چرا واشنگتن دست به دامان قاهره شد؟

جنگ غزه؛ فرصت خوش رقصی مصر برای آمریکا

کدخبر: ۶۰۵۹۵۲
اقتصادنیوز: در شرایط کنونی گذرگاه رفح هم برای حماس با اهمیت است و هم برای اسرائیل؛ چرا که این گذرگاه، هم تونلی است برای انتقال کمک های بشردوستانه به غزه و هم راهی است برای خروج ساکنان این نوار باریک و استقرارشان در صحرای سینا. از همین رو السیسی تلاش دارد تا از این فرصت به نفع خود استفاده کرده و با این برگ برنده امتیاز بگیرد.
جنگ غزه؛ فرصت خوش رقصی مصر برای آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که اسرائیل و حماس همچنان درگیر تنش هایی جدی هستند، نگاه ها از منظر دیپلماتیک به مصر است. پیش از آغاز جنگ، مصر به دلیل قیام‌های 2011 و پیامدهای آن و رنج بردن از اقتصاد بیمار در عرصه سیاست های عربی در حاشیه بود. با این حال، وقتی صحبت از غزه می شود، مصر دارای منافع حیاتی و همچنین اهرم فشار قوی است. بنابراین، اگرچه مصر شریک چالش برانگیزی برای ایالات متحده، اسرائیل و بسیاری از متحدان غربی خواهد بود، اما در واکنش بین المللی به جنگ نقشی برجسته دارد.

ارتش مصر از گذشته به باریکه غزه تمایل داشته و به خوبی با محیط امنیتی این منطقه هماهنگ بوده است. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر نیز مانند بسیاری از اسلافش، به شدت با حماس که شاخه ای از جریان اخوان المسلمین است، دشمنی دارد.با این حال، رهبران مصر سابقه‌ای طولانی در تعامل با حماس دارند، به ویژه پس از آن که این گروه فلسطینی پس از به دست گرفتن قدرت در سال 2007 به حاکم واقعی غزه تبدیل شد. در بحران های گذشته، مصر به عنوان یک طرف گفتگو با این گروه عمل کرده، مبادله زندانیان را تسهیل و به توقف رایزنی ها کمک کرده است.

فلسطین بالگرد اسرائیل را سرنگون کرد+ جزئیات

در حالی که جهان به دنبال راهی برای خروج از درگیری غزه است، مصر گزینه های زیادی را به روی میز می آورد. شاید این بازیگر گذرگاه رفح را کنترل کند، تنها نقطه ورود رسمی به نوار غزه که توسط اسرائیل کنترل نمی شود. آنگونه که فارین پالسی نوشته، مصر پیشتر این گذرگاه را برای تحت فشار قرار دادن حماس باز و بسته کرده است. امروز، این رفح راه حیاتی برای رساندن کمک های بین المللی به غزه است.این گذرگاه احتمالا به عنوان نقطه خروج ایالات متحده و سایر اتباع کشورهای ثالث از منطقه جنگی عمل خواهد کرد.

uruZnkxR

فرصتی برای خوش رقصی

علاوه بر رفح، حماس شبکه ای از تونل ها را از غزه به مصر ساخته است. این تونل ها اغلب مردم غزه را قادر می سازد تا کالاهایی چون دام و محصولات مصرفی اولیه را خریداری کنند. اسراییل اغلب با چنین معاملاتی موافقت کرد تا از یک بحران انسانی جلوگیری کند. مصر پیشتر گفته بود که برای توقف تجارت ها در تونل ناتوان است و برخی مصری ها بدون شک از این تجارت سود می برند. با این حال، شورش در منطقه مجاور مصر، ارتش مصر را به سرکوب شبکه تونل در سال‌های اخیر واداشته و اسرائیل احتمالاً خواستار پایان دادن به معاملات به عنوان بخشی از هر گونه تلاش گسترده‌تر در مذاکره است.

گرچه مصر با حماس همدل نیست، اما این گروه سابقه تفاهم با ارتش این کشور را دارد. بنابراین در حالی که وزیر دفاع اسرائیل مدعی حذف حماس است، دولت سیسی خود را برای یافتن تفاهم های لازم آماده کرده، به ادعای فارین پالسی، پیش بینی اینکه چه کسی در ماه های آینده قدرت سیاسی در غزه را خواهد داشت دشوار است، اما هر کسی که باشد به دنبال مذاکره با مصری ها خواهد بود. آنها حداقل می خواهند که کمک های بین المللی به غزه سرازیر شود. مردم غزه برای مصر با اهمیت هستند چرا که قادرند از نفوذ شان برای افزایش یا کاهش امنیت مصر در شبه جزیره سینا استفاده کنند و درآمدشان را با این بازیگر سهیم شوند. در این میان، نقش آفرینی مصر در بحران اسرائیل و فلسطین برای دولت سیسی اعتبار دارد.اگر مصر نقش محوری در حل مسائل غزه ایفا کند، به نفع منطقه خواهد بود. برای اطمینان از حمایت قاهره، دولت های خلیج فارس و غرب هم صدا باید اطمینان حاصل کنند که مصر در چنین فعلی منافع مالی دارد.مصر همچنین با نگرانی های امنیتی مشروع در غزه مواجه است.

2752164

اگرچه کنفرانس صلح سیسی در مورد مناقشه اسراییل و حماس نتایج مهمی نداشت، اما این کشور نقشی حیاتی در این مقطع زمانی نقشی حیاتی ایفا کرد. در نتیجه، ایالات متحده ممکن است، فارغ از اختلاف های حقوق بشری با مصر همکاری کند.در کوتاه مدت، همکاری مصر برای رسیدگی به بحران انسانی غزه، از جمله تضمین تامین سوخت و دارو از طریق رفح، ضروری است. در درازمدت، مصر نقش مهمی در تسهیل ترتیبات سیاسی در غزه ایفا خواهد کرد، چه حماس به عنوان دولت باقی بماند و یا گروهی دیگر قدرت را به دست بگیرند. با توجه به اهمیت امنیت مرز مصر و سینا، قاهره منافع خود را دنبال خواهد کرد، اما همچنان می تواند نقش رهبری مهمی را ایفا و دولت های عربی را در مشروعیت بخشیدن به هر معامله ای رهبری کند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۴ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید