روایت مقامات ایالات متحده از توافق اخیر ایران و آمریکا

هراس جدید واشنگتن در مسیر مسکو-تهران/مذاکرات تازه در راه است؟

کدخبر: ۵۹۹۵۰۴
اقتصادنیور: در حالی که برخی بر این باورند که اجرایی شدن توافق تهران و واشنگتن در راستای مبادله زندانیان و آزادسازی دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی، دو کشور را به گام برداشتن به سوی کاهش تنش‌های موجود تشویق می‌کند، اظهارات اخیر برخی مقام‌های ایالات متحده چنین گمانه‌زنی‌هایی را با تردید روبرو کرده است.
هراس جدید واشنگتن در مسیر مسکو-تهران/مذاکرات تازه در راه است؟
به گزارش اقتصادنیوز ، ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، روز چهارشنبه در اظهاراتی با ابراز نگرانی نسبت به همکاری‌های نظامی تهران و مسکو ادعا کرده این مسئله به مرگبارتر شدن برنامه‌های تسلیحاتی ایران و روسیه منجر شده و می‌تواند خطرات و تهدیدات در کل خاورمیانه را افزایش دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه مدعی شد خطرات احتمالی ناشی از همکاری مسکو و تهران می‌تواند از حریم هوایی سوریه به نقاط دیگر گسترش یابد، آن‌هم در حالی‌که تهران تردد کشتی‌های تجاری در خلیج فارس را تهدید می‌کند.

آنطور که اکوایران به نقل از  آسوشیتدپرس خلبانان جنگنده‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر با افزایش مانورهای تهاجمی جنگنده‌های روسیه بر فراز حریم هوایی سوریه مواجه بوده‌اند و گفته شده در مواردی جت‌های روسیه در فاصله‌ای نزدیک، هواپیماها و پهپادهای آمریکایی را تعقیب کرده‌اند. تشدید تنش‌ها در این رابطه همزمان با تقویت حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس به بهانه حفاظت بهتر از تنگه هرمز بوده است.

گرینکویچ که در سفارت آمریکا در ابوظبی با خبرنگاران سخن می‌گفت افزود: چه کسی فکر می‌کرد فدراسیون روسیه روزی برای توانایی‌های نظامی خود به ایران نیاز داشته باشد. این بدان معناست که روسیه به ایران چیزی بدهکار شده و من نگران آینده این همکاری هستم. 

در همین شرایط، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران گفته توافق تبادل زندانیان با ایران به معنای نزدیک شدن واشنگتن و تهران به هیچ توافق دیگری نیست.

آبراهام پیلی، نماینده ویژه امور ایران که فعلا جایگزین رابرت مالی در وزارت خارجه آمریکا شده، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته هدف از تبادل زندانیان آوردن این آمریکایی‌ها پیش خانواده‌هایشان بعد از سال‌ها رنج و عذاب بود. این از همه مسائل دیگر جداست. ایران از نظر ما دشمن باقی می‌ماند و طبق همین هم با این کشور برخورد می‌کنیم.

این اظهارات در شرایطی بیان شده که خبرگزاری رویترز طی دو گزارش جداگانه طی بیست‌وچهارم ساعت اخیر از تلاش‌های دولت قطر برای فشار بر تهران و واشنگتن برای آغاز مذاکرات گسترده‌تر خبر داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید