نشست مشترک دیپلماتهای ارشد ایران، ترکیه و روسیه در سازمان ملل

کدخبر: ۵۹۹۷۳۳
نشست دیپلمات‌های ارشد روسیه، ایران و ترکیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد.
نشست مشترک دیپلماتهای ارشد ایران، ترکیه و روسیه در سازمان ملل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، براساس این گزارش، سرگئی لاوروف، حسین امیرعبداللهیان و هاکان فیدان دیپلمات‌های ارشد روسیه، ایران و ترکیه روز جمعه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چارچوب جلسات آستانه نشستی برگزار کردند. پیش از این دیدار، لاوروف و امیرعبداللهیان گفتگوی کوتاهی با یکدیگر داشتند و بعداً فیدان به آن‌ها پیوست.

پس از یک جلسه عکاسی، وزرای سهه کشور پشت درهای بسته به گفتگوها ادامه دادند. پیش بینی می‌شود دیپلمات‌های ارشد روسیه و ایران در اواخر روز نیز دیدار جداگانه ای داشته باشند.

همچنین «گیر پدرسن»، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز به سه وزیر امور خارجه پیوست.

پیشتر در اواخر خردادماه امسال، مذاکرات هیأت‌های ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در چارچوب بیستمین اجلاس آستانه بزگرار شده بود.

موضوع نقشه راه عادی سازی روابط ترکیه- سوریه برای اولین بار در نشست چهار جانبه اخیر آستانه که با حضور نماینده سازمان ملل همراه بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بوراک آکچاپار، معاون وزیر امور خارجه ترکیه ریاست هیأت آنکارا را در این نشست را بر عهده داشت. همچنین رهبری هیأت مسکو بر عهده میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و هیأت تهران بر عهده علی اصغر خاجی مشاور وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی و هیأت دمشق نیز بر عهده ایمن سوسان معاون وزیر امور خارجه سوریه بود.

این نشست چهارجانبه حدود ۲ ساعت به طول انجامید.

در نشست بیستم آستانه که در اواخر خردادماه سال بزگزار شد، شرکت کنندگان بر پایبندی قاطعانه به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تأکید شد. شرکت‌کنندگان در مذاکرات «آستانه ۲۰» همچنین بر اهمیت تداوم تلاش‌های مؤثر برای احیای روابط ترکیه و سوریه تاکید کردند.

در ادامه این بیانیه بر مخالفت با همه تلاش‌ها برای ایجاد و تحمیل واقعیت‌های میدانی در سوریه از جمله طرح‌های غیرقانونی تجزیه طلبانه و ضرورت تداوم همکاری‌ها برای مبارزه با تروریسم تأکید شد.

طرف‌های حاضر در نشست آستانه در بیانیه خود، حملات رژیم صهیونیستی به اراضی سوریه به‌ویژه حملات به مراکز غیرنظامی را محکوم کردند و آن را نقض قوانین بین المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و عامل بی‌ثباتی در منطقه دانستند و تأکید کردند که رژیم صهیونیستی باید به قطعنامه‌های بین المللی که اشغال منطقه جولان سوریه را غیرقانونی اعلام کرده است، پایبند باشد.

در این بیانیه همچنین بر مخالفت با تمام تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه که ناقض قوانین بین المللی و حقوق بشری و منشور سازمان ملل است، تأکید شد.

شرکت‌کنندگان در نشست آستانه در پایان بیانیه خود ضمن استقبال و تمجید از همکاری دولت سوریه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده از زلزله، از جامعه جهانی و سازمان ملل و آژانس‌های حقوق بشری وابسته به آن خواستند تا کمک‌های خود را به تمام مناطق سوریه افزایش دهند و برای ترمیم و بازسازی زیرساخت‌های اساسی این کشور از جمله آب، برق، بهداشت و درمان و آموزش تلاش کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید