خودزنی به سبک بایدن

فرصت سیاست نفتی اوپک پلاس برای تهران/ چراغ سبز آمریکا به ایران؟

کدخبر: ۵۹۸۳۹۶
اقتصادنیوز: همزمان با افزایش بهای نفت به واسطه سیاست نفتی اوپک پلاس جهت کاهش عرضه، برای بازیگرانی چون روسیه و ایران که هدف تحریم ها قرار دارند فرصتی ایجاد شده تا ضمن افزایش صادرات نفتی شان، از درآمد بالای حاصل از آن در راستای اقتصادهای شکننده شان بهره برداری کنند. شاهدان می گویند انفعال بایدن در این باره نوعی چراغ سبز به تهران و مسکو قلمداد می شود.
فرصت سیاست نفتی اوپک پلاس برای تهران/ چراغ سبز آمریکا به ایران؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در نشست اخیر گروه بیست نه تنها روسیه به واسطه حمله به اوکراین مورد سرزنش جدی رهبران قدرت های جهان قرار نگرفت، بلکه بهای نفت نیز موضوعی کم اهمیت جلوه داده شد.آن هم در شرایطی که معاملات گسترده نفت برنت بیش از 90 دلار به ازای هر بشکه به پایان رسید، قیمتی که  اقتصاد بازیگرانی چون عربستان، روسیه و ایران را تحت تاثیر قرار دهد؛ بالاخص مسکو و تهران که هدف تحریم ها قرار دارند. بهای بالای نفت برای دولت بایدن آن هم در آستانه انتخابات 2024 رقمی نگران کننده است.با این همه از منظر بایدن خبر خوب، تعریف کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه به سمت اروپا بود، مسیر تجاری دو طرفه جدید بین هند و اروپا که از میانه امارات متحده عربی، عربستان، اردن، اسرائیل می گذرد و شامل خطوط جاده ای و ریلی، و همچنین خطوط لوله برای هیدروژن (انرژی آینده) است.

خودزنی به سبک بایدن

ناظران می گویند در حالی که بهای 90 دلاری نفت افزایش یافته و ممکن است به 100 دلار به ازای هر بشکه برسد، عربستان و روسیه کماکان محدودیت هایی را بر تولید نفت خود اعمال کرده اند تا بدین طریق افزایش بهای نفت را شتاب دهند. البته، عوامل متعددی در تغییر معادلات بازی وجود دارد؛ مولفه هایی چون جهت گیری اقتصاد چین. اما در حال حاضر، آنهایی که همین چند ماه پیش پیش‌بینی می‌کردند که سعودی‌ها با متعادل کردن بودجه 80 تا 81 دلار به ازای هر بشکه خوشحال خواهند شد، در موضع ضعف قرار دارند. بایدن نیز در صدد احیا و بازتعریف روابط ریاض و واشنگتن به هر بهایی است.

ماهیت روابط ریاض و واشنگتن حول محور نیاز آمریکا به نفت تعریف شده، از همین رو حتی اگر نفت از پادشاهی خریداری نشود، تولید عربستان یک عنصر کلیدی در ثابت نگه داشتن بهای نفت خواهد بود. در همین راستا ثبات قیمت نفت همچنان موضوع بحث در جلسات دیپلماتیک عمومی و غیرعلنی است. ایالات متحده در این زمینه کارت خوبی برای  ندارد و بدتر از آن، نمی تواند معادلات را به خوبی درک کند.بی دلیل نبود که همزمان با پرواز بایدن به هند جهت حضور در نشست سران گروه بیست، یکی از اعضای وال استریت از تصمیم وزارت کشور مبنی بر لغو اجاره نفت و گاز در آلاسکا و محدود کردن توسعه ذخایر ملی نفت این ایالت انتقاد کرد. آنگونه که موسسه مطالعاتی واشنگتن نوشته، وال استریت با چرخاندن چاقو، دستورالعمل مبنی بر گنجاندن «دانش بومی» در تصمیم‌گیری ها را مورد تمسخر قرار داد و خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین نیز نمی توانست با شلیک به آن سوی یخ ها، چنین هزینه ساز شود.

22222222222222222

کنش اوپک پلاس برای تهران فرصت ساز شد

در گذشته، در صورت بروز بحران نفت، واشنگتن قادر بود به ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده متوسل شود، اما به واسطه تصمیم سازی های سال گذشته، این ذخایر تخلیه می‌شود و به زیر 350 میلیون بشکه می‌رسد.در چنین شرایطی اوپک و متحدانش در اوپک پلاس از سال 2022 برای تقویت بازار انرژی عرضه را محدود کرده اند.کارشناسان می گویند که گروه تولیدکننده نفت به رهبری عربستان سعودی حدود 40 درصد نفت خام جهان را پمپاژ می کند، به این معنا که تصمیمات سیاسی این بازیگر می تواند تاثیر عمده ای بر قیمت نفت داشته باشد.

LAVAX7CE3AI63PQXRHF6NOGAUU

ماه جاری، پس از اینکه عربستان و روسیه، رهبران اوپک پلاس، کاهش 1.3 میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) خود را تا پایان سال 2023 تمدید کردند، قیمت نفت خام برنت برای اولین بار در سال جاری از 90 دلار به ازای هر بشکه عبور کرد.به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش بیش از 2.5 میلیون بشکه‌ای تولید توسط اعضای اوپک پلاس از ابتدای سال 2023 تاکنون با افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از این ائتلاف، از جمله آمریکا، برزیل و ایران که هنوز تحت تحریم هستند، جبران شده است.این سازمان در گزارش ماهانه اش نوشت: از سپتامبر به بعد، کاهس تولید در اوپک پلاس زمینه ساز کاهش قابل توجه عرضه در سه ماهه چهارم خواهد شد.با این حال، آژانس اعلام کرد، تداوم چنین خطر افزایش دوباره نوسان ها در یک محیط اقتصادی شکننده را افزایش خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید