تلاش جدیدنتانیاهو برای برقراری روابط با عربستان

کدخبر: ۵۹۸۰۴۹
اقتصادنیوز: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل مدعی شدکه صلح این رژیم با عربستان چهره منطقه را تغییر خواهد داد.
تلاش جدیدنتانیاهو برای برقراری روابط با عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، روزنامه «یسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) به نقل از نتانیاهو بار دیگر مدعی شد: با وجود تهدیدات ایران علیه تل آویو، اما فرصت خوبی برای اسرائیل وجود دارد که برای توافق صلح با برخی از کشورهای عربی دیگر به توافق برسد.

نتانیاهو افزود: با دولت کنونی آمریکا به ریاست بایدن تلاش می‌کند تا دایره صلح در خاورمیانه را گسترش دهد تا این منطقه و کل جهان دسخوش تغییراتی شود و این به معنای آماده کردن راه برای تبدیل کل منطقه به یک گذگاه بزرگ سرشار از زیرساخت‌های حیاتی است.

وی بار دیگر با التماس برای عادی سازی روابط با عربستان ادعا کرد: در صورتی که این راه پایان یابد و عادی سازی روابط با عربستان انجام شود، اسرائیل به پلی برای جهان تبدیل می‌شود.

نتانیاهو چهار روز پیش گفت که رژیم صهیونیستی بخشی از یک پروژه بین‌المللی بی‌سابقه خواهد بود که یک گذرگاه اقتصادی است که آسیا و اروپا را به یکدیگر وصل خواهد کرد و این گذرگاه چهره خاورمیانه را تغییر داده و بر کل جهان تأثیر خواهد گذاشت.

وی به شبکه آی ۲۴ نیوز رژیم صهیونیستی گفت که تل آویو از اعلامیه آمریکا، هند، عربستان، اتحادیه اروپا، امارات، فرانسه، ایتالیا و آلمان برای احداث این گذرگاه استقبال می‌کند.

همزمان با برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ به میزبانی هند گزارشهای خبری حاکی از آن بود که طرح کریدور تجاری دریایی و ریلی برای متصل کردن کشورهای منطقه خاورمیانه، جنوب آسیا و اروپا از سوی آمریکا، هند، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد هدف از این طرح، ایجاد یک رقیب برای طرح چینی «یک پهنه-یک راه» باشد.

بر اساس موضوعات مطرح شده، کشورهای حامی این طرح مدعی هستند این کریدور زمان و هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد و تجارت را ارزان تر و سریع تر می کند، از سوی دیگر جایگزینی برای پروژه یک پهنه یک راه چین است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان، کنیا، زامبیا، لائوس و مغولستان را در بدهی عمیقی قرار داده است.

کریدور جدید جریان انرژی، تجارت و ارتباطات دیجیتال را افزایش خواهد داد و به مقابله با کسری زیرساختی که مانع رشد کشورها با درآمد پایین و متوسط می شود، می پردازد و به کاهش تنش ها و بی ثباتی در خاورمیانه و در نتیجه بهبود امنیت منطقه می شود.

هدف این طرح ادغام مسیرهای راه آهن و اتصالات بندری، از هند تا اروپا، عبور از امارات متحده عربی، عربستان، اردن و... اعلام شده است.

به ادعای یکی از نمایندگان کمیسیون اروپا، این ادغام باعث تسریع حرکت کالا در این مناطق می شود، علاوه بر این، این ابتکار بر پیشرفت زیرساخت های انرژی، تسهیل تولید و حمل و نقل هیدروژن سبز سازگار با محیط زیست به همه کشورهای شرکت کننده تمرکز خواهد کرد. به عنوان بخشی از این طرح، پیش بینی هایی برای بهبود ارتباطات از راه دور و اتصال داده از طریق استقرار یک کابل جدید زیر دریا که کل منطقه را به هم متصل می کند، وجود دارد.

بلومبرگ نیز ۱۷ شهریورماه به نقل از یکی از دستیاران ارشد کاخ سفید گزارش داده بود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و سران هند، عربستان و امارات در حال پیشبرد برنامه های خود برای توافق روی زیرساختی مشترک هستند.

آکسیوس پیشتر گزارش داده بود که احتمالاً توافقی در جریان این اجلاس به عنوان بخشی از تلاش های واشنگتن برای ایجاد تعادل در نفوذ چین در منطقه اعلام می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید