طعنه سنگین سخنگوی دولت رئیسی به برجام

کدخبر: ۵۹۹۰۳۸
سخنگوی دولت گفت: منابعی که دیروز شاهد آزادسازی آن بودیم حتی با اجرای برجام نیز قابلیت آزاد شدن نداشتند. مکاتبات رئیس کل بانک مرکزی موجود است که اعلام می‌کند امکان دسترسی به این منابع از بین رفته است و نتوانستند در دوره اجرای برجام این منابع را آزاد کنند.
طعنه سنگین سخنگوی دولت رئیسی به برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه) در جریان برگزاری نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت آغاز هفته دفاع مقدس گفت: در روزهای اخیر شاهد آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و همچنین آزادسازی دارایی‌های مسدود شده کشورمان بودیم.

وی افزود: همچنین در این ایام گذشته دو رویداد بزرگ زیارتی یعنی ایام اربعین و ایام شهادت امام رضا را شاهد بودیم که در مجموعه دو رویداد بزرگ حدود ۹ میلیون زائر ایرانی به صورت سفر در این ایام شرکت کردند و لازم است از مجموعه‌های امدادی، هلال احمر، وزارت راه‌و شهرسازی، وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت وزارت کشور که با تسهیل ترددها و عبور و مرور از مرز هماهنگی‌های خارجی مدیریت مناسب داشتند، تشکر کنم.

سخنگوی دولت گفت: این‌ها واقعیت‌های اجتماعی تاریخی سیاسی و اجتماعی کشورمان هستند و خوب است که جهانیان چشم‌هایشان را به این واقعیت‌های کشور بیشتر باز کنند.

وی در ادامه به اقدام جدید دولت برای افزایش نظارت میدانی اشاره کرد و گفت: در ادامه بازدیدهای میدانی رئیس جمهور از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، سومین قطعه از این پازل در دولت فعال شده است و آن هم حضور استاندارهای استان‌های مختلف در جلسه هیئت وزیران برای ارائه گزارش از عملکرد استان و پیشرفت‌ها از مصوبات استانی و بررسی موانع و مشکلات پیش روی است که در همین راستا استاندار ایلام و هرمزگان در جلسه هیئت دولت شرکت کردند و نیازهای مورد نظر را مطرح کردند. به این ترتیب سایر استانداران نیز در جلسه حاضر خواهند شد.

وی در خصوص برنامه‌های سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: همانطور که مطلع شدید آقای رئیس جمهور برای دومین بار جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کردند و در این سفر پیام ملت ایران را به جهانیان انتقال خواهند داد. مقابله با تبعیض و نظام سلطه، یکجانبه‌گرایی و مبارزه با تروریسم و عدم حمایت از گروه تروریستی از جمله توقعات ملت ایران است که توسط رئیس جمهور به جامعه جهانی منتقل خواهد شد.

بهادری جهرمی گفت: ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان ملل انتظار دارد از طریق اصلی‌ترین کارکردش برای احیای چند جانبه‌گرایی و جلوگیری از یک جانبه گرایی و به ویژه اقدامات یک جانبه گرایانه از جمله تحریم‌ها علیه کشورهای مستقل اقدام مؤثر کند.

وی افزود: سازمان‌های بین‌المللی شکل گرفتند تا با یکجانبه‌گرایی برخورد کنند و اجازه دهند همه کشورها برای حل مسائل جهانی در کنار یکدیگر مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی ادامه داد: دیدار با سران سایر کشورها نخبگان اجتماعی و مدیران رسانه‌ای که انجام شد از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شایعه تغییر استاندار سیستان و بلوچستان را نشنیدم.

وی افزود: پیش بینی این است که تفویض اختیار به استاندار سیستان و بلوچستان منشأ تحول بسیار جدی در حوزه خدمت رسانی به مردم استان سیستان و بلوچستان باشد.

سخنگوی دولت در واکنش به تحریم برخی از رسانه‌های ایرانی از سوی آمریکا گفت: تحریم رسانه‌های ایرانی یک دست و پا زدن تکراری از سوی غرب برای سرکوب شفافیت و حقیقت است. به روشنی سیاست دوگانه ایالات متحده را نشان می‌دهد؛ آمریکا میلیون‌ها دلار برای ترویج رسانه‌هایی که حامی تروریست‌ها و ترویج خشونت هستند هزینه می‌کند.

وی افزود: این موضوع اتفاق جدیدی نیست و پیش از این شبکه‌های ماهواره‌ای ایران را حذف کردند. در مقابل این اقدامات اهانت به قرآن کریم را ترویج می‌دهند و تبلیغ می‌کنند.

سخنگوی دولت در خصوص افزایش کیفیت پروژه‌های مسکن گفت: مرکز تحقیقات راه و شهرسازی پیش از این فراخوانی به شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی در خصوص پیشنهاد استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های هوشمند در حوزه شهرسازی منتشر کرده است. دبیرخانه‌ای نیز در همین مرکز تحقیقات فعال شده است.

وی افزود: با همکاری با وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی، شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان افزوده شده است.

بهادری‌جهرمی در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های فضایی کشور نیز گفت: بعد از حدود ۱۰ سال تعطیلی شورای عالی فضایی، شاهد برگزاری دو جلسه از سوی رئیس جمهور در یک سال گذشته بودیم و تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور به عنوان مهم‌ترین سند بالادستی حوزه فضایی کشور بود.

وی افزود: من اشاره‌ای به مفاد این سند می‌کنم که مطابق هدف گذاری ۱۰ ساله این سند، کشور به سرآمد منطقه در حوزه توسعه فناوری فضایی بومی مبدل خواهد شد و بهره‌وری شهروندان کسب و کارها و دولت از فناوری‌های فضایی افزایش پیدا کند.

پایگاه فضایی چابهار به پایگاهی برای انجام پرتاب‌های بین‌المللی تبدیل خواهد شد

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حوزه ساخت و ساز انواع ماهواره‌های مخابراتی، سنجشی و راداری برنامه‌های مفصلی در این سند دیده شده است. پایگاه فضایی چابهار به پایگاهی برای انجام پرتاب‌های بین‌المللی تبدیل خواهد شد که در منطقه بی‌نظیر است. همچنین فضای مناسب‌تری برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه فضایی دیده می‌شود.

بهادری جهرمی با اشاره به انجام توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی اموال مسدودشده ایران در خارج از کشور گفت: الحمدالله دو پرونده دیگر در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی بسته شد. پرونده آزادی اموال به ناحق بلوکه شده ایران در کره و تبادل زندانیان انجام شد.

وی افزود: همانطور که رئیس جمهور تاکید کردند این پیروزی می‌توانست یک سال پیش محقق شود، اگر آمریکایی‌ها دچار اشتباه محاسباتی نمی‌شدند. پیروزی امروز برای ملت ایران محقق شده است.

وی افزود: من تاکید و یادآوری می‌کنم که این منابع آزادشده در بانک‌های ایرانی در قطر زیر کلید بانک مرکزی هستند و در چهارچوب قوانین بین‌المللی قابل برداشت از سوی بانک مرکزی برای نیازهای کشور است.

سخنگوی دولت گفت: هزینه‌های جابجایی نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخت نشده است و از سوی طرف ثالث پرداخت شده است.

لایحه ارجاع اختلاف ایران با کره جنوبی به مجلس تقدیم شد

وی افزود: نسبت به کاهش ارزش دارایی‌های ایران در بانک کره پیش از انتشار اخبار این جابجایی، دولت لایحه ارجاع اختلاف خودش با کره را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است. طبیعتاً خسارت‌هایی که از بابت این تأخیر وارد شده، از طریق مجاری حقوقی در چهارچوب قوانین بین‌الملل پیگیری خواهد شد.

بهادری جهرمی گفت: در حوزه داخلی نیز مقام قضائی ذی‌صلاح است که نسبت به مقامات وقت هر نوع اقدام و پیگیری که لازم است، صورت گیرد.

سخنگوی دولت گفت: منابعی که دیروز شاهد آزادسازی آن بودیم حتی با اجرای برجام نیز قابلیت آزاد شدن نداشتند. مکاتبات رئیس کل بانک مرکزی موجود است که اعلام می‌کند امکان دسترسی به این منابع از بین رفته است و نتوانستند در دوره اجرای برجام این منابع را آزاد کنند. این یک موفقیت بسیار چشمگیر برای سیاست خارجی کشور و مدیران بانک مرکزی است و من از هر دو مجموعه تقدیر و تشکر جدی می‌کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید