خطر بزرگ در کمین سامانه‌های ضدهوایی روسیه

ضربات مهلک پهپاد کوسه اوکراین و توپخانه هیمارس آمریکا بر سیستم دفاعی روس‌ها

کدخبر: ۵۹۸۱۹۴
اقتصادنیوز: در روزهای اخیر فیلمی از نحوه عملکرد پهپادهای اوکراینی «کوسه» منتشر شده است.
ضربات مهلک پهپاد کوسه اوکراین و توپخانه هیمارس آمریکا بر سیستم دفاعی روس‌ها

به گزارش اقتصادنیوز ، ویدئویی که به تازگی منتشر شده، پهپادهای اوکراینی «کوسه» را در حال انجام عملیاتی نشان می‌دهد که طی آن، کیف با راکت‌های هیمارس به چندین سیستم دفاع هوایی روسیه حمله می‌کند. به گفته اوکراین، این عملیات در منطقه مورد مناقشه زاپورژژیا انجام شده است، جایی که کیف بیشتر تلاش‌های ضد تهاجمی خود را در آن متمرکز کرده است.

اکوایران در این باره نوشت: شبکه خبری اروپای شرقی نکستا گزارش داد که اوکراین از پهپادهای کوسه برای انجام عملیات شناسایی استفاده کرده و سپس با موشک‌های هیمارس، به پنج سامانه موشکی زمین به هوای روسی باک (BUK) در منطق تحت کنترل مسکو حمله کرد.

به نوشته نیوزویک، از زمان تحویل این پرتابگرهای چند راکتی توسط ایالات متحده در ژوئن 2022، سیستم‌های هیمارس به طور گسترده توسط نیروهای اوکراینی برای هدف قرار دادن مواضع و دارایی‌های نظامی روسیه استفاده شده است.

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که اوکراین مکرراً در زاپوریژژیا، از پهپادهای کوسه برای شناسایی هوایی استفاده می‌کند، جایی که کیف گفته است که نیروهایش تا کنون از خط اول دفاع فوق محکم روسیه عبور کرده‌اند.

مشخص نیست که کدام نوع از سیستم‌های باک در حمله هیمارس اوکراین نابود شده است، و نیوزویک نمی‌تواند به طور مستقل زمان یا محل ضبط کلیپ را تأیید کند.

پهپادهای کوسه، پرنده‌های بدون سرنشین با برد متوسط هستند که توسط شرکت اوکراینی «اوکرسپک‌ سیستمز» تولید می‌شوند و به شکل همنام‌های خود ساخته شده‌اند. طبق گفته سازنده، پهپادها می‌توانند تا چهار ساعت در آسمان بمانند و برد ارتباطی آنها تا 80 کیلومتر می‌رسد. سرعت آن‌ها می‌تواند به حداکثر 130 کیلومتر در ساعت برسند.

اوکرسپک‌ سیستمز درباره این سیستم بدون سرنشین می‌گوید پهپادهای کوسه‌ که ویژه ارتش تولید شده‌اند در برابر حملات جنگ الکترونیک و پارازیت «بسیار مقاوم» هستند، به این معنی که این پهپاد با وجود اقدامات متقابل، «به عملیات و انجام مأموریت خود ادامه می‌دهد و اطلاعات ارزشمندی را جمع‌آوری می‌کنند.»

پهپادهای شناسایی از جمله کوسه به نیروهای اوکراینی کمک می‌کنند تا اهداف حملات توپخانه‌ای و موشکی را شناسایی کنند. در اواسط ژوئن، آژانس اطلاعات نظامی کیف اعلام کرد که پهپادهای کوسه‌ که به دوربین‌های با کیفیت بالا مجهز شده‌اند، به طور خاص برای هدف‌گیری هیمارس کارآمد هستند.

تفنگداران دریایی اوکراین پیش از این تصاویری از استفاده نیروهای کیف از پهپادهای کوسه برای ردیابی سامانه‌های موشکی ضد هوایی باک ام-2 روسیه به اشتراک گذاشته بودند. تیپ 36 پیاده نظام جداگانه تفنگداران دریایی اوکراین در اواسط ژوئیه در پستی در رسانه‌های اجتماعی در مورد یکی از این حملات گفت: «پس از شناسایی هدف، تجهیزات گران قیمت دشمن توسط همکاران توپچی ما منهدم شد.»

ukraine-recon-drones (1)

میخائیلو فدوروف، معاون نخست وزیر اوکراین که مسئولیت تولید سریع وسایل نقلیه بدون سرنشین کیف را بر عهده دارد، در اوایل ماه اوت به نیوزویک گفت: «اوکراین در مسیر تبدیل شدن به یک پیشتاز جهانی در تولید هواپیماهای بدون سرنشین است. مطمئن هستم که تجربه اوکراین در استفاده از پهپاد در این جنگ، در آینده توسط سایر کشورها مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.»

فدوروف گفت که اوکراین قبل از حمله روسیه در فوریه 2022، در درجه اول بر پهپادهای شناسایی متمرکز بود، اما اکنون حیطه فعالیت خود را به پهپادهای دید اول شخص و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین یک طرفه (انتحاری) گسترش داده است، و همچنین پهپادهای دریایی -که کیف بارها از آنها علیه نیروهای روسی در شبه جزیره کریمه استفاده کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید