عملیات حماس چگونه جهان را شگفت‌زده کرد؟

شوک بزرگ حماس به اسرائیل/ شکاف در تل‌آویو؛ برنامه‌ریزی پنهانی در غزه + فیلم

کدخبر: ۶۰۳۵۲۴
اقتصادنیوز: بر اساس شواهد، حماس در حمله شنبه گذشته خود به اسرائی، پیچیده‌ترین تاکتیک‌های خود را به کار برد؛ تاکتیک‌هایی که در عملیاتی موسوم به عملیات چند دامنه‌ای به کار برده شده و از سه جهت اسرائیل را مورد حمله قرار داد.
شوک بزرگ حماس به اسرائیل/ شکاف در تل‌آویو؛ برنامه‌ریزی پنهانی در غزه + فیلم

به گزارش اقتصادنیوز ، این گروه در عملیاتی که در اصطلاح نظامی به عنوان «عملیات چنددامنه‌ای» شناخته می‌شود، از هوا، دریا و زمین استفاده کرد. قبل از اینکه حملات موشکی گسترده‌ حماس بر دفاع گنبد آهنین اسرائیل غلبه کند، این گروه با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به پست‌های دیده‌بانی اسرائیل حمله کردند. از این‌ها به عنوان عملیات شکل‌دهی به میدان یاد می‌شود – آماده سازی صحنه برای مرحله بعدی، ورود فیزیکی به اسرائیل.

بر اساس گزارش الجزیرهف مرحله بعد یک نفوذ فیزیکی بی‌سابقه بود؛ حمله به اسرائیل از جهات مختلف، حمله به اهداف نظامی اسرائیل، کشتن و اسیر کردن سربازان و تصرف تجهیزات نظامی.

اعلام موضع امارات نسبت به عملیات طوفان الاقصی

زیربنای همه بخش‌های این عملیات استفاده از عنصر روانی بوده است - از جمله فیلم‌برداری و پخش تصاویر حملات به شهرک‌های مرزی اسرائیل و کنسرت موسیقی و همچنین دستگیری سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی و بازگرداندن آنها به نوار غزه.

برنامه‌ریزی پنهانی

آنطور که اکوایران به نقل از الجزیره گزارش داده است، بیشتر برنامه‌ریزی‌هایی که حماس انجام داده بود در طول زمانی بود که اسرائیل درگیری تنش‌های سیاسی بود که ماه‌ها کشور را تکان می‌دادند.

علت این اختلاف، مجموعه‌ای از قوانین بود که توسط کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل، به اجرا گذاشته شد که به گفته ناظران می‌توانست قوه قضاییه را به حدی تضعیف کند که دیگر نتواند به درستی عمل کند.

این ناآرامی‌ها عنصری را به وجود ‌آورد که به عنوان «صدای پس‌زمینه» شناخته می‌شود، که اطلاعات اسرائیل را منحرف می‌کرد.

حماس روش‌های جمع‌آوری اطلاعات اسرائیل را مورد مطالعه قرار داده، منابع اسرائیلی را شناسایی کرده و آن‌ها را در جاهای دیگری متمرکز کرده بودتا آماده‌سازی‌های خود را پنهان کند.

بر اساس گزارش‌های خبری، حماس همچنین سرمایه‌گذاری هنگفتی در زیرساخت‌های تونلی انجام داده و شبکه گسترده‌ای از گذرگاه‌های زیرزمینی ایجاد کرده است که آنها را قادر می‌سازد تا پست‌های بازرسی اسرائیل را به صورت فیزیکی دور بزنند و حملات غافلگیرانه انجام دهند.

استفاده از تونل‌ها و تأسیسات زیرزمینی یقیناً به مخفی نگه داشتن آماده‌سازی‌ها از اطلاعات اسرائیل کمک کرده است.

تهدید در حال گسترش

به نظر می‌رسد حماس از منابع مختلف یاد گرفته است، از درس‌های رویارویی‌های گذشته با نیروهای اسرائیلی استفاده کرده، تاکتیک‌های جنگجویان در اردوگاه جنین در سال 2002 را مطالعه کرده و نوآوری‌های خود را به کار گرفته است.

همچنین به نظر می‌رسد که آن‌ها از زیرساخت‌های نظامی حزب الله و استراتژی‌های جنگ چریکی الهام گرفته‌اند.

رویارویی‌های گذشته با نیروهای اسرائیلی، به ویژه در جریان حمله به غزه در سال 2014، به حماس اهمیت جنگ شهری و چگونگی استفاده حداکثری از بمب‌های دست ساز (IED)، شبکه‌های تونل، جنگ روانی و جنگ نامتقارن را آموخت.

درس‌های جنین

به نظر می‌رسد حماس همچنین از تاکتیک‌های به کار گرفته شده توسط جنگجویان جنین در نبرد جنین در سال 2002، که به نماد مقاومت فلسطین تبدیل شده است، بینش‌های به خصوصی به دست آورده است.

در آوریل 2002، حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جنین، دست کم 52 فلسطینی از جمله زنان و کودکان را کشت. 23 سرباز اسرائیلی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

یکی از درس‌های کلیدی که حماس ممکن است از نبرد جنین گرفته باشد، کارآمدی بمب‌های دست ساز در ایجاد تلفات و مختل کردن عملیات نظامی اسرائیل بود. بمب‌های دست‌ساز ارزان قیمت هستند و به راحتی قابل پنهان شدن هستند و آن‌ها را به ابزاری ارزشمند برای جنگ نامتقارن تبدیل می‌کند. از آن زمان حماس بمب‌های دست ساز را به زرادخانه خود افزوده است و از آن‌ها برای هدف قرار دادن خودروها، گشتی‌ها و تأسیسات نظامی اسرائیل استفاده می‌کند.

اگر اسرائیل حمله زمینی به غزه را آغاز کند، تقریباً به طور قطع شاهد استفاده مجدد از این تاکتیک‌ها خواهیم بود.

یکی دیگر از درس‌های محتمل از جنگنده‌های جنین، اهمیت تحرک استراتژیک و غافلگیری، استفاده از شبکه‌ای از تونل‌ها برای جابجایی جنگنده‌ها و تدارکات، فرار از نیروهای اسرائیلی و انجام حملات غافلگیرانه بود.

IMG-6559-1024x748

878-7-cenin-katliami-03-nisan-20

Jenin-3-scaled

حمله سال 2002 اسرائیل به اردوگاه جنین

یک نبرد نابرابر

در نهایت اما، حماس در حال مبارزه با ارتشی است که دارای تسلیحات سنگین و نیروی هوایی پیشرفته است.

در مواجهه با این تسلیحات، حماس چیزی جز بمب‌های دست ساز، راکت و سلاح‌های سبک و تعداد کمی سلاح‌های پیچیده‌تر ندارد که موفق به قاچاق آن‌ها شده است.

به همین دلیل است که این گروه بر تاکتیک تکیه می‌کند - با استفاده از استراتژی حملات ضربه‌ای، کمین و آتش تک‌تیرانداز برای به حداقل رساندن تلفات خود و به حداکثر رساندن تأثیر عملیات با کاهش درگیری‌های مستقیم.

آنچه مشخص نیست هدف نهایی حماس از این حمله اخیر است، زیرا بعید است که حمایت نظامی گسترده‌تری از سوی منطقه از آن وجود داشته باشد.

باید دید که تأثیر این امر بر تلاش‌های دیپلماتیک متوقف شده برای مذاکره بین اسرائیل و فلسطینی‌ها و بین جناح‌های فلسطینی چه خواهد بود.

با این حال، آنچه آشکار است این است که درد و رنج را غیرنظامیان بی‌گناه غزه متحمل خواهند شد که در معرض یک عملیات شدید هوایی قرار دارند و جایی برای رفتن آن‌ها باقی نمانده است، و تحلیلگران انتظار دارند که به زودی مورد تهاجم زمینی قرار گیرند. 

بنابراین، آیا غافلگیری عملیاتی حماس به یک شکست استراتژیک تبدیل خواهد شد؟ پاسخ را فقط زمان و کشته‌شدگان بیشتر خواهد گفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید