دردسر خاورمیانه‌ای تازه بایدن

رد پای نظامی اژدهای زرد در سوئیس منطقه!

کدخبر: ۶۰۸۶۹۶
اقتصادنیوز: در حالی که گفتگوها بین مقامات چینی و همتایان عمانی آن ها در مورد تأسیس یک پایگاه نظامی در سواحل عمان ادامه دارد، مشاوران جو بایدن او را در جریان آخرین گزارش‌ها از نفوذ رو به رشد دفاعی و دیپلماتیک پکن در خاورمیانه قرار دادند.
رد پای نظامی اژدهای زرد در سوئیس منطقه!

به گزارش اقتصادنیوز به نوشته بلومبرگ، در بحبوحه تلاش‌های گسترده پکن برای تعمیق روابط دفاعی و دیپلماتیک با کشورهای خاورمیانه، منابع آگاه خبر دادند که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از جزئیات آنچه مشاورانش به عنوان طرح چین برای ساختن یک تأسیسات نظامی در عمان توصیف کردند، مطلع شده است.

اکوایران در ادامه ترجمه این  مطلب اورده است:به بایدن گفته شد که مقامات نظامی چین در ماه گذشته در مورد این موضوع با همتایان عمانی خود که گفته می‌شود متمایل به چنین توافقی هستند، گفتگو کرده‌اند. منابع ادعا کرده‌اند که دو طرف بر سر گفتگوهای بیشتر در هفته‌های آینده توافق کردند.

وزارت خارجه چین مستقیماً به سؤال در مورد چنین برنامه‌ای پاسخ نداد، اما در بیانیه اواخر روز سه‌شنبه خود گفت که همکاری با عمان «نتیجه‌بخش بوده است».

در این بیانیه آمده است: «دو طرف در جهت توسعه بیشتر روابط دوجانبه و تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و با هدف تعمیق دوستی دوجانبه و منافع دو ملت، اتفاق نظر بالایی دارند».

افتتاح یک پایگاه نظامی در عمان تکمیل‌کننده یکی دیگر از تأسیسات نظامی خارج از کشور پکن است که از آن به عنوان «مرکز تدارکات» در کشور آفریقای شرقی جیبوتی یاد می‌کند. در سال ۲۰۱۹، وزارت امور خارجه چین از این تأسیسات به عنوان یک «مرکز تدارکات» یاد کرد که از تلاش‌ها برای مقابله با دزدان دریایی و کمک به مأموریت‌های حافظ صلح و بشردوستانه سازمان ملل پشتیبانی می‌کند.

سال‌هاست که اما پنتاگون می‌گوید چین می‌خواهد تأسیسات لجستیکی نظامی در خارج از کشور خود را در خاورمیانه، از جمله در امارات متحده عربی و سایر کشورهای آسیایی از جمله تایلند، اندونزی و پاکستان بنا کند.

عمان به عنوان سوئیس خاورمیانه شناخته می‌شود، زیرا از سیاست بی‌طرفی پیروی کرده و مرتباً به عنوان میانجی از جمله بین ایالات متحده و ایران عمل می‌کند. این کشور همچنین به دنبال ایجاد تعادلی بین حفظ شراکت خود با ایالات متحده و تقویت روابط با چین است که بخش عمده‌ای از تولید نفت خام آن را وارد می‌کند. چین همچنین در مرحله اول منطقه ویژه اقتصادی دقم عمان سرمایه‌گذاری کرده که بزرگترین مرکز ذخیره‌سازی نفت خاورمیانه خواهد بود.

پایگاه نظامی چین در عمان چالشی برای ایالات متحده است که فرماندهی مرکزی آن بر نیروهای مستقر در اطراف منطقه از جمله در کویت، بحرین، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نظارت دارد. به گفته مؤسسه «پروژه امنیت ملی آمریکا»، عمان اولین کشور خلیج فارس بود که با ایالات متحده وارد شراکت نظامی شد و در سال ۱۹۸۰ قرارداد دسترسی نظامی با آمریکا را امضا کرد.

عمان همچنین در نزدیکی تنگه هرمز، یکی از حیاتی‌ترین خطوط کشتیرانی نفت و گاز طبیعی مایع قرار دارد.

پکن همچنین قبل از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، دخالت دیپلماتیک خود در منطقه را افزایش داده بود. در ماه مارس و پس از سال‌ها بن‌بست دیپلماتیک بین رقبای تاریخی، چین به تنش‌زدایی آزمایشی بین ایران و عربستان سعودی کمک کرد. پکن همچنین تمرینات دریایی مشترکی را با ایران و روسیه در خلیج عمان برگزار کرده است.

این کشور همچنین در روزهای پس از حمله حماس، برای آتش‌بس تلاش کرده است.

نگرانی از افزایش نفوذ چین در خاورمیانه به تلاش‌های ایالات متحده برای حفظ متحدان تاریخی خود در کنار خود کمک کرده است. طرح‌های ایجاد کریدور تجاری بین هند و اروپا از طریق خاورمیانه که در اجلاس گروه ۲۰ رونمایی شد، بخشی از این تلاش جامع جهت ایجاد جایگزین‌هایی برای چین است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سهام در روز سه‌شنبه؛

      اقتصادنیوز: امروز برای هفتمین روز معاملاتی متوالی شاخص بورس ریزش کرد.

    کارگزاری مفید