حمله حماس؛ عربستان را از اسرائیل دور می کند

نتانیاهو به آخر خط رسیده است؟

کدخبر: ۶۰۲۸۹۴
اقتصادنیوز: همزمان با تداوم تنش بی سابقه میان حماس و اسرائیل، بسیاری رویکردهای احتمالی این بازیگر را لحاظ کرده و براین باورند که نتانیاهو احتمالا با اشتباه محاسباتی دیگر به حیات سیاسی و میراث خود پایان خواهد داد.
نتانیاهو به آخر خط رسیده است؟

به گزارش اقتصادنیوز ، چند روز پس از ادعای نتانیاهو مبنی بر تعریف خاورمیانه جدید با محوریت اسرائیل و متحدان تازه عرب این بازیگر، فلسطینی ها که از نقشه فانتزی « بی بی» حذف شده بودند به موضع ادعایی اش پاسخ دادند. حالا اسرائیل هم از منظر سیاسی و هم استراتزیک ضربه ای مهلک خورده.حماس به شکلی برق آسا و با برنامه ریزی دقیق اسرائیل را از زمین، دریا و هوا هدف قرار داد. همزمان صدها جنگنده فلسطینی به مناطق نظامی و غیرنظامی اسرائیل در جنوب سرزمین های اشغالی حمله کردند.

شکست سازمان اطلاعاتی اسرائیل

آنگونه که الجزیره نوشت: اهداف حماس در این عملیات بر کسی پوشیده نیست، مجازات اسرائیل به خاطر اشغال و شهرک سازی غیرقانونی، عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل و در آخر، تضمین فرایند تبادل زندانی های فلسطینی. مروان بیشارا با انتشار یادداشتی در الجزیره، ضمن تایید مقوله های فوق، نوشت: حمله حماس به مواضع اسرائیل فوق‌العاده تکان‌دهنده بود، اما تعجب آور نه.به گفته او، بالاخره رهبران اسرائیل نیز دچار سندروم هوبریس شدند، همان هایی که به واسطه غرورشان تصور می کردند شکست ناپذیر هستند و دشمنانشان را دست کم می گرفتند. به باور بیشار، رهبران نظامی و غیرنظامی اسرائیل انتظار عملیات گسترده حماس را نداشتند، زیرا موفقیت چنین عملیاتی نشان دهنده شکست بزرگ اطلاعاتی و نظامی اسرائیل است. علیرغم شبکه پیچیده جاسوسی، هواپیماهای بدون سرنشین و فن آوری جاسوسی اسرائیل، این رژیم نتوانست این عملیات را شناسایی و خنثی کند.

اما خسارت وارد شده به اسرائیل فراتر از شکست اطلاعاتی و نظامی است. این بازیگر درگیر فاجعه سیاسی و روانی شده است. کابینه شکست ناپذیر « بی بی» آسیب پذیر، ضعیف و به طرز هولناکی ناتوان شده، به شکلی  که برنامه هایش جهت رهبری منطقه خنثی شده است.از همین رو می توان گفت که شنبه احتمالا بدترین روز در تاریخ اسرائیل بود. نتانیاهو، یا همان« اسپین‌دکتر»، بدون توجه به اینکه چگونه باید چرخه را بچرخاند، نمی‌تواند نتیجه حاصله را تغییر دهد. اسرائیل فرصتی ندارد تا آنچه را که جهان صبح شنبه دیدند را پاک کند: بازیگریدیوانه که از توهمات خود شکست خورد.تشکیلات نظامی اسرائیل بدون شک تلاش خواهد کرد تا ابتکارات راهبردی و نظامی حماس را با وارد کردن ضربه ای نظامی بزرگ، بازپس بگیرد. اسرائیل به بمباران های شدید و عملیات ترور متوسل خواهد شد تا بدین طریق مقاومت فلسطینی ها را در هم بشکند.

444444444444444444444444444

پایان حیات سیاسی « بی بی»

اسرائیل ممکن است به بهانه پایان دادن به حماس و دیگر گروه های فلسطینی، به فکر استقرار مجدد ارتش خود در شهرها، شهرک ها و اردوگاه های آوارگان فلسطینی در سراسر نوار غزه و کرانه باختری باشد.چنین گزاره ای خواست اعضای رادیکال ائتلاف حاکم است که می خواهند تشکیلات خودگردان فلسطین را نابود کنند، کنترل کل فلسطین را با توسل به پاکسازی فلسطینی ها بر عهده بگیرند.به نوشته البیشار، این تاکتیک، اشتباهی بزرگ خواهد بود. گزاره منجر به وقوع جنگ نامتقارن تمام عیار خواهد شد و در این روند، اسرائیل منزوی می شود. حتی رهبران غربی که تا کنون از نتانیاهو حمایت کرده‌اند، ممکن است از این رژیم فاصله بگیرند.در حال حاضر، تحقیر اسرائیل جایگاه استراتژیک و سیاسی این بازیگر را در منطقه تضعیف کرده است. رژیم‌های عربی که روابط خود را با اسرائیل عادی کرده و با کابینه نتانیاهو شریک هستند، هر ساعت که می‌گذرد احمق‌تر به نظر می‌رسند.

نتانیاهو که به واسطه چالش های شخصی و حفظ ائتلاف شکننده اش ناامید است، مطمئنا بیش از حد واکنش نشان خواهد داد و در این روند شرکای جدید و بالقوه منطقه ای خود را از خود دور خواهد کرد.به هر حال، میراث نتانیاهو با شکست مواجه خواهد شد. او ممکن است همتای فلسطینی خود، محمود عباس هشت ساله را، همراه با خود در باتلاق بکشاند.عباس نیز از منظر سیاسی در آستانه شکست است و سعی می کند مرز بین محکومیت اشغالگری اسرائیل و هماهنگی امنیتی با این بازیگر را بپیچد. چنین اقدام متعادلی دیگر قابل تحمل نیست.اما تغییری که در راه است فراتر از شخصیت ها است. فلسطینی‌ها امروز به صراحت اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند برای عدالت و آزادی بجنگند تا اینکه زانو زده بمیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید