فروشی نیستیم!

پاسخ تند تایوان به ایلان ماسک!

کدخبر: ۵۹۸۲۸۹
اقتصادنیوز: تایوان به اظهارات مداخله جویانه یک سرمایه‌دار آمریکایی پاسخ داد.
پاسخ تند تایوان به ایلان ماسک!

به گزارش اقتصادنیوز وزیر امور خارجه تایوان نسبت به سخنان ایلان ماسک مبنی بر الحاق کشورش به چین واکنش نشان داد.

 جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان در شبکه اجتماعی ایکس با مخاطب قرار دادن ایلان ماسک، نوشت: «گوش کنید، تایوان بخشی از جمهوری خلق چین نیست و قطعا برای فروش نیست.»

اکوایران در این زمینه نوشت: به نوشته بی‌بی‌سی، ایلان ماسک این هفته در یک نشست تجاری، تایوان را با هاوایی مقایسه کرد و آن را «بخش جدایی ناپذیر» چین خواند.

پکن ادعا می‌کند تایوان بخشی از خاک این کشور است و تنش‌ها بین این دو در سال گذشته افزایش یافته است.

همین هفته چین مانورهای هوایی و دریایی را در اطراف تایوان انجام داد، اتفاقی که تبدیل به نمایشی معمول از قدرت نظامی در اطراف جزیره شده است. تایوان اعلام کرده که بیش از 40 هواپیمای نظامی چینی و حدود 10 کشتی را در آب‌های خود کشف کرده است.

این اولین بار نیست که ایلان ماسک که دارای منافع تجاری در چین است با اظهارات خود دولت تایوان را خشمگین می‌کند. در ماه اکتبر او پیشنهاد کرد تنش بین پکن و تایپه می‌تواند با کنترل چین بر بخشی از تایوان حل شود.

او سپس در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفت که معتقد است دو دولت می‌توانند به یک ترتیب «معقولانه خوشایند» برسند.

سفیر چین در آمریکا از ماسک تمجید کرده بود اما همتای تایوانی او گفت: «آزادی فروشی نیست.»

وو همچنین در ایکس نوشت: «امیدوارم ایلان ماسک بتواند از حزب کمونیست چین بخواهد تا ایکس را به روی مردمش باز کند.» پلتفرم ایکس که قبلا توییتر نامیده میشد در چین ممنوع است.

جوزف وو قبلا گفته بود که تمرینات نظامی چین با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات تایوان در ژانویه انجام شده است.

اودر ایکس نوشت: «جمهوری خلق چین به صراحت اعلام کرده است که می‌خواهد بر انتخابات ملی آینده تایوان تاثیر بگذارد. خب، این به شهروندان ما بستگی دارد که چه تصمیمی بگیرند، نه قلدر همسایه.»

تسلا، کمپانی سازنده خودروهای الکتریکی ایلان ماسک یک کارخانه تولیدی بزرگ در شانگهای دارد و او اخیرا در ماه مه از این کشور دیدار کرده است. ماسک با مقامات ارشد چین دیدار کرد و وزارت خارجه چین گفت که تسلا مایل است تجارت خود را در این کشور گسترش دهد.

با توجه به کاهش شدید روابط چین و ایالات متحده در سال‌های اخیر، سفر ماسک توجه زیادی را به خود جلب کرد. علیرغم از سرگیری گفتگوها در سطح بالا، دو کشور هنوز در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله تایوان اختلاف نظر دارند. ایالات متحده مدت‌هاست که متحد اصلی تایوان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید