توافق مهم اروپا درباره پناهجویان/ پناهندگی در اروپا سخت شد؟

کدخبر: ۶۰۲۰۷۶
اقتصادنیوز: ​کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بر سر یک توافقنامه در مورد مدیریت بحران پناهجویان در این اتحادیه به توافق رسیدند تا راه برای مدیریت ورود پناهجویان هموار شود.
توافق مهم اروپا درباره پناهجویان/ پناهندگی در اروپا سخت شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سران اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای موسوم به «مقررات بحران» را در خصوص ورود غیرمنتظره انبوه پناهجویان به حریم اتحادیه امضا کردند. 

براساس اعلام رویترز، این توافقنامه راه را برای مدیریت ورود پناهجویان که در هفته‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده هموار می‌کند. 

قرار بود مقامات هفته گذشته به این توافق دست پیدا کنند، اما بن‌بست بین ایتالیا و آلمان مانع این امر شد. ایتالیا به بخشی از قوانین که مربوط به خدمات جستجو و کشتی‌های نجات می‌شود، اعتراض داشت و عنوان کرد کشتی‌های نجات عاملی برای جذب مهاجران بیشتر به سواحل اروپاست. از سوی دیگر آلمان با دفاع از عملکرد این کشتی‌ها گفت نجات جان انسان‌ها در دریا یک وظیفه قانونی و انسانی است. 

منابع دیپلماتیک می‌گویند مجارستان و لهستان دو مخالف اصلی اصلاحات مهاجرتی بوده و به آن رای منفی داده‌اند. هنوز جزئیات به خصوصی در مورد متن جدید توافقنامه در دسترس نیست، اما سازمان‌های غیردولتی بر این باورند که تغییرات جدید می‌تواند خطر بازگرداندن پناهجویان به کشور مبدا را افزایش دهد. 

سازمان ملل جمعه هفته گذشته اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، بیش از ۱۸۰ هزار پناهجو با عبور از دریای مدیترانه خود را به اروپا رسانده‌اند. در این میان ۱۳۰ هزار نفر در ایتالیا تقاضای پناهجویی کرده‌اند که نشان می‌دهد آمار پناهجویی در این کشور نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید