جزئیات بیانیه مشترک چین و سوریه

کدخبر: ۵۹۹۶۸۱
اقتصادنیوز: پس از دیدار رئیس‌جمهور چین با همتای سوری خود در شهر «هانگژو»، دو طرف در بیانیه مشترکی بر ضرورت لغو تحریم‌های ظالمانه غرب علیه سوریه تاکید کردند.
جزئیات بیانیه مشترک چین و سوریه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در بیانیه مشترک چین و سوریه بر برقراری روابط و شراکت راهبردی میان دو کشور تاکید شده است.

خبرگزاری سانا گزارش داد، در این بیانیه آمده است: دو طرف به تبادل حمایت قاطع در مورد موضوعات مرتبط با منافع اصلی و نگرانی‌های اصلی طرف مقابل ادامه خواهند داد. طرف سوری قاطعانه به اصل چین واحد پایبند است و اذعان دارد که دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نماینده کل چین بوده و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک آن است و همچنین از تلاش‌های چین برای حفظ حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی خود حمایت می‌کند.

پکن و دمشق تاکید کردند: طرف چینی قاطعانه از تلاش‌های سوریه برای حفظ استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی آن حمایت می‌کند. چین از ملت سوریه برای ادامه مسیر توسعه منطبق با شرایط ملی و همچنین از سیاست‌ها و اقدامات دولت سوریه به منظور حفظ امنیت، ثبات و توسعه این کشور نیز حمایت می‌کند.

در ادامه این بیانیه مشترک تاکید شده است: چین مداخله قدرت‌های خارجی در امور داخلی سوریه، تأثیرگذاری بر امنیت و ثبات آن، حضور نظامی غیرقانونی، انجام عملیات نظامی غیرقانونی در این کشور، غارت منابع طبیعی آن را محکوم و رد می‌کند و از کشورهای مربوطه می‌خواهد که هرچه سریع‌تر همه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه سوریه را لغو کنند.

سوریه و چین همچنین تاکید کردند: دو طرف همکاری‌های دوستانه خود را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، کشاورزی، فرهنگی، جوانان، رسانه‌ها و غیره افزایش خواهند داد و طرف چینی به ارائه کمک‌های لازم به سوریه ادامه خواهد داد و از تلاش‌های سوریه برای بازسازی مناطق ویران شده در نتیجه جنگ و توسعه آن حمایت خواهد کرد.

بیانیه مشارکت سوریه و چین می‌افزاید: دو طرف قاطعانه با هژمونی و سیاست قدرت در هر شکلی از جمله اعمال تحریم‌های یکجانبه و اقدامات محدودکننده غیرقانونی علیه سایر کشورها مخالف هستند، برای برقراری نوع جدیدی از روابط بین‌المللی تلاش می‌کنند و دست به دست هم می‌دهند تا جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشر بسازید.

این بیانیه پس از آن صادر شده است که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) امروز اعلام کرد، بشار اسد رئیس جمهوری این کشور با شی جین پینگ همتای چینی خود در شهر هانگژو در شرق این کشور دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار روابط دوجانبه میان پکن و دمشق و راه‌های تقویت آن را بررسی کردند.

رئیس جمهوری چین در این دیدار اظهار داشت: پکن خواهان همکاری با دمشق برای تقویت روابط و همکاری دوستانه است.

تاکید پکن و دمشق بر لغو تحریم‌های ظالمانه علیه سوریه در بیانیه سران

وی گفت: چین و سوریه در حال حرکت برای اعلام ایجاد روابط و شراکت راهبردی هستند.

شی جین پینگ همچنین اظهار داشت: روابط سوریه و چین به مدت ۶۷ سال در برابر تغییرات در شرایط بین المللی مقاومت کرده و دوستی بین دو کشور در طول زمان پایدار بوده است.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در دیدار با شی جین پینگ همتای چینی خود گفت: به نقش سازنده چین در عرصه بین المللی امیدواریم، تلاش‌ های برخی کشورها برای تضعیف نقش پکن، با مداخله در امور داخلی چین را مردود می دانیم

وی افزود: سوریه قاطعانه با هرگونه مداخله در امور داخلی چین مخالف است و آماده است تا دوست و شریک طولانی مدت چین باشد.

وی تاکید کرد: این سفر در زمان و شرایط مهمی انجام شده است، زیرا امروز جهانی چندقطبی در حال شکل‌گیری است که تعادل و ثبات را به جهان باز می‌گرداند و وظیفه همه ماست که برای آینده‌ای روشن و امیدوار کننده از این لحظه استفاده کنیم.

پس از این دیدار همچنین سه سند همکاری میان هیئت‌های سوریه و چین با حضور بشار اسد و شی جین پینگ امضا شد.

بشار اسد برای اولین بار بعد از زمان جنگ داخلی در کشورش در ۱۲ سال پیش، پنجشنبه به منظور شرکت در یک نشست دوجانبه وارد چین شد. پکن اعلام کرده که سفر اسد روابط دو کشور را به «سطح جدیدی» می‌رساند.

طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری سوریه، بشار اسد و همسرش در مدت حضور در چین دیدارهایی در شهرهای هانگژو و پکن داشته و در یک سری مراسم شرکت خواهند کرد.

برپایه این گزارش، همچنین یک هیات سیاسی و اقتصادی رئیس جمهور سوریه را در این سفر همراهی می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید