توقف در جنگ؛

توصیه پنهانی آمریکا به اسرائیل/ رونمایی از 3 خط قرمز واشنگتن برای آینده غزه

کدخبر: ۶۰۷۸۴۰
اقتصادنیوز: یک مقام آمریکایی و سه مقام اسرائیلی با اطلاع مستقیم از مذاکرات گفتند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روز جمعه به همتایان اسرائیلی خود گفت که موافقت با توقف درگیری‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه، به ایالات متحده کمک می‌کند تا از فشار فزاینده‌ای که به دلیل حمایت از عملیات اسرائیل در غزه با آن روبه‌رو است، فاصله گرفته و به اسرائیل کمک می‌کند تا زمان بیشتری برای حمله زمینی خود بخرد.
توصیه پنهانی آمریکا به اسرائیل/ رونمایی از 3 خط قرمز واشنگتن برای آینده غزه

به گزارش اقتصادنیوز، دولت بایدن می‌گوید که از هدف اسرائیل برای نابودی حماس حمایت می‌کند، اما همچنین به طور فزاینده‌ای از سوی برخی دموکرات‌های و متحدان و شرکای آمریکا در کشورهای عربی برای فشار برای برقراری آتش‌بس در غزه تحت فشار است. مقامات اسرائیلی گفتند که بلینکن به همتایان اسرائیلی خود گفت که دولت بایدن در داخل و در سطح بین‌المللی تحت فشار زیادی به خاطر حمایت کاملش از اسرائیل است.

 

به نوشته آکسیوس، بلینکن به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و اعضای کابینه جنگی اسرائیل گفته که درک می‌کند که عملیات اسرائیل علیه حماس بیش از چند روز طول خواهد کشید. اما به دلیل فشاری که ایالات متحده با آن مواجه است، توقف بشردوستانه درگیری‌ها به اسرائیل کمک می‌کند تا زمان بیشتری برای عملیات زمینی خود بخرد.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی و دو مقام اسرائیلی، پیام بلینکن این بود: «ما نمی‌خواهیم جلوی شما را بگیریم، اما به ما کمک کنید تا به شما برای خرید زمان بیشتر، کمک کنیم».

بنابر گزارش اکوایران به نقل از آکسیوس، مقامات اسرائیلی گفتند که رهبران اسرائیل، از جمله یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و نتانیاهو به بلینکن گفته‌اند تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند، توقفی صورت نخواهد گرفت.

دو مقام آمریکایی گفتند که پیام اسرائیل در پشت درهای بسته جزئیات بیشتری نسبت به چیزی بود که نتانیاهو بلافاصله پس از دیدار با بلینکن در انظار عمومی بیان کرد. به گفته مقامات، بلینکن و دستیارانش فکر می‌کنند که رهبران اسرائیل راه را بر ایده آتش‌بس موقت نبسته‌اند و آمریکا می‌تواند به نحوی رضایت آن‌ها را برای توقف در درگیری‌ها به دست آورد؛ مانند زمانی که اسرائیل موافقت کرد کامیون‌های کمک‌رسانی را وارد غزه شوند.

مقامات اسرائیلی می‌گویند موضوع توقف بشردوستانه درگیری‌ها همچنان با ایالات متحده مورد بحث قرار خواهد گرفت، اما آن‌ها معتقدند که در چند روز آینده چیزی تغییر نمی‌کند.

بلینکن در گفتگوهای خود با رهبران اسرائیلی تأکید کرد که افزایش تعداد تلفات غیرنظامی در غزه و صحنه‌هایی مانند تصاویر حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیه به دولت بایدن برای مقابله با فشارهای خارجی و داخلی کمکی نمی‌کند.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت: «دولت بایدن با ما است، اما آن‌ها محدودیت‌های خود را هم دارند. ما می خواهیم به آنها کمک کنیم». مقامات اسرائیلی می‌گویند که اسرائیل در حال تلاش برای راه‌های جهت افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه است. یکی دیگر از مقامات اسرائیلی گفت: «کسی که می‌خواهد در این جنگ پیروز شود، باید تا حد امکان از کمک‌های بشردوستانه حمایت کند».

فردای پس از جنگ

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که بلینکن در جلسات روز جمعه خود همچنین نیاز به شروع برنامه‌ریزی برای فردای پس از جنگ را مطرح کرد. بلینکن هنگام فکر کردن به روز بعد از جنگ سه اصل را ارائه کرد: عدم حکومت حماس در غزه، عدم اشغال نوار توسط اسرائیل و عدم هرج و مرج در این منطقه محصور.

مقامات آمریکایی گفتند که به همتایان اسرائیلی خود تأکید کردند که برخی تصمیم‌های کنونی اسرائیل بر آنچه بعد از جنگ در غزه اتفاق می‌افتد، تأثیر خواهد داشت.

انتظار می‌رود بلینکن در روز شنبه با گروهی از وزرای خارجه عرب در اردن دیدار کرده و درباره جنگ غزه گفتگو کند. وزرای خارجه اردن، مصر، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین حسین الشیخ، مشاور ارشد محود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین از جمله دعوت‌شدگان هستند.

مقامات آمریکایی گفتند که نگرانند این دیدار به هجومی از انتقادات نسبت به سیاست دولت بایدن در قبال جنگ غزه تبدیل شود. بلینکن و مشاورانش فکر می‌کنند که جنگ تغییری در تفکر دولت‌های عربی و احساس فوریت در مورد نیاز به حرکت به سوی ایجاد یک کشور فلسطینی در روز پس از جنگ ایجاد کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید