هراس بایدن از تبدیل شدن جنگ غزه به جنگ آمریکایی

کدخبر: ۶۰۸۵۵۳
اقتصاد نیوز : روزنامه هاآرتص امروز سه شنبه نوشت، واشنگتن نگران این است که جنگ غزه به یک «جنگ آمریکایی» تبدیل شود، زیرا تل‌آویو برنامه قبلی برای پایان دادن به این جنگ را تدوین نکرده است.
 هراس بایدن از تبدیل شدن جنگ غزه به جنگ آمریکایی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، زوی بارئل، نویسنده این روزنامه نوشت که آمریکایی‌ها می‌ترسند به دلیل ناتوانی رژیم صهیونیستی در خروج از نوار غزه، حتی اگر بتواند حکومت حماس را سرنگون کند، خود را در منجلاب غزه درگیر کنند. آمریکایی‌ها از تجربیات افغانستان و عراق آموخته‌اند که ماندن طولانی مدت نیروها در کشورهای اشغالی به «آسیب راهبردی» تبدیل خواهد شد.

 

تصاویر پربازدید از زیردریایی هسته ای ارتش آمریکا با قابلیت حمل صدها موشک کروز

وی افزود، انعطاف‌پذیری آمریکا با جنگ رژیم صهیونیستی در غزه عمدتاً به برنامه تل‌آویو برای مدیریت نوار غزه پس از پایان جنگ مربوط می‌شود. اگرچه ایالات متحده موضع رژیم صهیونیستی را درباره جنبش حماس پذیرفته است اینکه اجازه ندهد این جنبش پس از جنگ به حکومت نوار غزه ادامه دهد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند تعیین کند که پس از حماس کدام حزب می‌تواند اداره نوار غزه را به دست گیرد.

به گفته بارئل، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا «بیم آن دارد که جنگ اسرائیل علیه غزه به نسخه دیگری از جنگ سعودی علیه یمن تبدیل شود، جنگی که علیرغم اینکه رئیس جمهور آمریکا یک ماه پس از به دست گرفتن قدرت، خواستار توقف فوری آن شد و دستور داد اطلاعات لازم برای انجام عملیات در داخل یمن به سعودی‌ها داده نشود، همچنان ادامه دارد».

وی افزود، بعید نیست که آمریکایی‌ها برای اداره نوار غزه بلافاصله پس از پایان جنگ برنامه‌ریزی کنند تا به این ترتیب رژیم صهیونیستی سالها در منجلاب غزه گرفتار نشود و به دنبال خود آمریکا را به این منجلاب نکشاند.

براساس این گزارش، مقامات آمریکایی مخصوصا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آن، هم اکنون برای تدوین چنین برنامه‌ای در حال رایزنی هستند و بلینکن و سالیوان این موضوع را با رهبران منطقه و مشخصا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بررسی کردند.

بارئل احتمال می‌دهد، آمریکا، رژیم صهیونیستی را برای توافق بر سر برنامه پس از جنگ علیه نوار غزه تحت فشار قرار دهد. مقامات نظامی آمریکایی به رژیم صهیونیستی نسبت به عواقب اشتباهاتی که ایالات متحده در عراق و افغانستان مرتکب شد، هشدار می‌دهند.

وی پیرامون حضور آمریکا در عراق و افغانستان در روزنامه هاآرتص نوشت، اشغال افغانستان توسط ایالات متحده آمریکا ۲۰ سال به طول انجامید. با اینکه دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در آغاز جنگ اعلام کرد که هدف آن از بین بردن کامل حاکمیت طالبان و راه اندازی یک سیستم حکومتی جدید است، اما این  طرح در نهایت جایش را به توافقنامه‌ای در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا داد که طبق طالبان مجددا حکومت افغانستان را دست گرفت.

بارئل گفت، طرح خروج از عراق هم که توسط دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۴ تهیه شده بود، در پی ظهور گروه تروریستی داعش سقوط کرد و باعث شد ایالات متحده شد همچنان در منجلاب عراق باقی بماند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید