فرصتی طلایی برای روسیه؛

گاف اوباما، دامن اسرائیل را گرفت/ پاس گل واشنگتن به پوتین

کدخبر: ۶۰۷۳۱۶
اقتصادنیوز: بسیاری از ناظران براین باورند که با تداوم تنش ها در خاورمیانه و اوج گیری درگیری میان اسرائیل و حماس، شاید غرب ناچار شود اوکراین را نادیده گرفته و برای پایان دادن به بحران تازه، خود را آماده کند، گزاره ای که برای پوتین فرصت ساز خواهد بود.
گاف اوباما، دامن اسرائیل را گرفت/ پاس گل واشنگتن به پوتین

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که غرب بر تحولات خاورمیانه متمرکز شده، چشم از پوتین برنمی دارد. چرا که تشدید تنش ها در اوکراین، می تواند توان روسیه را در دستیابی به اهداف جهانی بیشتر کند. بدتر از آن، این احتمال وجود دارد که سایر بازیگران چون چین از رویکرد مسکو پیروی نمایند.تلفات روسیه در اوکراین همچنان رو به افزایش است، اما جنگ ادامه دارد؛ جنگی که کرملین آن را را نبردی وجودی با غرب می داند.

فرصت طلایی برای پوتین

در حالی که مسکو و پکن بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شده اند، تحلیلگران نگران هستند که غرب ناچار شود با فعل و انفعال های  روسیه و چین در قاب یک مجموعه استراتژیک روبرو شود. آن هم در شرایطی که کره شمالی ممکن است روسیه را برای کمک به جنگ در اوکراین مسلح کند.همزمان روابط روسیه با ایران که سال‌ها قبل از حمله به اوکراین در مسیر صعودی قرار داشت، در حوزه دفاعی نزدیک شده.حال آنگونه که موسسه مطالعاتی واشنگتن نوشته، روسیه پوتین تصویری شبیه به دلال قدرت در خاورمیانه از خود ترسیم کرده، اما در واقعیت تزار همیشه به نیروهای ضد آمریکایی در منطقه نزدیک‌تر بوده است. واکنش های مسکو به حمله 7 اکتبر حماس این واقعیت را عریان تر می کند.

پوتین به خوبی می‌داند که جنگ اوکراین طبق برنامه پیش نرفته است. شاید به همین دلیل کرملین از تشدید تنش ها در خاورمیانه علیه غرب به نفع خود استفاده می کند.پیش از حمله حماس، روسیه به دنبال راه‌هایی برای تحمیل حداکثر هزینه‌ها به غرب بود و از طریق دامن زدن به بحران‌های کم رنگ در بالکان، قفقاز جنوبی، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین در این مسیر گام برمی داشت.به باور ناظران اگر غرب از اوکراین غافل شود، پوتین بیشتر از این فرصت ها استفاده خواهد کرد و با تکیه بر عملیات سایبری علیه نیروهای آمریکایی، تعریف کمپین های اطلاعات نادرست، و استفاده از واگنر برای حمایت از حزب الله و سایر بازیگران ضد آمریکایی غرب را تحت فشار جدی قرار خواهد داد.

2023-10-16T141706Z_513776952_RC2PT3ANJCNP_RTRMADP_3_UKRAINE-CRISIS-RUSSIA-SHOIGU-1400x861

اوباما گل به خودی زد

به باور ناظران سیاست گذاران غربی باید در میانه تنش های خاورمیانه، فشارها بر مسکو را هم افزایش دهند. در غیر این صورت، کرملین محاسباتش را تغییر نخواهد داد. حقیقت آن است که تشدید تنش در خاورمیانه ممکن است چالش های بلندمدتی را برای پوتین ایجاد کند. به ادعای موسسه واشنگتن، روسیه قادر است با ایران و حزب الله هم صدا شده و نتواند نقش میانجی را ایفا نماید. اما واقعیت این است که چشم‌انداز چنین جنگی نامشخص است و از همین رو مهم نیست، پوتین نقش میانجی بی‌طرف را ایفا ‌کند، چرا که فعل و انفعال های این بازیگر حماس را متوقف نخواهد کرد.

تحلیلگران می گویند، به دلیل تفکر ساده لوحانه اوباما و باور نادرستش مبنی بر اینکه روسیه خود را به لحاظ نظامی در سوریه گرفتار خواهد دید ، مسکو توانست تا حیاط خلوت اسرائیل نفوذش را افزایش دهد. پوتین به جای اینکه در سوریه گرفتار شود، از این جغرافیا به عنوان سکوی پرشی برای نمایش قدرت بیشتر علیه غرب با حداقل هزینه استفاده کرد. این موضع همچنین به جنگ پوتین علیه اوکراین قدرت بخشید. پوتین بیش از دو دهه تجربه عبور از بحران های دشوار را داشته است. ناظران بر این باورند که سیاستگذاران غربی به جای امید به ایجاد باتلاق دیگری برای روسیه، باید هزینه های بیشتری بر این کشور تحمیل کنند، تا به پوتین و حلقه نزدیکش القا شود که هزینه‌های تشدید تنش، چه مستقیم و چه از طریق گروه های نیابتی، بیشتر از فایده های حاصل از آن خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید