فعالیت انتخاباتی دولت رئیسی‎ با چراغ خاموش ادامه دارد؟

کدخبر: ۶۰۸۴۱۲
اقتصادنیوز: با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، تنور انتخابات در جبهه اصول‌گرایی برخلاف جریان اصلاح‌طلبی گرم شده است و از گوشه و کنار خبر تلاش‎ها و برنامه‌ریزی‎ها در میان تشکل‌های این جریان به گوش می‎رسد.
فعالیت انتخاباتی دولت رئیسی‎ با چراغ خاموش ادامه دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز هم میهن در این باره نوشت: این سئوال به میان آمد که آیا دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی وارد روند انتخابات خواهد شد و حول محور رئیس دولت سیزدهم لیستی بسته می‌شود یا خیر؟ موضوعی که بخشی از اصولگراها ماه‌هاست درباره آن اظهارنظر می‌کنند اما دولتی‌ها به صورت کامل منکر آن می‌شوند و کار به جایی رسیده که ابراهیم رئیسی در جریان سفر اخیر استانی خود به کردستان وادار به واکنش درباره آن شده و می‌گوید: «به‌عنوان دولت هیچ کاندیدایی در انتخابات نخواهیم داشت و صرفاً به دنبال ایجاد زمینه مشارکت گسترده‌تر و بالاتر همه مردم و گروه‌ها در انتخابات هستیم.»

اما سوال این است که به‌رغم تکذیب رئیس دولت سیزدهم، آیا واقعاً چهره‎های مختلف حاضر در دولت هیچ فعالیت غیررسمی در جریان انتخابات مجلس دوازدهم نخواهند داشت؟

در کنار تکذیبیه ابراهیم رئیسی، بیان یک جمله دیگر از سوی یکی از معاونان او نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به‌نوعی غیررسمی در جریان انتخابات مجلس دوازدهم ایفای نقش خواهد کرد و اینکه هیچ رد و اثری از دولت در جریان رقابت‌های انتخاباتی نباشد، چندان قابل اطمینان نیست.

ابتدای آبان‌ماه سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی دولت سیزدهم در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایسنا داشت، در پاسخ به یکی از سوال‌ها ابتدا می‌گوید: «دولت لیست انتخاباتی نمی‌دهد.» اما او در ادامه تبصره‌ای را بیان می‌کند که به نوعی نشان می‌دهد دولت ابراهیم رئیسی به‌صورت غیرمستقیم در جریان انتخابات اسفندماه حضور خواهد داشت تا نماینده‌هایی که وارد مجلس دوازدهم می‌شوند، همسوتر از مجلس یازدهمی‌ها با دولت باشند.

 فعالیت غیررسمی

 ادعای ابراهیم رئیسی مبنی بر عدم فعالیت دولت در جریان انتخابات مجلس دوازدهم را هم می‌توان ادعایی صحیح تلقی کرد و هم می‌توان آن را نادرست دانست.

این ادعا از جهتی صحیح به نظر می‌رسد که طبیعتاً دولت سیزدهم در جریان انتخابات اسفندماه لیست نخواهد داد و لیستی با حمایت رسمی شخص ابراهیم رئیسی منتشر نمی‌شود (البته ممکن است لیستی منتشر شود که تصویر ابراهیم رئیسی روی آن قرار داده شود؛ اتفاقی که پیش از این هم رخ داده و موضوع عجیبی نیست و صرفاً به معنای حامیان و چهره‌های همسو با دولت است.) اما از سمت دیگر، اینکه غلامعلی حدادعادل جلسه‌ای انتخاباتی را برگزار کرده که قرار بوده در آن ابراهیم رئیسی حضور داشته باشد و چندی پیش هم رئیسی در شیراز جلسه‌ای را با حضور برخی فعالان سیاسی استان فارس برگزار کرد، نشان می‌دهد که حتی شخص رئیس دولت در اجماع‌سازی و پیشبرد برنامه‌های اصولگرایان برای انتخابات مشغول است، اما این حضور بنابر محدودیت‌ها و طبیعتاً موارد قانونی به صورت چراغ خاموش خواهد بود. 

  همچنین فعالیت برخی اعضای کابینه از جمله مهرداد بذرپاش و نزدیک شدن شریان به او هم دلیل دیگری است که نشان‌دهنده این است که اعضای کابینه که شاید تا به امروز فعالیت خاموشی داشته‌اند، احتمالاً در ماه‌های آینده فعال‌تر خواهند شد. به‌عبارت دیگر، جریان به سمت‌وسویی پیش خواهد رفت که دولت سیزدهم به صورت غیررسمی در تلاش خواهد بود تا گزینه‌های مورد نظرش را وارد مجلس دوازدهم کند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید