حزب الله با حماس هم‌صدا می‌شود؟

غزه در محاصره اسرائیل؛ «بی بی» از رویکرد پوتین پیروی می‌کند؟

کدخبر: ۶۰۳۹۲۰
اقتصادنیوز: اسرائیل غزه را محاصره کرده و همین مقوله موجب شده تا گمانه زنی ها در باب این که ارتش این بازیگر عملیات زمینی در مقیاسی گسترده را رقم خواهد زد یا نه را افزایش داده است. گروهی می گویند تل آویو برای نیل به اهداف خود چاره ای ندارد جزء اجرایی کردن عملیات زمینی در غزه.
غزه در محاصره اسرائیل؛ «بی بی» از رویکرد پوتین پیروی می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، اسرائیل در حمله‌ای تلافی جویانه «محاصره کامل» غزه را آغاز کرد. حملات هوایی حتی شدیدتر از رگبارهای معمول در درگیری با فلسطین است. در شرایطی که هراس از وقوع جنگ منطقه‌ای وجود دارد، تاکتیک نظامی تل‌آویو اما با اهداف سیاسی این بازیگر همخوانی ندارد.

هم‌صدایی مقاومت

با گذشت بیش از هفت روز از جنگ، نشانه‌ای از حمله زمینی به غزه به عنوان بخشی از پاسخ انتقام جویانه اسرائیل وجود ندارد. اما درگیری‌های همزمان تل آویو با حزب‌الله در شمال اسرائیل نشان می‌دهد که تل‌آویو درگیر یک دوراهی است؛ بدین معنا که ارتش اسرائیل از این می‌هراسد که در صورت ورود زمینی به میدان غزه، در جبهه‌های دیگر نیز درگیر شود. چنین شرایطی نشان می‌دهد که حماس و حزب الله جهت تحت فشار قرار دادن اسرائیل با یکدیگر هماهنگ هستند. حزب الله پیش از این تهدید کرده بود که در صورت ورود فیزیکی اسرائیل به غزه، از شمال مواضع تل آویو را هدف قرار خواهد داد.

اسرائیل به طور معمول هنگام مبارزه با حماس دست به حملات هوایی سنگین و تنبیهی می‌زند. این بار، شدت بمباران ها افزایش یافته؛ گزاره ای که به ادعای ناظران برای پایان دادن به مانور رهبران حماس کافی نیست. بالاخص به این دلیل که حماس به حملات شدید هوایی عادت کرده است. بنابراین، بعید است که بمباران ویرانگرتر را در تلافی حمله ناگهانی و بی‌سابقه اش در 7 اکتبر پیش‌بینی نکرده باشد. اما در کنار حمله زمینی کلاسیک، اسرائیل ممکن است به اهدف خود نرسد. بنابراین، بسیج نیروهای حزب الله در امتداد مرز شمالی اسرائیل و درگیری های جزئی با نیروهای دفاعی اسرائیل در کانون توجه ها است.

1f735da0-6682-11ee-b281-6dd47a211454

خیز اسرائیل برای حمله زمینی به غزه

منطقی است که هدف حزب الله از هماهنگی راهبردی با حماس ایجاد نقطه فشار بر اسرائیل است. به نظر می‌رسد هدف این است که تل‌آویو از حمله زمینی به غزه دست بردارد و حزب‌الله را در معرض خطر گشودن جبهه دوم در شمال، گسترش منابع نظامی اسرائیل قرار ندهد. آنگونه که اوراسیا تایمز نوشته، ژنرال آنیل چوپرا، مدیر کل مرکز مطالعات نیروی هوایی، مدعی است که تعریف کمپین هوایی عظیم برای هموار کردن فضا جهت حمله زمینی امری غیر عادی نیست. به ادعای این مقام نظامی، برای عملیاتی از این دست، اسرائیل باید قبل از ورود فیزیکی به غزه، اهداف زمینی بسیاری را از بین ببرد.

چوپرا در ادامه مدعی شد: اسرائیل پیشتر غزه را از خشکی و دریا محاصره کرده است. بنابراین، هیچ چیزی نمی تواند بدون کنترل اسرائیل وارد یا خارج شود. از طرفی دیگر، اینکه اسرائیل برق، غذا و سوخت غزه را نیز قطع کرده، طبیعتا نه تنها مردم غیر نظامی بلکه نظامیان حماس را هم تحت فشار قرا خواهد داد و پویایی این گروه را متوقف خواهد کرد.اوراسیا تایمز در ادامه ضمن اشاره به عملیات نظامی روسیه در اوکراین و اسرائیل رد غزه در این باره نوشت: در حالی که جنگ زمینه ساز پویایی‌های اجتماعی-سیاسی-جغرافیایی خواهد شد، اما هدف از  حمله به قلمروی از منظر استراتژیک با چند هدف دنبال می‌شود.

222222222222222222222222222

پیروی اسرائیل از رویکرد پوتین

اوراسیا تایمز نوشته، میان حمله روسیه به اوکراین و اسرائیل به غزه، تفاوت هایی حدی وجود دارد. نخست: آرمان‌های سیاسی حامیان روسیه در مناطق دونتسک، لوگانسک و خرسون در قیاس با احساسات ضد اسرائیلی و ضد فلسطینی قابل قیاس نیست و همین گزاره هر گونه ادغام سیاسی در سرزمین های اشغالی را غیرممکن می کند.از منظری دیگر، خط مقدم جنگ اوکراین در امتداد یک جبهه نبرد 1300 کیلومتری در مقایسه با مرز 67 کیلومتری غزه و اسرائیل گسترده شده است.به ادعای این نشریه، روسیه و اسرائیل تنها در یک باره هم صدا هستند: نه پوتین می خواهد تمامی اوکراین را در اختیار داشته باشد نه اسرائیل خواهان اداره غزه است.

جنگ زمینی روسیه از این هدف حمایت می کند و نتایجی را به همراه داشته است و 20 درصد از خاک اوکراین تحت کنترل این بازیگر قرار گرفته است. هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه کی‌یف بتواند دونتسک، لوگانسک و کریمه را پس بگیرد، وجود ندارد.مسکو در جریان حمله زمینی خزنده با پشتیبانی همزمان هوایی به این هدف دست یافت.به ادعای اوراسیا تایمز، اسرائیل نیز برای نیل به اهداف ادعایی اش به کمپین های زمینی و هوایی نیاز دارد که به طور مشترک کار کنند. سید محمد مرتضی، کارشناس مسائل ایران و آسیای میانه ضمن اشاره به این گزاره در این باره با حضور حزب الله در این جنگ مخالفت کرد و به ارزش بازدارندگی و قدرت نظامی این گروه اشاره کرد. به گفته مرتضی، درگیری‌های جزئی حزب‌الله با ارتش اسرائیل در شمال نشان می‌دهد که این گروه«برای آن که آماده و بسیج شود نیازمند زمان است».

107313274-16967686762023-10-08t072947z_157884166_rc27o3am1lic_rtrmadp_0_israel-palestinians

این تحلیلگر همچنین به تعامل میان اهداف سیاسی اسرائیل و حمایت از ابزارهای نظامی اشاره کرد، جایی که هر دو گزینه تاحد زیادی مستقل از یکدیگر عمل می کنند. به ادعای او اسرائیل ممکن است در ویران کردن کامل غزه موفق شود و تلفات انسانی را برای فلسطینی ها غیرقابل تحمل کند. اما اگر رهبری حماس آسیبی نبیند، باز هم این بازیگر شکست خورده است. مرتضی نیز مانند چوپرا بر این باور است که اسراییل عملیات زمینی را رد نکرده، بلکه آن را تنها پس از فراخوانی همه نیروهای ذخیره و تولید انبار مهمات کافی آغاز خواهد کرد. او گفت: کمک‌های نظامی که از ایالات متحده می‌آید باید از این منظر بررسی شود.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید