مهاجری:

فوت آرمیتا یک حادثه کاملا اتفاقی است اما عملکرد گذشته مسئولان، عادی بون آن را دچار تردید کرد

کدخبر: ۶۰۶۵۸۸
اقتصادنیوز: محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با هم‌میهن به ماجرای مرگ آرمیتا گراوندی پرداخته است.
فوت آرمیتا یک حادثه کاملا اتفاقی است اما عملکرد گذشته مسئولان، عادی بون آن را دچار تردید کرد

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: با اطمینان می‌گویم اتفاقی که برای آرمیتا گراوند رخ داد، یک حادثه کاملاً عادی است که می‌توانست برای هر کس دیگری هم  رخ دهد اما دلیل اینکه باور این مسئله برای بخشی از آحاد جامعه مشکل می‌شود، به روش‌های اطلاع‌رسانی باز می‌گردد که در گذشته با آن مواجه بوده‌ایم .روش اطلاع‌رسانی که گاهی اوقات همراه با عدم شفافیت، سانسور یا قطره‌چکانی بوده، سال‌هاست که وجود دارد و دلایل مختلفی هم برای توجیه آن گفته می‌شود. گاهی اوقات مصالح امنیتی کشور و گاهی خطوط قرمز دیگری مطرح می‌شود.

مهاجری با بیان اینکه تا وقتی رسانه‌ها فقط مکتوب بودند و رادیو و تلویزیون هم وجود داشت،تشکیک در اطلاعات ارائه‌شده و اعلام تردید در آنها گسترده نبود. اما وقتی که فضای مجازی گسترش یافت و مخاطبان زیادی پیدا کرد و روایت‌هایی در مورد برخی از حوادث در جامعه به وجود آمد که با روایت رسمی کشور منطبق نبود، باورپذیری نسبت به اطلاع‌رسانی رسمی کاهش پیدا کرد.

او  تاکید کرد: «درباره هواپیمای اوکراینی با اینکه شاید تعمدی در انتشار خبر کذب وجود نداشت اما جامعه با  پدیده‌ای مواجه شد که گویی اطلاع‌رسانی رسمی منطبق با واقعیت نیست و خدای نکرده خبر دروغ منتشر می‌کنند. قبل از آن هم اتفاقاتی رخ می‌داد. مثلاً اگر هواپیمایی ساقط می‌شد معمولاً به صورت لطیفه در اذهان عمومی مطرح می‌شد که «باز هم خلبان مقصر است.» در واقع رگه‌هایی از تردید نسبت به اطلاع‌رسانی رسمی در گذشته نیز مشاهده می‌شد اما با گسترش فضای مجازی و به‌طور اخص بعد از ماجرای هواپیمای اوکراینی این موضوع تشدید شد.»

مهاجری اضافه کرد:«در مورد ماجرای مهسا امینی نیز مقداری کند بودن اطلاع‌رسانی و تناقض‌هایی که در خبررسانی وجود داشت و عدم آشنایی مسئولان رسمی سیاسی کشور در سال 1401 با کارکرد رسانه و این تصور اشتباه که همچنان مثل گذشته می‌شود از طرف حاکمیت ایجاد موج رسانه‌ای کرد، باعث شد بخش قابل اعتنایی از اعتماد به رسانه‌های رسمی از بین برود و مرجعیت رسانه‌ای از داخل کشور به خارج از کشور منتقل شود. قطعاً بی‌.بی.سی، ایران‌اینترنشنال و... دل‌شان برای کشور ما نمی‌سوزد و به دنبال ایجاد تشنج هستند و خبررسانی آنها جهت‌دار و غیرحرفه‌ای است. اما دلیل آنکه بخشی از جامعه به آنها باور دارند این است که به این طرف بی‌اعتماد هستند.»

مهاجری در پاسخ به این سوال که تاثیر عدم دسترسی و اجازه انتشار اخبار آرمیتا توسط رسانه‌های غیردولتی چه تاثیری در از بین رفتن اعتماد جامعه دارد؟ گفت: «نه در مورد آرمیتا بلکه به صورت کلی، رسانه‌های مستقل از حاکمیت و دولت باید به اندازه همه رسانه‌های دولتی اجازه و فرصت انتشار خبر را داشته باشند. قصد ندارم سواد رسانه‌ای رسانه‌های حاکمیتی را زیر سوال ببرم. آنها هم همکاران ما و به اندازه دیگران شاید کاربلد هستند. اما ملاحظاتی بر آنها اعمال می‌شود که شاید خبرها را بنا بر آن ملاحظات منتشر می‌کنند که این ملاحظات دردسر ایجاد می‌کند. بنابراین باید دسترسی همه خبرنگاران برای خبررسانی در اینگونه حوادث به یک میزان باشد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید