پای نفت به ماجرا باز شد؛

امتیازدهی به سبک بن سلمان/ نقشه پیچیده عربستان و آمریکا در مسیر اسرائیل

کدخبر: ۶۰۲۵۶۷
اقتصادنیوز: نقشه پیچیده عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به مسیر نفتی رسید. سعودی‌ها در تازه ترین اقدام به کاخ سفید چراغ سبز داده و اعلام کردند که اگر قیمت نفت خام بالا باشد، مایل است تولید نفت خود را در اوایل سال آینده افزایش دهد.
امتیازدهی به سبک بن سلمان/ نقشه پیچیده عربستان و آمریکا در مسیر اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز ، عربستان سعودی به کاخ سفید گفته است که اگر قیمت نفت خام بالا باشد، مایل است تولید نفت خود را در اوایل سال آینده افزایش دهد. اقدامی با هدف جلب حسن نیت در کنگره برای توافقی که در آن پادشاهی عربستان اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و به گفته مقامات واشنگتن، عربستان و ایالات متحده در ازای آن یک پیمان دفاعی با آمریکا تدوین می‌کنند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، این تفاهم بخشی از تلاش برای امضای یک توافق سه جانبه است که احتمالاً شامل کمک‌های هسته‌ای ایالات متحده نیز می‌شود و نشان‌دهنده تغییر قابل توجه ریاض است که یک سال پیش درخواست دولت بایدن برای کمک به کاهش قیمت نفت و مبارزه با تورم را رد کرد و به موجب تنش در روابط دو کشور شد.

با این حال، مذاکره‌کنندگان سعودی تاکید کردند که شرایط بازار هر اقدامی را در زمینه تولید هدایت می‌کند و مقامات آشنا با این مذاکرات گفتند که این گفتگوها نشان‌دهنده یک توافق بلندمدت برای کاهش قیمت‌ها نیست.

سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید و دولت عربستان سعودی به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

نفت

گفت‌وگوها در مورد توافق بر به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی متمرکز شده است - اقدامی که می‌تواند ژئوپلیتیک خاورمیانه را تغییر دهد- عربستان در ازای توافق فروش تسلیحات ایالات متحده، تضمین‌های امنیتی و کمک به ایجاد یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی را می‌گیرد.

چنین توافقی برای بایدن یک پیروزی دیپلماتیک تلقی می‌شود، آن هم در زمانی که او با یک نبرد سخت برای انتخاب مجدد مواجه است.

عربستان سعودی از زمان تأسیس اسرائیل در سال 1948، این رژیم را به رسمیت نشناخته است. توافق بالقوه که برای برقراری روابط دیپلماتیک برقرار می‌کند، روابط اسرائیل را با جهان عرب گسترش می دهد، بر موقعیت نظامی جمهوری اسلامی ایران تاثیر می‌گذارد و تلاش‌های چین برای جانشینی نفوذ آمریکا در منطقه را محدود می‌کند.

به گفته این مقامات، دو مقام ارشد کاخ سفید، برت مک گورک و آموس هوچستاین، اواخر ماه گذشته به عربستان سعودی رفتند و در آنجا تاکید کردند که افزایش قیمت نفت، جلب حمایت واشنگتن را دشوارتر می‌کند.

کاخ سفید ممکن است برای توافق به حمایت کنگره نیاز داشته باشد. مذاکره کنندگان اکنون در حال بحث بر سر یک پیمان دفاعی جدید با پادشاهی عربستان هستند که می تواند به تایید سنا و همچنین حمایت ایالات متحده از تلاش‌های عربستان برای ایجاد برنامه هسته ای غیرنظامی و میلیاردها دلار فروش تسلیحات نیاز داشته باشد.

سفر مک گورک و هوخشتاین در بحبوحه افزایش قیمت نفت انجام شد، به طوری که شاخص جهانی نفت برنت در این سه ماهه ۲۵ درصد افزایش یافت و تا ۹۵ دلار در هر بشکه معامله شد. در روزهای اخیر قیمت نفت کاهش یافته است و روز جمعه بالای 84 دلار در هر بشکه معامله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید