عراق: رای ما به قطعنامه اشتباه ثبت شد/ درخواست اصلاح دادیم!

کدخبر: ۶۰۶۳۹۳
رئیس اداره سازمان‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که رأی این کشور به قطعنامه کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل اشتباه ممتنع ثبت شد و باید اصلاح و به «آری» تبدیل شود.
عراق: رای ما به قطعنامه اشتباه ثبت شد/ درخواست اصلاح دادیم!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عباس کاظم عبید رئیس اداره سازمان‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی وزارت خارجه عراق گفت که رای عراق به خاطر خطا در سیستم دستگاه رای دهی ممتنع ثبت شد.

وی  تأکید کرد که بغداد از طریق پیوستن به تصمیم توقف جنگ در غزه که در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شده است، بر موضع اصولی خود تأکید کرده است.

وزارت خارجه عراق نی در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور نسبت به برخی از کلمات مندرج در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که مغایر با قوانین ملی عراق بوده از جمله گزینه راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و برابری میان غیرنظامیان فلسطینی و دشمنان آنها، با قید پذیرفته است.

در همین حال کاظم عبید به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به علت مشکل فنی به وجود آمده در حین رأی گیری به قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای عربی برای برقراری آتش بس انسان دوستانه در غزه که در آن عراق بر روی صفحه رأی گیری به ممتنع به نمایش درآمد، اعتراض کرد.

وی گفت که خواهان این است که رأی عراق به این قطعنامه مثبت شود و پس از تأیید دبیرخانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با درخواست عراق موافقت شد.

پیش از این رأی ممتنع کشورهای عراق و تونس به این قطعنامه‌های کشورهای عربی به عنوان دو کشور مسلمان و عرب موجب تعجب رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت.

این در حالی است که در میان کشورهای اسلامی حتی کشورهایی که با رژیم اسرائیل رابطه داشتند به این قطعنامه رای مثبت دادند.

رأی موافق فرانسه و رای ممتنع آلمان و انگلستان از آراء غیر منتظره ارزیابی می‌شود، چون در وقایع اخیر فرانسه، آلمان و انگلیس از حامیان درجه اول اسرائیل بودند و احتمال می‌رفت که به قطع نامه رای منفی بدهند، اما پاریس رأی مثبت و دو کشور دیگر رأی ممتنع دادند.

این قطعنامه سرانجام جمعه شب با ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

اتریش، کرواسی، جمهوری چک، فیجی، گواتمالا، مجارستان، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، پاپوآ گینه نو، پاراگوئه و تونگا در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی به قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری انسانی در غزه بود، رأی ندادند.

این قطعنامه در مجمع عمومی پس از آن تصویب شد که شورای امنیت چهار بار باری تصویب قطعنامه تلاش کرده بود اما موفق نشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید