ابوظبی اعضای بریکس را جسورتر کرد!

بازی هوشمندانه امارات در دو زمین متفاوت!

کدخبر: ۵۹۸۸۴۴
اقتصادنیوز: عضویت بازیگرانی چون عربستان و امارات در بریکس؛ نهادی که گفته می شود هدف از آن رویارویی با ساختارهای تحت رهبری غرب است؛ گمانه زنی ها درباره رویکرد این دو بازیگری که از متحدان کلیدی واشنگتن هستند را افزایش داده است. برخی از تحلیلگران براین باورند که ابوظبی بدین طریق قادر است زمینه را برای افزایش نفوذ و مشارکتش با بازیگران جهان جنوب هموار کند.
بازی هوشمندانه امارات در دو زمین متفاوت!

به گزارش اقتصادنیوز ، پذیرش عضویت در بریکس، تصمیم پیچیده ای برای امارات بود. انتظار می رود این اتحاد روابط اقتصادی ابوظبی با چین و هند، دو شریک تجاری بزرگ این کشور را تقویت کند. همچنین چنین رخدادی می‌تواند موجب شود تا امارات با جمعیت 5/9 نفری اش در صحنه جهانی نقشی برجسته داشته باشد. با این حال، بریکس نهادی است که به یکی از چالش های ایالات متحده تبدیل خواهد شد بالاخص آن که به لحاظ ژئوپلتیکی دامنه اش را گسترده تر کرده، از همین رو ابوظبی باید میان این نهاد و آمریکا رویکردی متعادلی را دنبال کند.

امارات، اعضای بریکس را جسورتر کرد!

هدف امارات در حوزه اقتصادی دوبرابر کردن میزان تولید ناخالص داخلی اش به بیش از 800 میلیارد دلار تا پایان سال 2023 است. از همین رو این کشور در نظر دارد معاملات تجاری دوجانبه را در اولویت قرار دهد. مقام های ابوظبی براین باورند که به واسطه همسویی با بریکس، قادرند روابط اقتصادی شان را با چین و هند تقویت کرده و به بازارهای دیگر چون روسیه که دارای هشتمین تولید ناخالص داخلی جهان است، برزیل و آرژانتین دسترسی پیدا کند.تجارت دوجانبه بین امارات و چین در سال 2022،  28 درصد افزایش یافته که معادل 64 میلیارد دلار است. به طور مشابه، امارات و هند بین آوریل 2022 و مارس 2023، 84.5 میلیارد دلار تجارت دوجانبه داشتند.

آنگونه که استیمسون نوشته، توافق میان امارات و هند این پتانسیل را دارد تا جسارت تجارت فرامرزی با ارزهای محلی را افزایش دهد. پس از حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم های اقتصادی غرب از جمله حذف روسیه ازسیستم مالی موسوم به سوئیفت، توسل به چنین رویکردی افزایش یافته است. ایالات متحده برای تحت فشار قرار دادن ایران در جریان رایزنی های هسته ای تحریم های مشابهی اعمال کرده. در هر دو مورد، مجازات ها مانع از توانایی کشورها برای فروش نفت شد و اقتصاد دو بازیگر در موضع ضعف قرار گرفت. طبیعتا جایگزینی ارزهای محلی یا ارز جدید می تواند راهی جهت خروج از چنین بن بستی باشد.

im-839082

بازی ابوظبی در دو میدان

اعضای کنونی بریکس 32.1 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند که به میزان 29.2 درصد از گروه هفت پیشی می گیرد، اما رشد نابرابر است. در حالی که چین و هند در سه دهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده‌اند، اما روسیه و برزیل در مسیر نزولی قرار گرفته اند. به همین ترتیب، بانک توسعه جدید بریکس (NDB) به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه با مشکلاتی مواجه است. در چنین شرایطی امارات می تواند نقدینگی مورد نیاز را در اختیار بانک توسعه ملی قرار دهد. افزایش دامنه عضویت های اخیر، جاه‌طلبی بریکس جهت به چالش کشیدن سیستم تحت رهبری قدرت های غربی را نشان می‌دهد.

download-3-1024x576

امارات متحده عربی با پیوستن به این بلوک نشان داد که قصد دارد از این پس به شکلی مطلق به غرب تکیه نداشته باشد.امارات مدتهاست که از استراتژی چند وجهی پیروی می کند. بدین معنا که این کشور ضمن حفظ نزدیکی اش با ایالات متحده و مشارکت با واشنگتن در حوزه هایی چون امنیت، تجارت و سرمایه گذاری، خود را برای تعامل با اعضای بریکس آماده کرده است. چنین رویکردی به امارات فرصت می دهد تا در قاب چشم انداز پیچیده ژئوپلیتیکی حرکت کرده و منافع ملی اش را دنبال کند. امارات همچنان شریک امنیتی حیاتی ایالات متحده در خاورمیانه است. با این حال، به نظر می رسد در حال بازتعریف دیپلماسی اقتصادی اش برای گسترش اهرم سیاسی و اقتصادی خود در جنوب جهانی است.

با این حال نکته قابل تامل این است:بریکس نهادی متشکل از بازیگرانی متنوع با منافع اقتصادی، سیاسی و استراتژیک است، از همین رو اختلاف نظر بین کشورهای عضو می تواند مانع از حکمرانی موثر شده و به شکلی بالقوه پیشرفت سازمان را کند کند. علاوه بر این، از آنجایی که ایران و عربستان، رقبای پیشین در این نهاد عضو هستند، هرگونه تنش دوباره میان آنها قادر است انسجام و مشارکت در  بریکس را به خطر بیاندازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید