پرسه‌زنی معنادار سلطان در منطقه؛

زور اردوغان در زنگزور!/ تیری که به زمین ایران پرت شد

کدخبر: ۶۰۰۸۵۶
اقتصادنیوز: ماجرای دالان زنگزور حالا وارد فاز جدیدی شده است؛ با جدیدترین ادعای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که پای ایران را هم به میان آورده و مدعی شده که ایران سیگنال‌های مثبتی برای راه‌اندازی این کریدور تجاری ارسال کرده است.
زور اردوغان در زنگزور!/ تیری که به زمین ایران پرت شد

به گزارش اقتصادنیوز ، دالان زنگزور در حقیقت کریدوری تجاری است که در نهایت ترکیه را به آذربایجان متصل می‌کند. این طرح ریلی و جاده‌ای، قرار است روابط تجاری ترکیه با آذربایجان و آسیای میانه را توسعه دهد.

ایران و ارمنستان در گذشته موافق راه‌اندازی این طرح نبوده‌اند چرا که معتقدند این طرح، روابط مرزی آن‌ها را مختل و حتی قطع می‌کند. با این حال، اکنون اردوغان مدعی شده که ایران سیگنال‌های مثبتی ارسال کرده که موافق راه‌اندازی این طرح است.

بحث درباره دالان زنگزور در حالی به میان آمده که این روزها تنش در منطقه ناگورنو-قره‌باغ به شدت اوج گرفته و آتش‌افروزی از طرف شبه‌نظامیان تجزیه‌طلب باعث شده بسیاری از ارمنی‌ها که اکثریت این منطقه را تشکیل می‌دهند، ناچار به ترک آن شوند. البته آذربایجان بارها تاکید کرده که به حقوق ارامنه احترام می‌گذارد.

آذربایجان و ارمنستان بارها طی سال‌های گذشته بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ با یکدیگر درگیر شده‌اند و هر بار با وساطت کشورهایی نظیر روسیه، تلاش کرده‌اند به صلح دست پیدا کنند؛ اما در حال حاضر روسیه درگیر جنگ با اوکراین شده و نمی‌تواند به صلح این دو طرف رسیدگی کند. به این ترتیب شرایط مهیا شده و دو طرف دوباره با هم درگیر شده‌اند.

پیش بردن طرح دالان زنگزور می‌تواند در شرایط فعلی، تنش‌ها میان ترک‌ها و ارمنی‌ها را تشدید کند. با این حال، اردوغان اصرار دارد که حتی بدون همکاری ارمنستان، این طرح را با کمک ایران پیش ببرد.

اردوغان هنوز نگفته که چه سیگنال مثبتی از ایران دریافت کرده اما مدعی شده که ایران با راه‌اندازی این کریدور موافق است و قرار است به سرعت آن را پیش ببرند. این مباحث در میانه تنش میان ارمنستان و آذربایجان، می‌تواند وضعیت را وخیم‌تر کند. در این ویدیو، به تازه‌ترین خبرها پیرامون دالان زنگزور پرداخته شده است.

اکوایران در گزارشی تصویری به جزئیات بیشتری از این موضوع پرداخته که در ادامه می‌بینید؛

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید