خاورمیانه در آستانه پوست اندازی قرار دارد؟

عملیات غزه؛ گذر اسرائیل از هفت خوان

کدخبر: ۶۰۴۴۹۱
اقتصادنیوز: همزمان با تصمیم اعلامی اسرائیل مبنی بر آغاز عملیات زمینی در غزه، گمانه زنی ها از گشوده شدن جبهه های دوم و سوم علیه این بازیگر افزایش یافته، رخدادی که می تواند خاورمیانه را منفجر کرده و چهره اش را تغییر دهد.
عملیات غزه؛ گذر اسرائیل از هفت خوان

به گزارش اقتصاد نیوز، اسرائیل در حالی که گام های بعدی اش درپاسخ به حمله 7 اکتبر حماس را بررسی می کند، درگیر یک دو راهی شده است. دستور فرماندهی ارتش اسرائیل مبنی بر خروج حدود 1.1 میلیون فلسطینی ساکن شمال غزه و انتقالشان به جنوب، نشان می دهد که کابینه تل آویو عزمش را برای ورود زمینی به غزه جزم کرده است. به باور ناظران با توجه به کنش احتمالی حماس، چنین فعلی پر ریسک است.علاوه بر این، بمباران خانه های رهبران حماس و انبارهای تسلیحات و سایر تأسیسات این سازمان نیز می تواند پیامدهای جدی داشته باشد.

تل آویو درگیر دو راهی

یکی از منابع ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با المانیتور مدعی شد که هرکدام از سایت هایی که اسرائیل بمباران می کند، ممکن است مقر گروهی از غیرنظامیان اسرائیلی باشد. او در ادامه ضمن اشاره به گروگان گرفته شدن گیلاد شالیت، سرباز اسرائیلی در سال 2006، مدعی شد: در آن بازه زمانی اسارت شالیت موجب شد تا شروع عملیات نظامی در منطقه ای که تصور می شد این سرباز در آن نگهداری می شد، دشوار شود.با این همه همین چهره نظامی پیروزی حماس را هم یک تراژدی برای اسرائیل می داند.

در همین راستا یک منبع مصری بدون ذکر نام به المانیتور گفت: پیروزی اسرائیل زمانی حاصل می شود که این بازیگر حصار مرزی غزه را بشکند؛ به ادعایش شاید اینگونه تل آویو بتواند اعتبار از دست رفته ارتش و نهادهای اطلاعاتی اش را احیا کند.حال آنگونه که گروهی مدعی اند، پس از حمله، اسرائیلی‌ها از همه طیف‌ها بر این باورند، زمینه برای مصالحه و توافق با حماس وجود ندارد.از همین رو در سرزمین های اشغالی در باب شکست حماس اجماع نظر حاصل شده است. با این همه درباره نحوه دستیابی به چنین هدفی با داشتن حداقل تلفات میان فلسطینی ها گمانه زنی ها بسیار است. گروهی از اعضای سازمان های صلح اسرائیل با انتشار پیامی در روزنامه هاآرتص از کابینه خواستند تا خشونت علیه فلسطینی های ساکن غزه را متوقف کند.

231011222759-israeli-airstrike-gaza-cityscape-10112023

خاورمیانه در آستانه پوست اندازی؟

با این همه هستند گروهی که این جنگ را فرصتی تاریخی برای «بازتعریف» خاورمیانه و پایان دادن به مانور قدرت حزب‌الله و در گفتگو با المانیتور مدعی شد: « باید از فرصت استفاده کنیم و کاری را که دهه‌ها انجام نداده‌ایم انجام دهیم.» به ادعایش: «در خاورمیانه، موشک‌ها زنگ نمی‌زنند، پرتاب می‌شوند». در این میان فعل و انفعال های حزب الله در شمال و در مرز با لبنان به چالشی جدی برای اسرائیل تبدیل شده استتا کنون، حملات توپخانه‌ای و راکتی به صورت پراکنده رخ داده، اما آیا تل آویو می تواند جبهه شمال را مهار کند؟

یک منبع ارشد سیاسی اسرائیلی مدعی شد: در این بازه زمانی، استقرار دو ناو هواپیمابر آمریکایی در آب‌های نزدیک (سرزمین های اشغالی) و لبنان رویدادی استراتژیک است. ما و آمریکایی‌ها در باب سیاست و راهبردهای اسرائیل همسو هستیم.به ادعای او، حزب الله می داند در صورتی که از رویکرد سال 2006 پیروی کند، درگیر اشتباه فاحشی شده است.چالش پیش رو نتانیاهو را ناچار کرده تا ملاحظات سیاسی اش کنار گذاشته و کابینه جنگی اش را با مشارکت دو نفر از رقبای سیاسی اش، یعنی بنی گانتز و گادی آیزنکوت، روسای سابق ارتش و رهبران حزب اتحادیه ملی تعریف کند.

1111111111111111111111

کابینه اضطراری اسرائیل با حضور چهره‌های برجسته مخالف به مشروعیت نتانیاهو کمک می‌کند. شین بت( سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل) و اطلاعات نظامی با پذیرش اجتناب ناپذیری حمله زمینی در غزه، از دنبال شناسایی تله های بالقوه ای می گوید، تله هایی که حماس برای توقف حمله به نیروهای اسرائیلی تنظیم کرده. به ادعای این چهره ناشناس حماس از گروگان ها به عنوان اهرمی برای بازدارندگی استفاده خواهد کرد.با این همه آنگونه که یکی از منابع نظامی اسرائیل ادعا کرده، تل آویو برای آغاز این عملیات در وضعیت ایده آلی قرار ندارد تا بیشتر بر روی طرح و پلن عملیاتی اش متمرکز شود. از همین رو به ادعای او چنین حمله هر دم ممکن است کلید بخورد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید