ردپای شرکای واشنگتن در اقدام جنجالی ترودو

پشت پرده تنش میان هند و کانادا؛ پای آمریکا در میان است؟

کدخبر: ۵۹۹۸۹۹
اقتصادنیوز: تنش اخیر میان دهلی نو و آتاوا هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد.
پشت پرده تنش میان هند و کانادا؛ پای آمریکا در میان است؟

به گزارش اقتصادنیوز سفیر ایالات متحده در کانادا تایید کرد شبکه اطلاعاتی متحدین واشنگتن در تنش جدید میان هند و کانادا دخالت داشته است.

 

 دیوید کوهن سفیر ایالات متحده در کانادا تایید کرد که اطلاعات مشترک بین شرکای «فایو آیز» جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا را از احتمال دخالت عوامل دولت هند در قتل یک شهروند کانادایی در ماه ژوئن مطلع کرده است. شبکه اشتراک گذاری اطلاعات فایو آیز، شامل ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند است.

اکوایران در این باره نوشت: بنا بر گزارش رویترز، ترودو دوشنبه گذشته گفت که اتاوا اطلاعات معتبری در اختیار دارد که عوامل دولت هند را به قتل سینگ نجار، رهبر گروه جدایی‌طلب سیک هاردیپ،  در ونکوور مرتبط می کند؛ مسئله‌ای که واکنش شدید دهلی نو را به دنبال داشت و این ادعا را رد کرد.

کوهن در مصاحبه ای با شبکه سی‌تی‌وی نیوز CTV  گفت: «این یک موضوع اطلاعات مشترک اطلاعاتی بود. ارتباطات زیادی بین کانادا و ایالات متحده در این مورد وجود داشت».

سی‌بی‌سی نیوز روز پنجشنبه به طور جداگانه گزارش داد که دولت کانادا اطلاعاتی را از منابع انسانی و الکترونیکی در تحقیقات چند ماهه درباره این قتل جمع‌آوری کرده است.

کوهن در مورد نوع اطلاعاتی که به دولت کانادا اطلاع داده بود در گفتگو با این شبکه اظهار نکرد.

ایالات متحده روز جمعه به صراحت اعلام کرد که انتظار دارد دولت هند با کانادا در تلاش برای تحقیق درباره دخالت احتمالی عوامل دهلی نو در قتل نجار همکاری کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: ما عمیقاً در مورد اتهاماتی که نخست وزیر ترودو مطرح کرده است، نگران هستیم.

این مهم است که هند با کانادایی ها در این تحقیق کار کند. ما می خواهیم پاسخگویی را ببینیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید