پاسخ آمریکا به درخواست آتش‌بس در غزه: از حق اسرائیل برای دفاع حمایت می‌کنیم

کدخبر: ۶۰۴۹۳۲
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس فوری در غزه، آن را رد کرد و گفت: این سیاست ما نیست.
پاسخ آمریکا به درخواست آتش‌بس در غزه: از حق اسرائیل برای دفاع حمایت می‌کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی در واکنش به درخواست دوباره آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای برقراری آتش بس فوری در غزه گفت: «این سیاست ما نیست. ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می کنیم. باید به یاد داشته باشیم که به اسرائیل همچنان حمله می شود و حماس به سمت آن موشک پرتاب می کند که منجر به کشته شدن غیرنظامیان بی گناه شده است. »

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «معتقدیم که اسرائیل باید حق دفاع از خود در برابر این حملات را داشته باشد. در همین حال اسرائیل باید به شکلی از خود دفاع کند که به غیرنظامیان کمترین آسیب برسد.»

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سامح شکری وزیر خارجه مصر در قاهره خواستار برقراری فوری آتش‌بس انسانی در غزه شد و گفت:  غزه به کمک در مقیاس لازم و واقعی و به صورت پایدار نیاز دارد.

گوترش از حماس خواست اسرای رژیم صهونیستی را که در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) به اسارت در آورد، آزاد کند و از رژیم صهیونیستی نیز خواست اجازه دسترسی نامحدود به کمک ها را بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت وتوی قطعنامه برزیل در شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا درباره آتش بس در غزه گفت: ما پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را وتو کردیم زیرا حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات تروریستی را به رسمیت نمی شناخت.

آمریکا در نشست روز چهارشنبه به وقت محلی شورای امنیت، با رای منفی خود، قطعنامه پیشنهادی برزیل را وتو کرد که خواستار «وقفه های بشردوستانه» برای ارسال کمک های حیاتی به میلیون ها نفر در غزه بود.

قطعنامه پیشنهادی برزیل رای ۱۲ کشور آلبانی، برزیل، چین، اکوادور، فرانسه، گابن، غنا، ژاپن، مالت، موزامبیک، سوئیس و امارات متحده عربی را در مقابل یک رای مخالف ایالات متحده آمریکا داشت و دو کشور روسیه و انگلیس نیز رای ممتنع دادند.

میلر همچنین با ادعای کمک های بشردوستانه به غزه همزمان با تجهیز نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل گفت که نماینده ویژه آمریکا که کاخ سفید برای بحران غزه تعیین کرده است، امروز با مقامات مصری و اسرائیلی دیدار کرده تا زمینه برقراری این مسیر کمک رسانی هر چه زودتر برقرار شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: دیوید سترفیلد نماینده ویژه آمریکا در امور انساندوستانه در خاورمیانه در حال رایزنی درباره جزئیات و چارچوب کار و اجرایی کردن توافق مصر و اسرائیل بر سر ورود نخستین کاروان کامیون‌های امدادی از گذرگاه رفح به داخل غزه است.

وی با اشاره اعزام اولیه ۲۰ کامیون به غزه گفت که واشنگتن امیدوار است فرایند مستمری برای کمک رسانی به غزه ایجاد کند به طوری که نگرانی‌های رژیم اسرائیل از "دخالت حماس یا سود بردن این گروه از کالاهای ارسالی" برطرف شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: "ما به دقت توزیع این اقلام را زیر نظر خواهیم گرفت".

 جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در بازگشت از سفر  تل آویو در هواپیمای ایر فورس وان در جمع خبرنگاران افزود که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با عبور ۲۰ کامیون امدادی از گذرگاه رفح به سوی غزه موافقت کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال مدعی شد:« در مورد نیاز به ورود سریع کمک‌های بشردوستانه به غزه، با اسرائیلی‌ها بسیار تند صحبت کردم. اما اگر حماس بخواهد این کامیون‌ها را توقیف و مصادره کند، آنگاه این فرآیند ادامه نخواهد یافت و متوقف خواهد شد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید