اختلاف‌نظر سران اتحادیه اروپا بر سر مهاجران!

کدخبر: ۶۰۲۴۷۳
اقتصادنیوز: اختلاف در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر مساله مهاجران با وجود توافق اخیر بر سر این مساله، همچنان پابرجاست.
اختلاف‌نظر سران اتحادیه اروپا بر سر مهاجران!

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از یورو نیوز، سران اتحادیه اروپا روز جمعه در شهر گرانادای اسپانیا که در آن بحران مهاجران در راس دستور کار قرار داشت، با یکدیگر دیدار کردند.

اتحادیه اروپا بین کشورهایی که از ابتکارات بروکسل در توزیع مهاجران بین اعضا حمایت می‌کنند و کشورهایی مانند مجارستان یا لهستان که دولت‌های راست افراطی آنها هجوم بیگانگان (مهاجران) را یک تهدید می‌دانند، تقسیم شده است.

در حالی که مجارستان و لهستان با توافقی که توسط اتحادیه اروپا برای ایجاد تغییراتی برای رسیدگی به مهاجرت‌های غیرقانونی در زمان‌هایی که این اتحادیه با ورود گسترده مهاجران مواجه می‌شود، مخالف هستند اما اتحادیه اروپا امیدوار است که قبل از دور بعدی انتخابات نمایندگان اعضا در این اتحادیه، این توافق را به یک قانون تبدیل کند.

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در حاشیه نشست گرانادا با تاکید بر اینکه هیچ توافقی در مورد مهاجرت در میان اعضای اتحادیه اروپا وجود ندارد، به خبرنگاران گفت: پیشتر در مورد مساله مهاجرت تصمیم گرفته شده بود که هر یک از اعضا به صلاحدید خود و به صورت یکطرفه در این مورد اقدام کند اما این تصمیم با پیشنهادی که در جلسه قبلی اعضای اتحادیه اروپا ارائه شد، تغییر کرد.

وی افزود: مجارستان و لهستان از این پیشنهاد که با هدف توزیع مهاجران غیرقانونی ورودی به اتحادیه اروپا بین همه اعضا ارائه شده است، راضی نبودند اما آنها ما را تحت فشار قرار دادند و پیشنهاد خودشان را بر کرسی نشاندند.

اوربان تصریح کرد: در حقیقت مجارستان و لهستان به طور کامل از این موضوع کنار گذاشته شدند بنابراین بعد از این، هیچ‌گونه امکانی برای توافق و سازش در مورد مساله مهاجران در میان اعضای اتحادیه اروپا وجود ندارد.

به نوشته یورو نیوز، دولت لهستان نیز پیشتر توافق اخیر اتحادیه اروپا در مورد توزیع مهاجران غیرقانونی ورودی به این اتحادیه در میان همه اعضا را یک دستور تحمیلی از سوی بروکسل و برلین توصیف کرد و ماتئوش موراویتسکی نخست‌وزیر این کشور طرح‌های اتحادیه اروپا برای مجازات کشورهایی مانند لهستان به دلیل امتناع از ورود مهاجران غیرقانونی را محکوم کرده است.

این در حالی است که ورود مهاجران غیرقانونی به ایتالیا همچنان در حال افزایش است.

دولت اسپانیا که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، چهارشنبه گذشته در حساب کاربری خود به نام «ریاست اسپانیا بر شورای اتحادیه اروپا» در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: سفرای اتحادیه اروپا در مورد مقررات مربوط به شرایط بحرانی و اضطراری در زمینه مهاجرت و پناهندگی به توافق رسیده‌اند.

این توافقنامه پیشرفتی در جهت اصلاح سیاست‌های پناهندگی و مهاجرتی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود زیرا چگونگی مقابله با سیل پناهجویان به موضوعی مورد مناقشه در میان اعضای این اتحادیه تبدیل شده بود.

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان نیز در ارتباط با این توافق، گفت: تحولات چهارشنبه نشان‌دهنده همبستگی بین اعضای اتحادیه اروپا در صورت بروز بحران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید