چرا غرب به «سلطان» نیاز دارد؟

برگ برنده « اردوغان»

کدخبر: ۶۰۲۰۳۷
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به واسطه برخی از مولفه های داخلی، چون نبود اپوزسیونی هم صدا، بار دیگر در قدرت ماند؛ رخدادی که هم برای ترکیه و هم برای غرب فرصتی است برای بازتعریف روابط پر تنششان.
برگ برنده « اردوغان»

به گزارش اقتصادنیوز ، گمانه زنی ها در باب پیامدهای دوره سوم ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی افزایش یابد. در محافل آمریکایی و اروپایی، این سوال مطرح است: آیا اردوغان از این فرصت دوباره به عنوان بهانه ای برای بازتعریف روابطش با غرب استفاده می کند یا خیر. همزمان گروهی دیگر کنجکاو هستند ببینید آیا سیاستمدار کهنه کار ترکیه می تواند به مشکلات اقتصادی این کشور پایان دهد یا نه.

وقتی همه صداها خفه می شود!

یکی از دلایل باقی ماندن اردوغان در قدرت علیرغم چالش هایی که ترکیه با آن دست به گریان است، وضعیت اپوزیسیون سیاسی ترکیه است: هیچ گزینه ای وجود ندارد که رای دهندگان معتقد باشند جایگزین معتبری برای اردوغان است. ناظران به دو گروه تقسیم شده اند، گروهی که تصور می کنند احزاب سیاسی مخالف بی کفایت هستند و کسانی که متقاعد شده اند اپوزیسیون با اردوغان همدست است و حتی برای انتخاب مجدد او تلاش کرده. در چنین شرایطی «سلطان» در داخل تحت فشار قرار ندارد و قرار نیست خود را برای اعتراض های احتمالی آماده کند.

گروهی استدلال می‌کند که اپوزیسیون برای خلع اردوغان خیزی جدی برنداشتند، بلکه صرفا درگیر نمایش‌های انتخاباتی بودند. چرا که اردوغان به برخی از رهبران مخالف پول پرداخت می کند. مرال آکشنر، یکی از اعضای ارشد حزب اتحاد ملت، متهم به دریافت 100 میلیون دلار رشوه است. اگر این اتهام درست باشد، این نشان از آن دارد که اردوغان می‌تواند اپوزیسیون سیاسی را به بهایی بخرد.اما همه مخالفان فروشی نیستند. در یکی از سناریوها شاهد تلاش اردوغان موفقیت آمیز اردوغان برای حذف اکرم امام اوغلو، نامزد فساد ناپذیر با توسل به مکانیسم های قانونی هستیم. با این حال ناظران می گویند، امام اوغلو محتمل ترین گزینه ای است که می تواند اردوغان را پای صندوق های رای شکست دهد، اما بعید است که در این سرمایه گذاری موفق شود.

110410

چرا غرب به اردوغان نیاز دارد؟

نشنال اینترست نوشت: اگر قرار برآن باشد اردوغان برای بازه زمانی نامحدود در قدرت بماند، غرب می بایست تعامل با او را دراولویت قرار دهد، چرا که ایالات متحده و اتحاد فراآتلانتیک دارای منافع امنیتی مشترک با این بازیگر هستند. دولت بایدن به کمک ترکیه در جنگ اوکراین، تلاش‌های آنکارا جهت مهار جریان‌ مهاجرت به غرب و نقشی که این بازیگر می‌تواند به عنوان سنگری برای مهار قدرت ایران ایفا کند، نیاز دارد.با این حال دولت بایدن بارها نهادهای ترکیه را به دلیل نقض تحریم های بین المللی علیه جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین تحریم کرده و به اردوغان هشدار داده تا به بخش بانکی ترکیه دستور دهد که از پذیرش نقل و انتقالات مالی روسیه دست برداشته و به الیگارش ها اجازه ندهد بدون مجازات در صحنه جهانی فعالیت کنند و از تحریم ها طفره بروند.

سال 2022، تعدادی از شرکت های ترکیه، فنآوری ریزتراشه دو منظوره را در اختیار ارتش روسیه قرار داده اند؛ فنآوریی که به عملیات تسلیحات مسکو کمک می کند. با این حال شواهد نشان می دهد که کاخ سفید به جای اصرار بر پایان حمایت آنکارا از جنگ پوتین، از اردوغان حمایت می کند.سیاست چماق و هویج دولت بایدن با لحاظ کردن نقاط قوت اردوغان در بازی درگیر نوسان های جدی است .این وضعیت به رهبر ترکیه فرصت می دهد تا شاخه‌های مختلف دولت ایالات متحده را برای رسیدن به آنچه می‌خواهد دستکاری کرده و در عین حال به انتظارات کلیدی کاخ سفید پایبند نباشد. اردوغان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در مصاحبه ای با پی بی اس نیوز اعلام کرد که ترکیه به همان میزانی که به آمریکا اعتماد دارد به روسیه معتقد است. گروهی از ناظران براین باورند که ایالات متحده باید پشت خواسته هایش از اردوغان بایستد، به یک دلیل ساده: «سلطان» بیش از همه به ایالات متحده نیاز دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید