن بایدن - و این احساس که او از زمان به دست گرفتن قدرت، از منظر ذهنی و جسمی ناتوان تر شده - بر دستاوردهایش سایه انداخته. از همین رو تنها 26 درصد می گویند که بایدن به عنوان فرمانده کل قوا از استقامت لازم برخوردار است تا به شکل موثری خدمت کند. 76 درصد دیگر آمریکایی‌ها نیز نگران هستند در صورت انتخاب دوباره، سن رئیس جمهوری بر توانایی‌اش جهت فعالیت برای یک دوره چهار ساله دیگر تاثیر بگذارد.با این همه کامالا هریس، معاون رئیس جمهور در مصاحبه ای به  انگفته: جو بایدن خوب خواهد شد.

داده‌های نظرسنجی ها همچنین نشان می دهد که دونده پیشتاز جمهوری خواهان بعد از مناظره مقدماتی درگیر دوئل کم حاشیه با رئیس فعلی خواهد شد. نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوب که از آرای زیادی میان جمهوری خواهان برخوردار نیست این شانس را دارد تا بایدن را در باشگاه بدنام ریاست جمهوری یک دوره ای بسپارد، شاید به دلیل حمایتی که از رای دهندگان تحصیل کرده سفید پوست به دست آورده. اینکه هیلی با 49 تا 43 درصد از بایدن در یک رقابت فرضی پیشتاز است، اما در نظرسنجی‌های اولیه تک رقمی شده، نشان می‌دهد که جمهوری‌خواه همچنان به پایگاه خود پایبند است.

20230911_Biden_JEBER_Faubion_3-scaled

بازگشت ترامپ!

نظرسنجی سی‌ان‌ان که در فاصله 25 تا 31 اوت انجام شد، برای بایدن امتیاز چندانی نداشت، حتی اگر 44 درصد از رای‌دهندگان تصور کنند که دیگر نامزدهای دموکرات گزینه بهتری نسبت به ترامپ خواهند بود. حدود 58 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی می گویند که سیاست های رئیس جمهور شرایط اقتصادی را بدتر کرده است. تنها 33 درصد به باقی ماندن بایدن در پست ریاست جمهوری دل خوش کرده اند. این نارضایتی در میان حزب دموکرات نیز عمیق است - 67 درصد از دموکرات ها و رای دهندگان متمایل به دموکرات ها می گویند که حزب باید شخص دیگری را نامزد کند. با این حال، 82 درصد از کسانی که نامزد دیگری را ترجیح می دهند، هیچ جایگزین خاصی ندارند.

روزی که مشخص شد بازپرس ویژه قصد دارد هانتر، پسر بایدن را به اتهام حمل سلاح متهم تشخیص دهد، بخشی از دموکرات ها از چنین فعلی به عنوان پروژه ای جهت انحراف افکار عمومی از شورش تحت رهبری ترامپ یاد کردند. اما 61 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تصور می کنند که جو بایدن زمانی که در قامت معاون رئیس‌جمهور فعالیت داشت در این معاملات دست داشته، 42 درصد نیز معتقدند او غیرقانونی عمل کرده است. در چنین شرایطی شاید این بار بایدن به جای ترامپ زمان زیادی را در دادگاه بگذارند.این وضعیت باید برای دموکرات ها نگران کننده باشد بالاخص به واسطه آن که این حزب جایگزین مشخصی برای حضور در کارزار ندارند. حال اگر دموکرات‌ها یافته‌های نظرسنجی را نادیده بگیرند، بسیاری از داده‌ها نشان می‌دهند که عقل متعارف لیبرال مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها هرگز نمی‌توانند ترامپ را دوباره انتخاب کنند، نادرست است.

5555555555555555555555555

چالش سن برای دموکرات ها

دموکرات ها ممکن است به انتخابات میان دوره ای سال گذشته دل بسته باشند، زمانی که استراتژی بایدن در رقابت با ترامپ موفق تر از آن چیزی بود که کارشناسان انتظار داشتند و موج قرمز جمهوری خواهان را فرو نشاند. در حالی که ترامپ بسیاری از آیین های سیاسی را زیر پا گذاشته، ممکن است در جریان کارزار پیش رو که شاید به سان همه پرسی هم باشد، دست بالا را نگاه دارد. حال اگر رئیس جمهوری کنونی نتواند 39 درصد محبوبیتش را افزایش دهد، دچار چالش خواهد شد. بالاخص آن که نامزدی غیر از ترامپ توسط جمهوری خواهان وارد میدان شود.

تنها چیزی که بایدن نمی تواند تغییر دهد سنش است – گزاره ای که احتمالا عامل مهمی برای انتخابش تلقی می گردد. ناظران می گویند سلامتی و هوشیاری ذهنی رئیس جمهور در این انتخابات نقش برجسته تری نسبت به کارزارهای پیشین در تاریخ ایالات متحده دارد. بایدن توسط پزشکانش تایید شده، اما تردیدهایی در باب توانایی اش جهت مبارزات انتخاباتی وجود دارد.در عصر قطبی شده، این ایده که انتخابات ریاست جمهوری اقتصاد را متاثر می کند، ممکن است مانند گذشته قابل اعتماد نباشد. اما ترمیم نقاط ضعف بایدن همانطور که در این نظرسنجی فاش شد ممکن است به اندازه سوال ها در مورد سن و آمادگی ذهنی اش دشوار باشد. حدود 70 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی تصور می کنند اوضاع کشور بد است. تنها 49 درصد از دموکرات‌ها براین باورند که اوضاع خوب پیش می‌رود. بایدن کنترل ائتلاف‌های کلیدی دموکرات را حفظ می‌کند، اما سوال اینجاست که پایگاه او تا چه اندازه می تواند انگیزه ساز باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید