فایننشال تایمز مدعی شد؛

مصر با اروپا توافق کرد!

کدخبر: ۶۰۵۷۸۷
اقتصادنیوز: یک روزنامه انگلیسی زبان فاش کرد اتحادیه اروپا همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال تشدید جنگ در غزه و آغاز یک بحران آوارگی جدید، تلاش‌های گسترده‌ای را برای امضای یک توافق حمایت اقتصادی گسترده با مصر در پیش گرفته است.
مصر با اروپا توافق کرد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه انگلیسی زبان فایننشال تایمز به نقل از برخی مسؤولان نوشت، شرایط موجود در غزه موجی از گفت‌وگوها و مناقشات درباره توافق پیشنهادی میان اتحادیه اروپا و مصر از جمله مذاکرات پایان هفته در قاهره با نمایندگان ارشد کمیسیون اروپا را به راه انداخت.

 

ضرب الاجل لیبی به سفرای کشورهای حامی اسرائیل/ لیبی را ترک کنید

ایننشال تایمز با اشاره به اینکه کمیته ناظر بر توافقنامه موافقت غیررسمی نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دست آورد، به نقل از برخی طرف‌هایی که در مذاکرات شرکت داشتند، نوشت: این مساله به شکل خاص بودجه اتحادیه اروپا را به تعهد مصر در مورد ممانعت از مهاجرت به اروپا و یا کوچ احتمالی فلسطینی‌ها هرگز مرتبط نخواهد کرد.

 

فوری/اسرائیل عقب کشید!/ حمله زمینی به غزه به تعویق افتاد

هنوز مشخص نیست آیا این مذاکرات با فشارها و پیشنهادهای غرب به مصر برای میزبانی از پناهجویان از نوار غزه به عنوان بخشی از طرح‌های آمریکایی-اسرائیلی جهت اشغال نوار غزه و نابودی مقاومت فلسطین ارتباطی دارد یا نه.

انتقاد نظامیان اسرائیل از غیبت پسر نتانیاهو در جنگ غزه

عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر ابتدا پیشنهادها برای کوچاندن ساکنان غزه به منطقه سیناء را رد و تاکید کرد که چنین اقدامی موجب نابودی مساله فلسطین خواهد شد، اما کمی بعد پیشنهاد داد ساکنان غزه تا زمانی که عملیات صهیونیست‌ها در غزه تمام شود، به جای سیناء به منطقه نقب در داخل فلسطین اشغالی کوچانده شوند.

این روزنامه انگلیسی زبان به نقل از مسؤولان یاد شده نوشت، توافق اتحادیه اروپا با مصر، به جای تمرکز صرف بر مهاجرت، به دنبال تامین بودجه پروژه‌هایی با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی و کمک به انتقال انرژی در این کشور جهت کمک به اقتصاد آن و اجتناب از مهاجرت جمعی غیر مستقیم به اروپا خواهد بود، البته هنوز جزئیات توافق یاد شده از جمله هزینه کلی و چکونگی تامین مالی آن اعلام نشده است.

یک منبع آگاه به فایننشال تایمز گفت: در اینجا مساله ثبات کشور است، مصر در زمینه مهاجرت عملکرد خوبی دارد، اما با اقدامات اقتصادی متقابلی مواجه می‌شود و این به حمایت مربوط می‌شود.

این روزنامه نوشت، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره توافق یاد شده، به اظهارنظر هفته گذشته مارگاریتیس شیناس، معاون رئیس این کمیسیون در جمع خبرنگاران اشاره کرد که گفته بود: «ما به تعامل سازنده با مصر نیاز داریم تا اطمینان یابیم تمام حمایتی را که این کشور برای اقدامات ویژه خود و نقش مهمش در منطقه به عنوان یک کشور ترانزیتی شایسته آن است، دریافت می‌کند.»

سران و مسوولان ارشد اروپا، خاورمیانه و آفریقا در قاهره اواخر هفته نشستی برای بررسی جنگ در غزه و شرایط انسانی وخیم در این منطقه برگزار کردند. شیناس به نمایندگی از کمیته ناظر بر توافقنامه در این نشست حضور یافت و توافق میان مصر و اتحادیه اروپا در حاشیه بررسی شد و به یک نفر در این خصوص اطلاع‌رسانی شد.

فایننشال تایمز به نقل از برخی منابع نوشت، وزرای امور داخلی اتحادیه اروپا پنج‌شنبه درباره همکاری با کشورهای ثالث در زمینه مهاجرت گفت‌وگو کرده و کمیسیون اتحادیه اروپا را تشویق کردند که مذاکرات خود را با قاهره پیش ببرد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی زبان، مذاکرات با مصر از چند ماه قبل آغاز شدند، اما شرایط غزه فوریت جدیدی به این مذاکرات افزود.

 همچنین فایننشال تایمز نوشت، به شکل خاص ایتالیا در مورد تعداد زیاد افرادی که از طریق تونس از دریای مدیترانه عبور می‌کنند، احساس ناکامی می‌کند چراکه این اقدام با وجود توافق اخیر اتحادیه اروپا درباره توقف مهاجرت به اروپا در مقابل حمایت اقتصادی انجام می‌شود که با امتناع تونس از پذیرش مبلغ پیشنهادی مواجه شد، به گفته مسؤولان، از توافق با تونس می‌توان به عنوان الگوی تعامل با مصر استفاده کرد، چراکه بر خلاف توافق سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا با ترکیه که تنها بر مهاجرت متمرکز بود، این توافق تنها شامل نظارت بر مرزها نبوده و شامل حمایت اقتصادی نیز می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید