اوکراین قربانی توافق صلح عربستان و اسرائیل

پیام راکتی حماس؛ خاورمیانه در آستانه جنگی تمام عیار؟

کدخبر: ۶۰۲۸۷۹
اقتصادنیوز: همزمان با حمله همه جانبه حماس به سرزمین های اشغالی که از آن تحت عنوان طوفان الاقصی هم یاد می شود، تحلیل ها در باب فرجام این رویارویی افزایش یافته است. توماس فریدمن، ستون نویس نیویورک تایمز بر این باور است که پس لرزه های چنین حمله ای به این دو بازیگر محدود نخواهد بود و جغرافیای خاورمیانه در آستانه تغییراتی و تهدیدهای حدی قرار دارد.
پیام راکتی حماس؛ خاورمیانه در آستانه جنگی تمام عیار؟

به گزارش اقتصادنیوز ، ناهوم بارنیا، ستون نویس روزنامه یدیعوت درباره حمله حماس به اسرائیل خطاب به توماس فریدمن گفت: شنبه، بدترین روزی است که تاریخ اسرائیل بعد از جنگ اشتباه یوم کیپور به لحاظ نظامی به یاد دارد.

منطقه در آستانه جنگی تمام عیار؟

فریدمن یادداشت خود در نشریه نیویورک تایمز را با این عبارت شروع کرد و در ادامه نوشت: آنچه رخ داد، گرد و غبار معمول میان حماس و اسرائیل نیست. پیامدهای این شوک نه تنها اسرائیل و فلسطینیان غزه درگیر کرده، بلکه می تواند اوکراین، عربستان و حتی ایران وارد مرحله ای تازه کند. چرا؟ هر گونه جنگ طولانی‌مدت اسرائیل و حماس این پتانسیل را دارد تا ارسال تجهیزات نظامی مورد نیاز کی‌یف متوقف و اداوات جنگی راهی تل‌آویو شده و همزمان فرایند عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل را فعلا غیرممکن کند. به ادعای فریدمن، اگر معلوم شود ایران برای خنثی کردن توافق اسرائیل و عربستان حماس را به چنین حمله ای تشویق کرده، این رخداد می‌تواند تنش‌هایی را میان اسرائیل با ایران و حزب‌الله لبنان و همچنین عربستان سعودی و ایران افزایش دهد. پس در آستانه لحظه فوق العاده خطرناک در چندین جبهه هستیم.

این بار اسرائیل در 22 نقطه خارج از نوار غزه، از جمله سرزمین هایی تا 15 مایلی داخل اسرائیل، توسط نیروی نظامی حماس هدف حمله قرار گرفت. حماس نه تنها به اسرائیل حمله کرد بلکه بر نیروهای مرزی اسرائیل مسلط شد. گروگان های اسرائیلی را از همان مرز به غزه بازگرداند - مرزی که اسرائیل برای آن حدود 1 میلیارد دلار هزینه کرده بود تا دیواری غیر قابل نفوذ باشد. پس حمله اخیر برای تل آویو ضربه ای تکان دهنده بود و توان بازدارندگی اش را زیر سوال برد.بارنیا در گفتگو با فریدمن مدعی شد: اسرائیل همیشه به توانایی سرویس های اطلاعاتی اش جهت نفوذ به ساختار حماس و شبه نظامیان فلسطینی در کرانه باختری و دریافت هشدارهای اولیه افتخار کرده. اما این بار، حماس جلوی چشمان اسرائیل مانورهای تمرینی اش را برای حمله برگزار کرده بود.

2023100711104_621597fed98968c8a298545de3303203bff2396dacde3280a1d484ab99ea495b

سرنوشت کی یف در گرو طوفان الاقصی

شواهد نشان می دهد سازمان اطلاعات اسرائیل مانور حماس را اینگونه تفسیر کرده که این گروه فقط سعی دارد با سران ارتش اسرائیل درگیر شده و فرماندهان را کمی عصبی کند.این نهاد ظاهرا بر این باور بود که حماس شدیدا به کمک مالی بیشتری از قطر نیاز دارد، بازیگری که از سال 2012 بیش از یک میلیارد دلار به حماس کمک کرده است.ناهوم مدعی است: تفسیر اطلاعاتی این است که حماس برای حمله ای آموزش می داد که هرگز جرات انجامش را نداشت. چنین قضاوتی که پر از غرور و تکبر بود، اشتباه از آب درآمد. حماس به شکلی فوق‌العاده پیچیده از خشکی و دریا حمله را کلید زد.حماس نه تنها توانست پایگاه‌های ارتش اسرائیل را هدف قرار دهد، بلکه این توان را داشت تعدادی از اسرائیلی‌ها را گروگان گرفته و به غزه بازگرداند.

فریدمن در ادامه یادداشتش مدعی شد: توافق آمریکا، عربستان و اسرائیل زلزله دیپلماتیک بود که به احتمال زیاد نتانیاهو را مجبور می کرد در ازای ایجاد اتحاد میان کابینه این بازیگر و کشورهای سنی خلیج فارس، افراطی ترین اعضای کابینه را کنار بگذارد. علاوه بر این « بی بی» می توانست ایران را در انزوا قرار دهد. مجموعه این گزاره ها می توانست بزرگترین تغییرات منطقه  ای در 75 سال را رقم بزند. حالا این توافق عمیقا منجمد شده، زیرا سعودی ها مجبور شده اند بیش از هر زمان دیگری خود را با منافع فلسطین و نه فقط منافع خود همسو کنند.امروز عدم ارسال کمک نظامی به اوکراین در آمریکا سر و صدای زیادی به راه انداخته است. حال اگر اسرائیل بخواهد به غزه حمله کند و جنگی طولانی را کلید بزند، اوکراین باید نگران رقابت با تل آویو برای دستیابی به موشک‌های پاتریوت و همچنین گلوله‌های توپخانه 155 میلی‌متری و سایر تسلیحات اساسی باشد؛ ادواتی که کی یف شدیدا بدان ها نیاز دارد.ولادیمیر پوتین متوجه این حقیقت شده است. بی دلیل نبود که اخیرا گفت اگر کمک ها متوقف شود، اوکراینی ها یک هفته بیشتر زنده نخواهند ماند.

3333333333333333333333

با این حال تحلیلگرانی چون فریدمن مدعی است آنچه رخ داده فرصت است، درست مانند جنگ یوم کیپور که به واسطه توافق صلح با مصر به پایان رسید. با این همه فریدمن نوشته، حماس هرگز نمی تواند برای اسرائیل شریک صلح امنی باشد. به ادعای فریدمن اما تشکیلات خودگردان فلسطین می تواند شریک باشد. بنابراین، اگر قرار است اسرائیل به غزه حمله کند تا حماس را نابود کند، باید به یک ابتکار عمل سیاسی متوسل شود تا قدرت تشکیلات خودگردان فلسطین را تقویت کند در غیر این صورت، دیر یا زود، وضعیت بدتر خواهد شد، این درسی بود که جنگ یوم کیپور به اسرائیل داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید