در برخی شهرها فردی که نماینده می‌شود از قبل معلوم شده است!

کدخبر: ۶۰۶۵۸۹
اقتصادنیوز: منصور حقیقت پور نماینده پیشین مجلس در یادداشت امروز خود در هم میهن به مساله انتخابات آتی پرداخت.
در برخی شهرها فردی که نماینده می‌شود از قبل معلوم شده است!

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: اتفاق ناگواری که در کشور ما رخ داده، این است که  بخشی از جامعه فکر می‌کنند که نمی‌شود از طریق صندوق رای ایجاد تغییر کرد.  این موضوع را باید به یک نحو حاکمیت اصلاح کند و یک باور را در مردم تولید کند که مردم باور داشته باشند که انتخابات می‌تواند مؤثر باشد و رای مردم در انتخابات تاثیرگذار است. دوم اینکه، شورای محترم نگهبان اجازه دهد که افکار و اندیشه‌هایی که در چارچوب و غالب پذیرش قانون‌های بالادستی جمهوری اسلامی ایران مانند قانون اساسی قرار دارند، ولو اینکه نظرات و سلایق متفاوت هم داشته باشند، بتوانند همه آنها در صحنه باشند و حذف نشوند. یعنی شورای نگهبان تلاش کند قاطبه ثبت‌نام‌کنندگان در معرض انتخاب قرار بگیرند.

ما دفاع از مجرمین و آنهایی که از اصول نظام عبور کرده‌اند، نخواهیم کرد، حرف ما این است که آنها که در چارچوب نظام هستند، قانون اساسی و رهبری را قبول دارند، اما اشکالاتی در کار نظام می‌بینند و انتقاداتی دارند، اجازه دهیم به مجلس بیایند و در مجلس این انتقادات و ایرادات را بیان کنند. ارائه انتقادات و اشکالات در مجلس برای نظام کم‌هزینه‌تر از این است تا اینکه این انتقادات در کف خیابان مطرح شود.

اگر برای مردم ایجاد باور شود و زمینه حضور سلایق مختلف را فراهم کنند، ما مشارکت بالای 50 درصد را در انتخابات مجلس دوازدهم خواهیم دید ولی اگر شرکت‌کنندگان 20 تا 25 درصد باشند، برای ما که همه‌پرسی 98 درصدی داشته‌ایم، اتفاق بزرگی نیست.

اگر می‌خواهید منویات رهبری را در زمینه پرشور بودن و رقابتی بودن انتخابات اجرا کنید، رقابت در این است که تنوع دیدگاه باشد. وگرنه اینکه همه کاندیداها از یک جبهه بیایند که دیگر رقابتی صورت نخواهد گرفت. وقتی مثلاً ده نفر در یک شهرستان از یک جبهه کاندیدا شوند که نمی‌توان اسم رقابت را روی آن گذاشت، این یک رقابت داخلی در آن جبهه است. آن جبهه هم آدم خودش را انتخاب کرده و گفته قرار است در این شهر فلانی نماینده شود و بقیه هم برای نمایش می‌آیند. ولی اگر شرایط انتخاب از احزاب و جریان‌های مختلف فراهم شود، آن موقع می‌توان امیدوار بود که تاثیرگذار باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید