اقدام نظامی جدید ترکیه در خاک عراق

کدخبر: ۵۹۸۵۹۳
اقتصادنیوز: ارتش ترکیه طی روزهای اخیر مقر جدیدی را در شمال عراق و مشرف به مرز، دایر کرده است.
اقدام نظامی جدید ترکیه در خاک عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، شبکه خبری روداو به نقل از منابع محلی و امنیتی خبر داد که ارتش ترکیه طی روزهای اخیر مقر جدیدی را در شمال عراق و مشرف به مرز، دایر کرده است.

به گزارش این شبکه، جنگنده‌ها و پهپادهای ترکیه از چند هفته پیش به شدت مناطق مرزی در شهرستان «العمادیه» و به خصوص منطقه «سوری سکیری» را هدف حملات خود قرار دادند. در این میان روستای «سرکلی» در کانون این حملات قرار داشت تا جایی که اهالی منطقه به شدت در ترس و واهمه به سر می‌بردند.

شبکه روداو در ادامه خبر داد که پس از این حملات گسترده، ترکیه در دهم سپتامبر نظامیان خود را در منطقه «سوری سکیری» مستقر کرده است.

«نزار محمد» از مقامات محلی به روداو گفت: «پس از آمدن نیروهای ترکیه به مرز اوضاع بد شده و هواپیماهای جنگی مدام در آسمان منطقه پرواز می‌کنند».
 
یکی از این حملات در دو کیلومتری روستای «نهیلی» رخ داده که هرچند تلفات جانی در پی نداشت، اما موجب وارد آمدن خسارت زیاد به زمین‌های کشاورزی اهالی و برخی خانه‌ها شده است.

«عبدالجلیل خالد» از اهالی این روستا که خانه‌اش در پی یکی از این حملات آسیب دیده است، به شبکه روداو گفت: «خانه بر اصر حمله به شدت لرزید، به هنگام حملات زمین به شدت می‌لرزد، نه فقط خانه من بلکه همه خانه‌های روستا همین وضع را دارند؛ اما خانه من بیشتر از بقیه آسیب دیده، تا جایی که نزدیک بود سقف خانه فرو بریزد».
 
طبق این گزارش ارتش ترکیه در یک سال اخیر در دو منطقه «دیرلوک» و «شیلادزی» تا عمق ۳۵ کیلومتری وارد خاک عراق شده و ۱۳ مقر نظامی برپا کرده‌اند.

ترکیه در ۲۸ فروردین سال گذشته عملیات موسوم به «پنجه قفل» را در کوههای شمال عراق علیه پ.ک.ک آغاز کرد. این عملیات در دهم دی ۱۴۰۱ نیز به پایان رسید، اما همچنان حملات گاه و بیگاه هوایی و زمینی و عملیات‌های امنیتی ترکیه ادامه دارد.

مناطق «متینا»، «الزاب»، و «افشین» (باسیان شمالی) که در استان‌های دهوک و کرکوک واقع شده است، مناطق عملیاتی «پنجه قفل» محسوب می‌شوند و طی سال‌های گذشته شاهد درگیری شدید ارتش ترکیه با شبه‌نظامیان پ.ک.ک است.

این حملات باعث مختل شدن گسترده زندگی روستایی و کشاورزی اهالی شده است؛ به طوریکه به گفته مقامات اقلیم کردستان، دهها روستا خالی از سکنه شده و صدها هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغات طعمه حریق شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید